تمیز کردن هدفون با وسایل سادهٔ خانگی

کدخبر: ۳۹۱۵۸۳
هیچ ابزار مخصوصی برای تمیز کردن هدفون وجود ندارد. با لوازمی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود می‌توان هدفون را تمیز کرد.
تمیز کردن هدفون با وسایل سادهٔ خانگی

آنچه خواهید آموخت:

• پاک کردن جرم گوش از سطح هدفون

• پاک کردن ایرپدها

• تمیز کردن جک هدفون

• بهترین وسایلی که می‌توانید برای تمیز کردن هدفون استفاده کنید

استفاده از هدفونی که تازه از جعبه درآورده‌اید لذت‌بخش است؛ اما به مرور این لذت رنگ می‌بازد؛ نه به خاطر این که تب هیجان خرید هدفون خوابیده؛ بلکه به این خاطر که هدفون کثیف شده است. لکه‌های چربی، گردوخاک، موها و پرزهای جذب شده و تجمع آلودگی، رغبتی برای استفاده از هدفون باقی نی‌گذارند.

خوشبختانه راه‌هایی برای تمیز کردن هدفون و نو کردن ظاهر آن مثل روز اول وجود دارد. فقط به چند ابزار ساده و کمی زمان و حوصله نیاز دارید.

اهمیت تمیز کردن هدفون

تجمع آلودگی روی هدفون باعث ایجاد بوی نامطبوع و کثیف شدن آن می‌شود. این کار نه یک انتخاب بلکه به توجه به قیمت هدفون وظیفهٔ هر روز شماست.

اگر هدفون را تمیز نکنیم چه بلایی سرِ آن می‌آید؟

به مرور، کثیف می‌شوند. این مشکل برای هدفون‌های روگوشی و دورگوشی چندان بزرگ نیست ولی برای ایرفون‌ها و ایربادها چرا. وجود ناخالصی‌ها حسی ناخوشایند به وجود می‌آورد و می‌تواند منجر به عفونت گوش شود. چه کسی دوست دارد از تجهیزات کثیف استفاده کند؟ مخصوصاً‌ اگر اشتراکی باشد! بنابراین هر چند وقت تمیز کردن هدفون ایدهٔ خوبی است.

آیا بهداشت گوش تاثیری روی تمیزیِ هدفون دارد؟

قطعاً. بهداشت گوش روی تمیزی هدفون و سلامتی دستگاه شنوایی موثر است. تجمع جرمِ گوش اولاً سطح شنوایی را کاهش می‌دهد و دوماً اگر این جرم به قسمت‌های حساس هدفون مثل درایورها برسد طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

آیا هدفون کثیف روی صدا اثری دارد؟

در هدفون‌های روگوشی و دورگوشی خیر مگر گردوخاک زیادی روی آن نشسته باشد. در هدفون‌های توگوشی بله؛ اگر جرم به ایرتیپ‌ها و قسمت‌های داخلی هدفون برسد صدا اگرچه کم ولی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. هدفونِ کثیف عملکرد متغیری دارد؛ هر کسی ممکن است صدا را به گونه‌ای متفاوت بشنود. ایرتیپ‌های سیلیکونی کمتر به آلودگی حساس هستند اما انواع مموری فوم بعد از تمیز شدن، کیفیت صدای بهتری دارند.

تمیز کردن هدفون

تمیز کردن هدفون با الکل

ساده‌ترین راه برای از بین بردن لکه‌های چربی و جرم گوش استفاده از الکل است. مقداری الکل ایزوپروپیل یا اتانول که در هر داروخانه و سوپرمارکتی پیدا می‌شود برای این منظور مناسب است. الکل مادهٔ بسیار خوبی برای چربی‌زدایی است. سطح براق بالشتک‌ها، ناشی از تجمع چربیِ پوست یا اثر انگشت روی آن است.

برای تمیز کردن هدفون این چند قدم ساده را بردارید:

1. پارچه‌ای تمیز و کوچک بردارید (ترجیحاً پارچه‌های میکروفیبر)؛

2. اندکی آغشته به الکل کنید؛

3. روی سطوح کثیف بکشید (از پنبه هم می‌توانید استفاده کنید).

به جای الکل می‌توانید از هیدروژن پراکسید (وایتکس) در غلظت کم (۳ درصد) استفاده کنید. اگر وایتکس نداشتید، از مقداری آب گرم و صابون استفاده کنید. اثرش به اندازهٔ الکل و وایتکس نیست ولی برخی از آلودگی‌ها را از بین می‌برد. سطح کثیف را ۱ دقیقه و نهایتاً ۳ دقیقه دستمال بکشید.

استفاده از دستمال توالت و کاغذی توصیه نمی‌شود؛ چون این‌ها معمولاً از خود اثری بر جای بگذارند. استفاده از نوشیدنی‌های الکی نیز توصیه نمی‌شود چون به جز الکل مواد دیگری در آن هست که باعث می‌شود خوب تمیز نشود.

چگونه جرم گوش را از سطح ایرباد پاک کنیم؟

ایرتیپ‌ها را جداگانه تمیز کنید. برای این منظور می‌تواند از الکل، وایتکس یا حتی مایع ظرفشویی استفاده کنید. قبل از استفادهٔ مجدد از ایرتیپ‌ها، حتماً از خشک بودن آن‌ها مطمئن شوید چون هر گونه نفوذ رطوبت و آب به درایورهای هدفون می‌تواند آسیب ایجاد کند.

برای از بین بردن جرم گوش از سطح ایرباد یا ایرفون، از همین روش استفاده کنید ولی این بار با مراعات اینکه آب وارد هدفون نشود. یک تکهٔ کوچک پارچهٔ مرطوب به الکل (پنبه یا دستمال عینک) برای این منظور مناسب است. اگر سطح هدفون آغشته به جرم سخت است ابتدا با یک مسواک نرم آن جرم‌ها را نرم کنید و سپس با دستمال، بقایا را از سطح هدفون پاک کنید. مسواک‌های تمیز با درجهٔ نرم (مسواک کودکان) انتخاب خوبی برای این کار است. 

بعد از تمیز کردن هدفون، دیگر از آن مسواک برای مصارف شخصی استفاده نکنید. هیچگاه پارچه را درون الکل خیس نکنید، رطوبت زیاد حتی الکل و اتانول می‌تواند به درایورهای هدفون آسیب وارد کند.

بهترین روش برای تمیز نگه داشتن هدفون چیست؟

اولاً عادت کنید در انتهای هر روز هدفون و گوش خود را تمیز کنید. هرچه جرم کمتر باشد، هدفون دیرتر کثیف می‌شود. دوماً هدفون را بعد از استفاده درون کیف قرار دهید. ذرات ریز گردوغبار همیشه در فضای منزل وجود دارند. این ذرات به مرور روی سطح هدفون می‌نشینند و در درازمدت موجب کثیف شدن هدفون می‌شوند. یک کیف ساده می‌تواند درصد نفوذ این گردوخاک‌ها را به شدت کاهش دهد.

اگر از هدفون در فضای باز استفاده می‌کنید (مثلاً برای ورزش)، پس از هر بار استفاده باید تمیز کنید. هدفون‌های ورزشی معمولاً با درجهٔ IPX (ضد آب و گرد و غبار) عرضه می‌شوند. اما این به آن معنا نیست که هیچگاه نیازی به تمیز کردن هدفون ندارید. گردوخاک موجود در فضای باز، غذای خوبی برای باکتری‌هاست که این موضوع می‌تواند بعداً باعث ایجاد بوی بد شود و مشکلات بهداشتی ایجاد کند.

چگونه جک هدفون را تمیز کنیم؟

جک هدفون به خصوص محل سوکت کثیف می‌شود. گرد و خاک و جرم‌ها می‌تواند مسیر اتصال را کاملاً مسدود کند.

سوکت

متأسفانه با پارچه و الکل نمی‌توان داخل سوکت را تمیز کرد. به همین دلیل باید از هوای فشرده استفاده کنید. با یک اسپری هوای فشرده، درون جک هدفون و پورت مینی USB را تمیز کنید.

چه کنیم با ایرپدهای مخملی؟

ایرپدهای مخملی بیشتر مستعد جذب گردوخاک هستند. استفاده از الکل برای این ایرپدها کمک زیادی نمی‌کند؛ چون گردوخاک به سطح داخلی آن نفوذ کرده است. برای تمیز کردنشان از مواد شوینده و آب گرم استفاده کنید و سپس بگذارید تا خشک شوند.

تجهیزات لازم برای تمیز کردن هدفون

هیچ ابزار مخصوصی برای تمیز کردن هدفون وجود ندارد. با لوازمی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود می‌توان هدفون را تمیز کرد.

دستمال‌های میکروفیبر (نانو)

این پارچه‌ها چند کاره هستند و برای تمیز کردن مانیتور، شیشه ماشین و پنجره و … کاربرد دارند. سعی کنید حتماً از پارچه‌های باکیفیت و معتبر بخرید. برای تمیز کردن هدفون، دستمال عینک هم خوب است. انواع دیگر پارچه‌ها نیز مادامی که اثری از خود بر جای نگذارند و به اندازهٔ کافی نرم باشند قابل استفاده است.

الکل

الکل بهترین ماده برای چربی‌زدایی از سطح پلاستیک و فلز و چرم است. ارزان است و در اکثر سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها پیدا می‌شود. خوبی دیگر الکل نابود کردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها است. الکل، هدفون شما را تمیز و بهداشتی می‌کند.

سواب پنبه (گوش پاک‌کن)

گوش پاک‌کن وسیله‌ای عالی برای تمیز کردن مکان‌های کوچک و صعب‌العبور است. سطح سواب را کمی الکل بزنید و قسمت‌های آلوده را تمیز کنید.

ژل سیلیکا

ژل یا رطوبت‌گیر سیلیکا برای خشک کردن هدفون مفید است. محیط مرطوب، جای خوبی برای رشد باکتری‌هاست. اگر هدفون شما بوی بد می‌دهد، چند تا از این ژل‌ها را به مدت چند روز روی هدفون بگذارید تا اثری از بو باقی نماند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید