معاملات ملک در آبان ماه رشد کرد

اثر کاهش نرخ سود بانکی به بازار مسکن رسید

کدخبر: ۱۹۱۸۲۰
بازار معاملات مسکن مطابق پیش‌بینی‌ها، در «میانه پاییز»، تحت تاثیر تحولات تابستانی بازار رقیب، «احیا» شد. آمارهای مربوط به معاملات آبان –تهیه‌شده توسط دفتر اقتصاد مسکن- حاکی است: حجم خرید و فروش آپارتمان در تهران، ماه گذشته با ورود یک گروه جدید تقاضا به بازار ملک، ۶ درصد نسبت به مهر افزایش پیدا کرد و نزدیک به ۱۴ هزار واحد مسکونی در ماه میانی فصل جاری در پایتخت فروخته شد.
اثر کاهش نرخ سود بانکی به بازار مسکن رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات ملک در آبان، به لحاظ «رشد ماهانه»، متفاوت از مهر، رقم خورد؛ به‌طوری که بعد از کاهش ۱۰ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در اولین ماه پاییز نسبت به شهریور، حجم فروش در دومین ماه پاییز با رشد مثبت (۶ درصدی) نسبت به مهر مواجه شد. افت ماهانه معاملات مهر، میزان فروش آپارتمان در تهران را به کمتر از ۱۳ هزار واحد در ماه رسانده بود؛ اما با احیای این بازار در میانه پاییز، فروش ماهانه واحد مسکونی در پایتخت هم اکنون به ۱۳ هزار و ۷۵۵ واحد رسیده است.

بررسی‌ پیشروی پاییزی معاملات مسکن نشان می‌دهد حجم خرید و فروش آپارتمان در دو ماه اول پاییز امسال، ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است که این اتفاق باعث شده عملکرد ۸ ماهه بازار مسکن ۹۶ با رشد ۷ درصدی نسبت به ۸ ماه اول سال گذشته روبه‌رو شود. بازار معاملات مسکن در نیمه اول امسال در حد ۳ درصد به لحاظ حجم فروش، بزرگ‌تر شده بود. به این ترتیب مشخص می‌شود، دامنه تغییر نقطه‌ای بازار معاملات مسکن در پاییز، به مراتب بیشتر از تابستان امسال بوده است.

نتایج این بررسی درباره عامل اصلی احیای پاییزی معاملات مسکن به‌خصوص در ماه آبان حاکی است: پاییز امسال طبق «پیش‌بینی» کارشناسان، یک گروه جدید به جمع خریداران بازار مسکن اضافه شد که مبدا حرکت این گروه، «بازار پول» و علت حرکت، «بازگشت نرخ سود سپرده‌های بانکی به سطح مصوب ۱۵ درصد» بوده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید