آیا ریزش قیمت دلار و طلا به کاهش قیمت میلگرد کمک می‌کند؟

کدخبر: ۴۱۰۱۱۴
در هفته‌های گذشته، در میانه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰، بر خلاف روند افزایشی قیمت طلا و ارز در ماه‌‌های منتهی به پایان سال ۹۹، شاهد ریزش قیمت طلا و دلار بوده‌ایم.
آیا ریزش قیمت دلار و طلا به کاهش قیمت میلگرد کمک می‌کند؟

می‌دانیم که کاهش و افزایش ارزش طلا و ارز در بازار، وابسته به یک یا دو عامل نیست و از معادله‌هایی پیچیده وابسته به شرایط سیاسی اقتصادی داخل و خارج کشور تبعیت می‌کند. 

اما بدون شک روند مذاکرات بازگشت به سند برجام که این روزها در وین پیگیری می‌شود، ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، کشف واکسن کووید ۱۹ و عوامل دیگری مثل این‌ها، بر این سقوط قیمت‌ها  از جمله قیمت میلگرد ساده مؤثر است. 

بازار دلار این روزها کمترین قیمت خود در ماه‌های پرالتهاب گذشته را تجربه می‌کند و قیمت طلا با وجود اینکه در بازار جهانی روندی افزایشی را طی می‌کند، در داخل ایران کاهش یافته است. سؤال این است که آیا این کاهش قیمت طلا و دلار در بازار ایران، بر قیمت پایه فولاد و تبع آن، بر قیمت انواع میلگرد مانند میلگرد صنعتی و میلگرد‌های ساختمانی اثرگذار خواهد بود یا خیر. 

از آنجا که بازار ایران به طور کلی و در همه عرصه‌ها به شدت تحت‌تأثیر قیمت ارز است، می‌توان انتظار داشت که قیمت میلگرد هم در روزهای آینده رو به کاهش رود. 

آیین صنعت

کاهش قیمت میلگرد تا کجا ادامه دارد؟

اینکه این روند کاهشی قیمت دلار و به تبع آن قیمت فلزات و فولاد تا کجا ادامه خواهد داشت، چیزی است که باید منتطر بمانیم و ببینیم آیا ثباتی در پی ماه‌ها تلاطم از راه می‌رسد یا خیر. 

صنعت فولاد و میلگرد، صنعتی مادر و اثرگذار بر بخش‌های صنعتی و عمرانی کشور است. نوسان قیمت میلگرد ساده می‌تواند بر بخش‌های مهمی از صنعت کشور که از این میلگرد به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند، اثر بگذارد. این صنایع شامل صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، ابزار و یراق، پیچ و مهره، لوله و اتصالات صنعتی و ساختمانی و صنایع ریز و درشت دیگر است. 

واضح است که قیمت خرید میلگرد ساده و سایر مقاطع فولادی بر قیمت تمام‌شده در ساخت و سازها هم اثرگذار است و بر بالا و پایین شدن قیمت مسکن و املاک تأثیر می‌گذارد. 

گرچه روند کاهش قیمت ارز و برداشته شدن سایه تحریم‌ها از سر اقتصاد کشور، نوید این را می‌دهد که تهیه مواد اولیه صنعت فولاد هم آسان‌تر از پیش خواهد شد و این مسئله هم از سوی دیگر بر کاهش قیمت میلگرد اثرگذار خواهد بود. 

منطقی‌تر شدن قیمت‌ها و آرامش سیاسی اقتصادی، امری است که صنعت کشور به آن نیازمند است. این مسئله گرچه قیمت فروش هر قطعه فولادی را برای تولیدکننده‌های میلگرد و مقاطع فولادی پایین می‌آورد، خیر جمعی بزرگی است که هیچکس را بی‌نصیب نمی‌گذارد. کاهش قیمت‌ها رونق را به صنعت و بخش عمرانی بازمی‌گرداند و چرخ‌دنده‌های سایر بخش‌های اقتصاد آسیب‌دیده داخلی را هم به حرکت در می‌آورد. 

آیین صنعت، یکی از تولیدکنندگان برتر میلگرد ساده در کشور، در کنار دیگر بخش‌های صنعت داخلی ایستاده و سال‌های سال، در تلاشی دائمی برای بهبود و بالا بردن سطح کیفی محصولاتش بوده است. 

امید ما به عنوان عضوی کوچک از جامعه صنعت فولاد این است که در کنار بوی اصلاحی که از اوضاع جهان درباره بحران کرونا به مشام می‌رسد، سر و سامان به اقتصاد داخلی هم بازگردد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید