شناسایی دورنمای رونق در بازار مسکن

کدخبر: ۱۷۷۴۹۴
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با تاکید بر ضرورت ممانعت از سفته بازی و دلالی در حوزه اوراق تسهیلات مسکن، گفت: افزایش ۴هزار تومانی نرخ اوراق مسکن در روزهای اخیر نتیجه رونق بازار مسکن است.
شناسایی دورنمای رونق در بازار مسکن

علی اکبر کریمی در گفت ‌و گو با خانه ملت، با اشاره به سیاست های دولت برای خانه دار کردن مردم، گفت: اعطای تسهیلات ارزان بهترین راه برای خانه دار کردن متقاضیان بوده از این رو نباید وام دهی بانک ها با برخی ابهامات از جمله گرانی اوراق یا سفته بازی و دلالی در این حوزه همراه شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در رابطه با بازار مسکن منطقی ترین راه برای خانه دار کردن مردم تشویق آن ها به پس انداز کردن در سیستم بانکی به ویژه بانک مسکن است، افزود: اوارق وام مسکن ابزاری در راستای ساماندهی نیاز متقاضیان مسکن بوده تا به این ترتیب خانه دار کردن اقشار مختلف را تسهیل کند.

وی با تاکید بر اینکه اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر در بازار بورس معامله شده ، تصریح کرد: اینکه در کوتاه مدت به میزان چند هزار تومان به قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزوده شود، جای نگرانی ندارد؛ زیرا ما در گذشته شاهد معامله این اوراق تا حدود 90 هزار تومان هم بودیم اما اکنون در حدود 70 هزار تومان معامله اوراق مسکن صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به عوامل دخیل در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، گفت: به طور حتم اگر بازار مسکن رو به رونق باشد اوراق وام مسکن نیز با افزایش قیمت مواجه می شود.

بازار تعیین کننده نرخ اوراق تسهیلات مسکن

وی با غیرمنطقی خواندن ورود دولت برای ساماندهی نرخ اوراق تسهیلات مسکن، افزود: اینکه دولت بخواهد در زمینه نرخ اوراق وام مسکن مدیریت کند ممکن نیست زیرا نرخ ها در این حوزه بستگی به شرایط بازار دارد.

کریمی با بیان اینکه رونق بازار مسکن باید مبتنی بر افزایش حجم منابع مردم و همچنین افزایش ساخت وساز باشد، افزود: اینکه در یک فضای بورس بازی و سفته بازی صرفا اوراق معامله شود و افرادی از طریق معامله اوراق بخواهند درآمد کسب کنند، صحیح نبوده و باید از سوی دولت مورد برخورد واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه اوراق وام مسکن سازوکاری منطقی و مالی برای اخذ وام و خانه دار شدن افراد است، گفت: دولت باید به عوامل واقعی که بر بازار مسکن موثر هستند توجه کرده تا به این ترتیب ساماندهی بازار مسکن صورت بگیرد.

کریمی ادامه داد: اعطای تسهیلات گسترده تر به سازندگان و همچنین افرادی که متقاضی خرید خانه هستند با عنایت به حجم گسترده خانه های خالی که داریم می تواند بازار مسکن را از رکود فعلی خارج کرده و به خانه دار شدن خانه اولی ها منجر شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تعداد گسترده خانه های خالی موجود در کشور، گفت: به طور حتم با توسعه وام های بانکی فروش این خانه های خالی صورت گرفته و متقاضیان می توانند صاحب خانه شوند.

وی ادامه داد: اعطای وام ارزان به خانه اولی ها می تواند حجم خانه های خالی را کاهش داده و از هدررفت سرمایه های ملی جلوگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نظارت دقیق تر بر نحوه معامله اوراق وام مسکن جهت جلوگیری از سفته بازی و بورس بازی در این حوزه لازم است تا به این ترتیب تامین مسکن جوانان امری در راستای تشویق آن ها به ازدواج باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید