تاثیر قیمت آلومینیوم بر قیمت خودرو

کدخبر: ۳۸۷۸۱۲
کاربرد آلومینیوم در صنعت خودروسازی برای ساخت‌وتولید قطعات، به سال‌ها پیش باز می‌گردد. به عنوان مثال: بدنه خودروهای Jordan، Beerless، Franklin، Pierce-Arrow و ... در سال 1903 با استفاده از این فلز ساخته می‌شد.
تاثیر قیمت آلومینیوم بر قیمت خودرو

از زمانی که آلومینیوم وارد صنعت خودروسازی جهان شد؛ روزانه میزان استفاده از این فلز در خودرو بیشتر شد ولی در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به خصوص شرکت‌های داخلی با توجه به افزایش قیمت آلومینیوم، استفاده از این فلز را تا حدودی محدود کردند و به فلزاتی مانند فولاد روی آوردند.

البته که حتی اگر قیمت آلومینیوم نسبت به فولاد بیشتر باشد، با توجه به وزن پایین‌تر آلومینیوم، باز هم در بسیاری از کاربردها، آلومینیوم به لحاظ اقتصادی منطقی است. در ادامه موارد مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی و تاثیر هزینه آن برروی قیمت خودروها را بررسی می‌کنیم.

قطعات خودرو

دلایل استفاده از قطعات آلومینیومی در خودروسازی

همان‌طور که می‌دانید؛ آلومینیوم فلزی نرم، سبک و در عین حال بسیار مقاوم است. منظور از نرم بودن، انعطاف آن برای ساخت و تولید قطعات مختلف در صنعت خودروسازی است.

ویژگی‌های مهم و خاص آلومینیوم به صورت کلی شامل: انتقال حرارت بالا، وزن پایین، هدایت الکتریکی بالا، مقاومت دربرابر خوردگی، شکل‌پذیری خوب، نسبت استحکام به وزن بالا و ... است. به‌همین دلیل از این فلز در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی استفاده می‌شود.

بازیافت راحت آلومینیوم، یکی از دلایل مهم استفاده از آن در تولید قطعات و جانشین شدن آن به جای سایر فلزات در طول زمان است. به عنوان مثال: پس از مدتی، رادیاتورهای آلومینیومی خودرو جای رادیاتورهای مسی را گرفتند. حتی تمام سیم‌های برق موجود در خودروها را از جنس آلومینیوم درنظر گرفته‌اند.

هنگام بازیافت قطعه‌ها در صورت وارد شدن مس به فولاد مذاب، مک‌های گازی و انقباضی ایجاد می‌شود. این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری نظیر: کم‌شدن استحکام، خرابی قطعه‌ها و ... می‌شود. باتوجه به موارد ذکر شده می‌توانید به اهمیت استفاده از فلز آلومینیوم در صنعت خودروسازی و ویژگی‌های خاص آن پی‌ ببرید.

قطعات آلومینیومی خودرو

درحال حاضر آلومینیوم در صنعت خودروسازی به دو شکل: قطعات ریختگی و قطعات کار شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعات ساخته‌شده از فلز آلومینیوم حدود 60 درصد از فولاد سبک‌تر است. به‌صورت میانگین قطعات آلومینیومی، 11 درصد از قطعات یک خودرو را تشکیل می‌دهند.

از قطعات مهم آلومینیومی خودرو می‌توان به پوسته کلاج، پوسته سرسیلندر، پوسته اویل پمپ، پوسته جعبه فرمان، پوسته جعبه دنده، پوسته سیبک، قطعات نگهدارنده آیینه‌ها، پوسته زیر موتور، مثلثی بدنه، طوقه فرمان و رینگ چرخ اشاره داشت.

آلومینیوم-قطعات خودرو

نوسانات قیمت آلومینیوم و تاثیر آن در قیمت خودرو

اخیرا قیمت آلومینیوم تحت شرایط مختلفی روبه افزایش بوده است. در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت این فلز را شرح می‌دهیم. ارزش‌گذاری فلز آلومینیوم در ایران، با توجه به دو شاخصه اصلی محاسبه می‌شود. نرخ جهانی آلومینیوم از یک سو و قیمت آلومینیوم در بازار داخل از سوی دیگر بر قیمت نهایی آلومینیوم تاثیر می‌گذارد. 

از آنجایی که قیمت جهانی آلومینیوم در سال‌های اخیر افزایش داشته است و نرخ ارز به شدت رشد پیدا کرده بنابراین قیمت آلومینیوم آلیاژی بسیار افزایش پیدا کرده است. از روی دیگر افزایش قیمت انرژی، افزایش قیمت دستگاه‌های تولید ورق آلومینیوم و میلگرد آلومینیوم، افزایش هزینه باربری و... در سال‌های اخیر سبب افزایش قیمت آلومینیوم در بازار داخلی شده است.

جهت خرید آلومینیوم سه گزینه آلومینیوم اروپایی، آلومینیوم چینی و آلومینیوم داخلی را داریم که افزایش نرخ ارز بر مورد اول و دوم و افزایش هزینه تولید بر محصول داخلی بسیار تاثیر گذاشته است. نوسانات نرخ ارز سبب تامین نشدن شمش آلومینیوم در بازار داخلی شد و با افزایش نرخ آلومینیوم در بورس داخلی در نهایت قیمت آلیاژهای آلومینیوم داخلی نیز افزایش پیدا کرد.

همان‌طور که در قبل هم اشاره شد، آلومینیوم در صنعت خودروسازی بسیار پرکاربرد است؛ درنتیجه نوسانات قیمت آن، تاثیر مستقیم روی قیمت خودروها دارد. دراین شرایط خودروسازان مجبور به افزایش قیمت نهایی محصول و استفاده از قطعات جایگزین آلومینیوم می‎شوند.

به عنوان مثال: بعید نیست که در آینده، خودروسازان، رینگ‌های آلومینیومی را حذف کرده و از همان رینگ‌های آهنی گذشته استفاده کنند. هرچند که رینگ آلومینیومی بسیار مناسب‌تر است اما هزینه تمام‌شده نسبتا بالاتری دارد.

البته این موضوع پیامدهای دیگری مانند کاهش صادرات محصولات صنایع پایین‌دستی آلومینیوم هم می‌شود‌. دلیل آن هم افزایش قیمت نهایی محصول و از دست دادن توان رقابت در بازارهای جهانی است. در بازارهای داخلی قیمت شمش آلومینیوم 200 دلار گرانتر از نرخ فروش آن در بازارهای جهانی است.

از طرفی توقف یا ایجاد محدودیت در صادرات با شرایط به‌ وجود آمده کاملا طبیعی است. در واقع در این شرایط بحرانی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید با هم‌کاری و هم‌فکری از آن عبور کنند.

ورقه آلومینیوم

چگونه بهترین آلومینیوم را خریداری کنیم؟

آلومینوم علاوه بر صنعت خودروسازی در بسیاری از صنایع، یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه است و قیمت آن بر روی بسیاری از صنایع موثر است. طبیعیست که خرید آلومینوم بدون واسطه هم به لحاظ قیمتی، مقرون به صرفه است و هم از لحاظ اعتبار و مطئن بودن منطقی خواهد بود.

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه آلومینیوم است که انواع آلیاژهای آلومینوم را به صورت ورق آلومینیوم، میلگرد آلومینوم و پروفیل‌های آلومینیوم عرضه می‌کند. از آن‌جایی که این شرکت اصلی‌ترین واردکننده آلومینیوم آلیاژی در کشور است؛ لذا خرید از شرکت عصر صنعت می‌تواند گزینه مناسبی برای صنعت‌گران و دانشجویان کشور باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید