منحنی نرخ بازدهی در26 خرداد+نمودار

کاهش 6دهم درصدی نرخ سود در سررسید دو ساله

کدخبر: ۴۱۹۶۲۵
اقتصادنیوز: حجم معاملات اوراق بدهی امروز 26 خرداد 1400 کاهشی بود، اما به زیر مرز 200 میلیاردتومانی نرفت.
کاهش 6دهم درصدی نرخ سود در سررسید دو ساله

به گزارش اقتصادنیوز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به روز گذشته 12 درصد کاهش داشت و به 203 میلیارد تومان بود. این معاملات روی 35 نماد اخزا و 8 نماد اراد انجام شد.
حجم معاملات عمده نیز در بازار ثانویه به 7.8 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتبارگیری از بانک مرکزی مربوط می‌شود.
بررسی منحنی بازده استخراج شده از 35 نماد اخزا نشان میدهد که نرخهای بازده نسبت به آخرین روز معاملاتی کاهشی بودند و منحنی بازده در سطح 22.3 درصد مسطح شده است. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با 3 دهم درصد افزایش به 22.24 درصد رسید. نرخ بازده با سررسید دو و سه سال با یک دهم و چهار دهم درصد کاهش به ترتیب به 22.2 و 22.19 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با 6 دهم درصد کاهش به 22.17 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی و نقد مسطح  وروی محور 22 درصد مماس بود.  به این ترتیب  وطبق منحنی بازدهی اوراق آتی، نرخ بازدهی در همه سررسیدها حدود 22درصد بود.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

IMG_20210616_204435_722
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید