تفاوت دریافتی افراد در شرکت‌‌های بزرگ و کوچک چقدر است؟

کدخبر: ۴۱۰۸۴۳
یکی از مهم‌ترین عوامل در تفاوت دریافتی در میان افراد مختلف می‌تواند بزرگی و کوچکی سازمان‌ها باشد.
تفاوت دریافتی افراد در شرکت‌‌های بزرگ و کوچک چقدر است؟

بر اساس گزارش‌های سایت ایران سلری: در بدو شروع به کار شرکت‌ها، همه از نظر تعداد کارمند و اندازه با هم برابر نیستند و یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان بزرگی و کوچکی هر سازمان بودجه‌ای است که برای پرداخت حقوق دارد. آنچه ممکن است برای یک شرکت کوچک طبیعی باشد برای یک شرکت بزرگ عجیب است و این شما هستید که هنگام انتخاب شرکتی برای کار، باید این تفاوت‌ها را لحاظ کنید.

شرکت‌های بزرگ و کوچک تفاوت‌های بسیاری در روند کار، پرداخت حقوق، فرهنگ سازمانی و موارد دیگر دارند. حتی ممکن است شرکتی کوچک در شهری بزرگ باشد که میزان دریافتی کارمندان آن نسبت به شرکتی بزرگ در شهری کوچک بیشتر باشد. اما چیزی که تا به امروز از تمام تحقیقات و گزارش‌های حقوق و دستمزد به دست آمده است، نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ پرداختی بیشتری نسبت به شرکت‌های کوچک دارند.

اما چرا موسسات کوچک حقوق کمتر از موسسات بزرگ به کارمندان پرداخت می‌کنند؟ قطعات این پازل هنوز هم پیدا نشده است و خب نیاز به بررسی‌های بیشتر برای رسیدن به پاسخ این سؤال است؛ اما فرضی که بیشتر افراد برای این شکاف حقوق و دستمزد بیان کرده‌اند این است که، افرادی که در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند روی تعداد محدودی از کارها تمرکز می‌کنند و به همین خاطر کارآمدتر و پویاتر می‌شوند و به طبع دستمزدهای بالاتری می‌گیرند. البته که نمی‌توان این مورد را به تمام شرکت‌ها بسط داد و همان‌طور که عنوان کردیم باید به دلیل این شکاف حقوق بین شرکت‌های کوچک و بزرگ بیشتر پرداخته شود و به صورت اصولی آن را بررسی کرد. اما این شرکت‌ها در سال 99 چقدر تفاوت دریافتی داشتند و تغییرات حقوق و دستمزد در سال 99 برای این افراد در این شرکت‌ها چقدر بوده است؟

آیا شرکت‌های بزرگ و کوچک در سال 99 نسبت به قبل تفاوت دریافتی داشتند؟

با توجه به اعداد و ارقام به دست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد ایران، تفاوت دریافتی افراد در شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک حداقل 15 درصد در رده سازمانی مدیر میانی و کارشناس و همچنین 24 درصد برای سمت مدیر ارشد افزایش داشته است. شما می‌توانید این درصدها را در نمودار زیر مشاهده کنید. 

تفاوت دریافتی

آن چیزی که بیشتر از هر چیز در این گزارش مشهود است، این است که میزان دریافتی افراد در دره سازمانی مدیر ارشد در شرکت‌های بزرگ بسیار بیشتر از شرکت‌ها کوچک است و شاید به همین خاطر است که مدیران بیشتر تمایل به کار در شرکت‌های بزرگ دارند. 

کارمندان و کارجویان معمولا احساس می‌کنند که شرکت‌های بزرگ بیشتر از شرکت‌های کوچک برای آنها فرصت‌های مختلف برای رشد فراهم می‌کنند و به این ترتیب فرصت بیشتری برای پیشرفت دارند. یکی دیگر از دلایلی که افراد را به کار در شرکت‌های بزرگ ترغیب می‌کند،‌ این است که آنها در شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک در مورد حقوق و دریافتی خود حاشیه امن بیشتری حس می‌کنند و خب شاید این مورد به نوع تفکر آنها در مورد شکست‌هایی که شرکت‌های کوچک تجربه کردند، ربط داشته باشد.

در این گزارش همچنین درباره صنایعی که نسبت بزرگی و کوچکی آنها در دریافتی افراد بیشتر تأثیر داشته است نیز اطلاعاتی وجود دارد.

با توجه به نمودار زیر به طور کلی بیشترین تفاوت دریافتی در میان صنایع مختلف در سال 1399 و در شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های کوچک، در شرکت‌هایی با حوزه فعالیت پیمانکاری با 22%، شرکت‌های کسب و کارهای آنلاین یا تجارت الکترونیک 22% می‌باشد. در رده‌های بعدی این گزارش شرکت‌های بازرگانی (واردات و صادرات) با 19 درصد و همچنین شرکت‌های تولیدی با 15 درصد و خدماتی، مشاوره‌ای و پخش با 12 درصد قرار گرفتند.

متوسط تغییرات

همان‌گونه که در نمودار بالا مشخص است، بیشتر افرادی که در شرکت‌های بزرگ حوزه ارائه خدمات، تولیدی و صادرات و واردات کار می‌کنند نسبت به شرکت‌های کوچک دریافتی بیشتری در سال 99 داشته‌اند. اما آیا می‌توان انتظار داشت که این ارقام برای این صنایع در سال 1400 نیز تکرار شود. همه گیری کرونا و همچنین رکود اقتصادی در ایران و حتی در کشورهای بزرگ دنیا، ممکن است این شکاف دریافتی در این صنایع را بسیار کمتر از سال قبل کند. چگونه می‌توانید به اطلاعات حقوق 1400 دسترسی داشته باشید و آن را با این نمودارها و دریافتی افراد در شرکت‌های بزرگ و کوچک در سال 99 مقایسه کنید.

تخمین حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰

ایران سلری با گردآوری اطلاعات حقوق دستمزد بیش از 90 هزار نفر در سال 99، به شما این امکان را می دهد تا حقوق افراد مشابه خود را مشاهده نموده و حقوق و دستمزد خود را نیز بر اساس سابقه کار، توانمندی‌ها و تحصیلات خود تخمین بزنید و بر اساس این مقایسه، مبنایی برای مذاکره حقوق و دستمزد سال 1400 با کارفرمایان به دست آورید. البته شما می‌توانید با مشارکت در این گزارش و ارائه اطلاعات حقوق و دستمزد خود به کامل شدن این گزارش در سال 1400 کمک کنید و ایران سلری نیز به محض آماده شدن این گزارش آن را برای شما ارسال خواهد کرد.

از آنجایی که مرجعی برای به دست آوردن میزان دستمزد در شرکت‌های خصوصی وجود ندارد، ایران سلری تهیه این گزارش را راهی برای شفاف سازی حقوق در این سازمان‌ها می‌داند. مسلما تعداد بالای افراد شرکت کننده در این گزارش می‌تواند اعتبار این اعداد و ارقام را نشان دهد و شما هم به عنوان کارجو و هم به عنوان کارفرما می‌توانید به این گزارش، به عنوان مرجعی برای درخواست و پرداخت حقوق نکاه کنید.

ایران سلری

ایران سلری با داشتن اطلاعات 260 هزار نفر از افراد شاغل توانسته است جامع‌ترین گزارش را در مورد حقوق و دستمزد جمع آوری کند، که اطلاعات موجود در این گزارش‌ها در مورد مشاغل مختلف و در سال‌های مختلف است.

به این ترتیب، دسترسی به میزان حقوق افراد مختلف در مشاغل مختلف، دیگر کار سختی نیست و هر کارجویی که قصد ورود به بازار کار را دارد می‌تواند با مشاهده گزارش حقوق و دستمزد ایران سلری، ایده و سرنخ خوبی در مورد وضعیت دریافتی‌ها دریافت کند. همچنین کارفرمایان نیز می‌توانند به دید بهتری از پرداختی‌ها در بازار برسند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین عوامل در تفاوت دریافتی در میان افراد مختلف می‌تواند بزرگی و کوچکی سازمان‌ها باشد. تعداد کارمندان شاخص بارزی برای اندازه کسب و کار است، اما باز هم عوامل دیگری می‌تواند روی حقوق افراد تأثیر بگذارد. عواملی مانند میزان تحصیلات افراد، نوع فعالیت شرکت، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، سمت شغلی و سابقه کار که این مورد نیز مهم‌ترین عامل در میزان دریافتی افراد دارد. 

برای اینکه بتوانید این اطلاعات را به صورت کامل مشاهده کنید و از میزان دریافتی افراد در سمت‌های مختلف و در شرکت‌ها مختلف آگاهی به دست آورید، می‌توانید به گزارش ایران سلری استناد کنید. همچنین، شما نیز می‌توانید یکی از افرادی باشید که در تکمیل این گزارش در سال‌های آینده با ایران سلری همکاری می‌کند. مطمئنا حضور و مشارکت شما در این بررسی می‌تواند دید بازی به افراد کارجو دهد و آنها را در مورد آینده شغلی کمک کند.

منبع: وبلاگ ایران سلری

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید