معرفی یک کسب کار پربازده بدون نیاز به سرمایه زیاد

کدخبر: ۳۶۲۲۸۸
کسب و کارهای زیادی وجود دارند که به سرمایه اولیه پایینی نیاز داشته و در عین حال حاشیه سود بالایی دارند. پرورش پرندگان زینتی و بومی یکی از این مشاغل می باشد که با در دست داشتن یک ایده و شناخت ظرفیت های بازار و نیاز سنجی آن امکان سرمایه گذاری پربازده و کم ریسک در آن وجود دارد. از طرفی در این نوع کسب و کارها افراد نیازی به صرف وقت آنچنانی نداشته و حتی بعنوان شغل دوم نیز میتوانند به اجرای آن بپردازند.
معرفی یک کسب کار پربازده بدون نیاز به سرمایه زیاد

یکی از بازارهایی که همیشه تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، بازار مواد پروتئینی است. گوشت و تخم مرغ به دلیل ارزان بودن نسبت به دیگر محصولات پروتئینی روزانه مصرف بالایی دارند. بنابراین ایده پرورش مرغ بومی تخمگذار و یا گوشتی و یا پرورش سایر طیور میتواند گزینه معقولی برای کسب درامد باشد. خصوصا که این کسب و کار را می توان با سرمایه اندک و به صورت پاره وقت اجرا نمود.

پرورش مرغ بومی را می توان با خرید نیمچه ها و یا تعدادی جوجه یک روزه آغاز کرد. همچنین از طریق ماشین جوجه کشی و تخم های نطفه دار تازه نیز می توان اقدام به تولید جوجه های یک روزه و پروار بندی آنها پرداخت. ماشین های جوجه کشی امروزه نقش اصلی را در صنعت پرورش طیور ایفا میکنند. چرا که پرورش دهنده از طریق آن قادر خواهد بود با قیمت ارزان جوجه های یک روزه مورد پرورش را تولید کند. یکی از راحت ترین و به صرفه ترین راه ها برای تهیه آنها، خرید اینترنتی دستگاه جوجه کشی از کارخانه های سازنده آن می باشد.

علاوه بر مرغان بومی، پرورش پرنده های زینتی و نژادهای کمیاب را می توان یکی از پرسودترین شاخه های پرورش طیور نامید. تنوع در رنگ آمیزی و نژادها و ویژگی های مختلفی همچون آواز خوانی و تقلید صدای انسان، فرصت های زیادی برای کسب درامد از پرورش پرنده های زینتی ایجاد نموده است. قیمت پرندگان زینتی با توجه به نژاد و استعداد هر پرنده فرق میکند.

در این زمینه پرورش دهندگان سعی میکنند که با آموزش های متعدد بر ارزش پرنده خود افزوده و آن را با بیشترین قیمت در بازار بفروشند. در برخی از نمایشگاه های پرنده های زینتی گاهی اوقات یک جفت پرنده همچون قناری می تواند تا چند صد میلیون تومان نیز معامله شود. پرندگان سخنگو همچون مرغ مینا و انواع طوطی نیز با توجه به تعداد کلماتی که می توانند بر سر زبان بیاورند قیمت گذاری میشوند.

پرورش مرغ بومی یا پرنده های زینتی، کدام یک سود آورتر است؟

هر کدام از این شاخه های دامپروری بازار فروش خود را دارند. پرورش پرندگان از جمله مشاغلی است که می توان آن را با اهداف تجاری مختلف اجرا نمود. یکی از اهداف تجاری می تواند تأمین گوشت و تخم باشد. هدف تجاری بعدی میتواند تکثیر پرنده های زینتی و فروش و حتی صادرات آنها باشد.

دستگاه جوجه کشی

هستند علاقه مندانی که با تکثیر گونه های کمیاب  و گران قیمت سودهای کلانی به جیب زده اند. افراد مختلفی به نگهداری پرنده های زینتی و طوطی سانان در منزل خود علاقه مند هستند. لذا می توان با تکثیر پرنده های زینتی و فروش آنها یک کسب و کار پر رونق برای خود راه اندازی کرد.

قیمت یک پرنده زینتی با توجه به نوع نژاد آن متفاوت است. نگهداری پرندگان زینتی در مقایسه با مرغان بومی نیاز به حساسیت و وقت بیشتری دارد. بیشتر این پرندگان به دلیل عاطفی بودن آنها معمولا به صورت جفت نگهداری میشوند و در واقع به محبت و توجه نیاز دارند. همچنین پرنده های زینتی در مقایسه با ماکیان در برابر بیماری ها و یا گرسنگی و تشنگی بسیار ضعیف تر می باشند.

اما سودآوری قابل توجهی هم دارند. در بازار فروش پرندگان زینتی هم از طریق جوجه کشی و فروش جوجه ها و هم از طریق پرنده های بالغ و هم از طریق فروش تخم نطفه دار می توان به درامد رسید. متأسفانه این بازار به دلیل خودخواهی برخی پرنده فروش ها با مشکلاتی همچون عقیم سازی پرنده ها نیز موجه است.

چراکه برخی افراد سودجو با عقیم نمودن پرنده ها سعی میکنند که بازار نژادهای خاص را به انحصار خود درآورند. همچنین خرید و فروش تخم نطفه دار این پرندگان نیز با ریسک هایی همراه است و باید در این زمینه بیشتر احتیاط کرد.

بازار خرید و فروش پرنده های زینتی با ماکیان فرق زیادی دارد. قشر خاصی از جامعه به خرید و نگهداری پرنده های زینتی علاقه مند هستند. در بین ماکیان به جرات می توان گفت که مرغ از جایگاه با ارزش تری برخودار بوده و به همین دلیل بخش زیادی از تولید را به خود اختصاص داده است.

کوتاه بودن دوره پروار و همچنین بازاریابی راحت از جمله دلایل اصلی رونق پرورش مرغ می باشد. پرورش مرغ های صنعتی نیاز به سرمایه کلان دارد اما پرورش مرغان بومی به دلیل سازگاری آنها با آب و هوا و مقاومت در برابر بیماری ها حتی در ظرفیت های پایین نیز توجیه اقتصادی دارند.

واحدهای پرورشی مرغان بومی معمولا در روستاها دایر میشوند. چراکه هزینه اجاره زمین در مناطق روستایی پایین بوده و امکان دسترسی پرنده ها به تغذیه رایگان همچون پسماندهای کشاورزی و باغداری وجود دارد.

در پرورش مرغان بومی چندین محصول برای سود بردن در این صنعت وجود دارد:

  • تخم مرغ محلی که نسبت به تخم مرغ های صنعتی از قیمت بیشتری برخوردار می باشند.

  • تخم مرغ نطفه دار که با فروش آنها به هچری ها می توان کسب درامد کرد.

  • تکثیر جوجه ها و فروش جوجه های یک روزه به بازار

  • فروش مرغ زنده با قیمت بیشتر از مرغ صنعتی

  • فروش کود مرغ ها برای استفاده در کشاورزی و تولید کمپوست قارچ و ...

گوشت مرغ بومی نیز قیمت بیشتری نسبت به مرغان صنعتی دارد. افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی ارگانیک هستند، بیشتر ترجیح می دهند که به جای گوشت مرغ صنعتی، گوشت مرغ بومی را مصرف کنند. بنابراین پرورش دهندگان مرغ بومی با اختصاص یک محل کوچک بعنوان کشتارگاه و مجهز نمودن آن به دستگاه پرکن و مرغ خرد کن رومیزی و میتوانند گوشت مرغ بومی را با اخذ جوازهای مربوطه و با رعایت اصول بهداشتی به شکل بسته بندی در بازار به فروش برسانند.

در نهایت...

بر اساس تحقیقات به عمل آمده خرید و فروش پرندگان زینتی در سال گردش اقتصادی بالغ بر 500 میلیارد تومان را دارا میباشد. افراد مختلفی به نگهداری پرندگان زینتی همچون قناری، کبوتر، فنچ و همچنین طوطی های سخنگو مثل کاسکو، عروس هلندی و طوطی برزیلی علاقه مند هستند.

در این نوشته با توجه به رغبت و نیاز بازار، پرورش پرنده های زینتی و بومی را یکی از ایده های خوب برای سرمایه گذاری عنوان کردیم. مهمترین حُسن این کسب و کار، نیاز آن به سرمایه اندک و سود دهی بالای آن می باشد؛ در این کسب و کار حتی با کمی خلاقیت میتوان با آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی، دستگاه مد نظر برای تولید جوجه های یک روزه را طراحی نمود.

البته دستگاه های دست ساز برای جوجه کشی از پرنده های زینتی کاربرد ندارد و می بایست از نوع حرفه ای آن استفاده شود. همانند هر کسب و کاری این نوع مشاغل نیز نیاز به تلاش دارند و لازم است که در این زمینه اطلاعات جامعی به دست آورد.

به خصوص پرنده های زینتی تحت شرایط خاص و با یک جیره غذایی مخصوص تغذیه میشوند. بنابراین می بایست که در ابتدا افراد در مورد زیستگاه و نحوه پرورش و بیماری های مرتبط با پرندگان اطلاعات کسب نموده و پس از نیاز سنجی بازار این کسب و کار خود را آغاز نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید