حسابداری شرکت بیمه چگونه است؟

کدخبر: ۴۲۵۳۸۰
شرکت‌های بیمه در هر کشوری جزو مهمترین شرکت‌ها هستند که به منظور حمایت‌های مالی و درمانی و... در هنگام حادثه یا بیماری، یاری‌رسان افراد جامعه هستند.
حسابداری شرکت بیمه چگونه است؟

تهیه بعضی از رشته‌های بیمه‌ای از جمله بیمه شخص ثالث برای هر وسیله‌ی نقلیه‌ای اجباری است. بیش از 22 میلیون خودرو در ایران وجود دارد. با توجه به متقاضیان زیاد تمامی رشته‌های بیمه‌ای، حسابداری شرکت‌های بیمه بسیار پیچیده و پرریسک است. در این مقاله به بررسی کامل چگونگی حسابداری بیمه می‌پردازیم و بهترین نرم‌افزار برای مدیریت امورات اداری حسابداری بیمه را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. 

اهمیت حسابداری شرکت‌های بیمه

حسابداری در واقع فرایند ثبت کلیه‌ی معاملات و صورت‌های مالی هر شرکت و سازمانی است و امروزه هیچ شرکتی بدون حسابداری نمی‌تواند بقا خود را حتی به صورت کوتاه مدت تضمین کند. اقتصاد هر مجموعه و سازمانی، زیربنایی مهمی است که با توجه به آن برنامه‌ریزی‌ها چه در بخش تعیین قیمت محصول و خدمات و چه در بخش پاداش و دستمزد‌ها انجام می‌پذیرد. 

با توجه به رقابت و چالش‌هایی که شرکت‌های بیمه در بازاریابی خود دارند، بسیار ضروری است که تسلط کاملی برای فرایند‌های مالی و قانونی خود داشته باشند که با تکیه بر آن بتوانند جهت برخورداری از سهم بیشتری از بازار، برنامه‌ریزی‌های دقیق و شفافی انجام دهند. حسابداری شرکت بیمه به دلیل ترافیک بالای معاملات، پرریسک و پیچیده است. 

در حسابداری بیمه با توجه به قوانین و روش‌های جمع‌آوری و ثبت اطلاعات می‌توان گزارش‌های متنوعی را طبقه‌بندی و تهیه کرد که کنترل و نظارت بر امور و ساز و کار بیمه قابل بررسی و تحلیل باشد. باتوجه به حجم بالای کار حسابداران در شرکت‌های بیمه بهتر است که از چک لیستی جهت مدیریت بهتر کار خود استفاده کنند تا چیزی از قلم نیافتد برای مشاهده نمونه چک لیست، می‌توانید به صفحه چک لیست حسابرسی بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. 

حسابداری شرکتها

نحوه حسابداری شرکت‌های بیمه

شرکت‌های بیمه برای سهولت دسترسی همه‌ی هموطنان عزیز به خدمات بیمه‌ی خود، اقدام به تاسیس شعب یا استخدام نمایندگی‌های فروش در سراسر ایران می‌کنند. در واقع یکی از مهمترین استراتژی‌های شرکت‌های بیمه داشتن نمایندگانی فعال در تمامی شهر‌های ایران است که باتوجه به آن بتوانند به اهداف خود تحقق ببخشند.

با توجه به گستردگی خدمات و مشتریان شرکت‌های بیمه، استفاده از نرم ‌افزار حسابداری امن و همسو با نوع فعالیت شرکت بیمه، می‌تواند امورات مالی و اداری حسابدار را بسیار تسهیل کند. نحوه حسابداری نمایندگی‌ها و شعب بیمه به دو صورت حسابداری متمرکز و حسابداری غیر متمرکز است که در زیر بطور کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

حسابداری غیرمتمرکز چیست و چگونه انجام می‌شود؟ 

در سیستم حسابداری غیرمتمرکز، حسابداری مربوط به امور پرداخت خسارت بیمه، صدور بیمه نامه، دریافت حق بیمه و... در شعب و نمایندگی‌ها صورت می‌پذیرد. کلیه اطلاعات در سیستم حسابداری شرکت مادر بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود؛ به همین دلیل است که در سیستم حسابداری غیر متمرکز، کلیه شعب و نمایندگی‌ها اطلاعات مورد نیاز شرکت بیمه همچون، مدارک، صورت‌های مالی، گزارش‌ها و حساب‌ها را جمع‌آوری و برای شرکت مادر ارسال می‌کنند. 

 لازم به ذکر است که اطلاعاتی مثل صورت‌های مالی، تعداد و نوع حساب‌ها... به شرکت مادر ارسال می‌شود؛ اما سوابق در شعب یا نمایندگی‌ها باقی می‌ماند. در پایان هر دوره کلیه نمایندگی‌ها و شعب بعد از بستن حساب‌ها، سود و زیان دوره را بطور کامل بررسی کرده و گزارش و صورت‌های مالی را به شرکت مادر ارسال می‌کنند. 

اما در حسابداری متمرکز کلیه‌ی عملیات حسابداری صدور بیمه، دریافت حق بیمه، عملیات جمع‌آوری اطلاعات، حساب‌ها و بررسی سود و زیان، در شرکت مادر صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که شعب و نمایندگی‌ها سیستم حسابداری مستقلی نداشته و ارائه گزارش و صورت‌های مالی فقط جنبه کنترلی دارد. 

قوانین و مقررات مربوط به حسابداری شرکت‌های بیمه

هر سازمان و ارگانی به منظور هدف خاصی تاسیس می‌شود و برای نظارت، مدیریت و کنترل کلیه بخش‌های خود باید طبق قوانین و چارچوبی عمل کند. قوانین حسابداری بیمه معمولا شامل کلیه شعب، نمایندگی‌ها، محاسبه درآمد، سود و زیان، حق بیمه، حقوق و کارمزد‌های پرداختی، عملکرد‌های مالی، ترازنامه‌های مالی، مطالبات و بدهکاری‌های سازمان، مالیات، پرداخت خسارت و... است. شرکت‌های بیمه باتوجه به اینکه مشتریان بسیار زیادی دارند، برای مدیریت بهتر امور اداری و قانونی خود چارچوب، قواعد و قوانین خاصی را دایر می‌کنند. 

 با استفاده از این چارچوب و قوانین وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های شعب، نمایندگی‌ها و پرسنل را تعیین می‌کنند تا بتوانند بر کلیه امور شرکت خود تسلط داشته و به صورت بهینه‌ای‌تری فرایند امور مالی و حسابداری شرکت بیمه خود را مدیریت کنند. 

حسابداری شرکتهای بیمه

بهترین نرم‌افزار حسابداری برای شرکت‌های بیمه

نرم‌افزار‌ها همیشه در کار‌های حجمی به کمک ما انسان‌ها آمده‌اند تا کار‌هایمان را راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام دهیم. باتوجه به متقاضیان بسیار زیاد شرکت‌های بیمه، نرم‌افزار حسابداری دقت و کیفیت خروجی کار، بهره‌وری و راندمان حسابدار را بالا می‌برد. حسابدار در شرکت‌های بیمه با استفاده از نرم‌افزار حسابداری به راحتی می‌تواند از پس کلیه‌ی امورات مالی و ادرای بر بیاید و اوقات کاری خود را به صورت بهینه‌تری مدیریت کند. 

 با نرم‌افزار حسابداری، امن و با امکانات و زیر ساخت‌های قوی می‌توان گزارش‌های دقیق و متنوعی را خروجی گرفت و صورت‌های مالی و حسابداری شرکت بیمه را از زوایای بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. لازم به ذکر است که هر شرکت بیمه‌ای با توجه به قوانین و شرایطی که دارد ممکن است از نرم‌افزار حسابداری خاصی استفاده کند به همین دلیل حسابداران این مجموعه‌ها باید آموزش‌های لازم را ببینند تا در فرایند انجام امور اداری خود با چالشی مواجه نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند حسابرسی بیمه، می‌توانید به صفحه آموزش حسابداری بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید. 

حسابداری شرکت بیمه چگونه است؟ با سپیدارسیستم خیال خود را از مدیریت بخش مالی سازمان راحت کنید

نحوه حسابداری بیمه با توجه به استراتژی‌ها، قوانین و شرایط، چارچوب و اهداف شرکت و... صورت می‌پذیرد. در بخش مربوط به نمایندگی‌ها و شعبات شرکت بیمه، حسابداری به دو روش متمرکز و غیر متمرکز انجام می‌شود؛ در روش متمرکز کلیه‌ی فرایند حق بیمه، عملیات حسابداری، بررسی سود و زیان و... در شرکت مادر و در سیستم غیر متمرکز در شعب و نمایندگی‌های انجام می‌شود و فقط گزارش‌ها و صورت‌های مالی به شرکت مادر ارسال می‌شود. برای انجام حسابداری بیمه از نرم‌افزار‌هایی که همسو با فعالیت و کارکرد شرکت‌های بیمه باشد استفاده می‌شود. 

در این راستا سپیدار سیستم از سال 1387 آمده است تا بصورت کاملا تخصصی کلیه مسائل و مشکلات شرکت‌های بیمه، سازمان‌ها، ارگان را با طراحی و تولید نرم‌افزار‌های‌ به‌روز پاسخ داده و بتواند گامی مهم در صنعت مالی و حسابداری کشور بردارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مجرب سپیدار سیستم می‌توانید با شماره تلفن 81022000-021 تماس و یا به وبسایت رسمی سپیدار سیستم مراجعه نمایید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید