کشف نرخ سود در سررسیدهای دو و سه سال

منحنی نرخ بازدهی در15 تیر +نمودار

کدخبر: ۴۲۴۳۳۹
اقتصادنیوز: امروز 15 تیرماه 1400 حجم معاملات اوراقی بدهی دولت از مرز 300 میلیارد تومانی گذر کرد.
منحنی نرخ بازدهی در15 تیر +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 13 درصد افزایش به 312 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 35 نماد اخزا و 5 نماد اراد انجام شد. 

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به 2.4 هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتباردهی توسط بانک مرکزی مربوط میشود. بانک مرکزی در روز گذشته اعلام کرده بود که عملیات ریپو معکوس را با هدف جذب نقدینگی انجام داده است.

امروز حراح اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه برگزار شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی توانست مبلغ 580 میلیارد تومان اوراق بدهی در نماد اراد85 و اراد87 را به فروش رساند. در هفته های اخیر وزارت اقتصاد نتوانسته بود از طریق فروش اوراق کسری بودجه را تامین مالی کند.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده نسبت به روز معاملاتی گذشته در سررسیدهای میان مدت کاهشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با 3 دهم درصد افزایش به 21.81 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با یک دهم درصد کاهش به 21.80 رصد رسید. اما نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با 4 دهم درصد کاهش به 21.80 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با 4 دهم درصد  کاهش به 21.79 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی و نقدی  از مدل بدون شیب و مماس با محور پیروی می‌کرد. به این ترتیب نرخ سود آتی در همه سررسیدها به 21.8 درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

N

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید