از چه تجهیزاتی برای گرم کردن مرغداری ها استفاده میشود؟

کدخبر: ۴۳۰۸۸۶
از جمله مهمترین نکات در نگهداری از طیور، توجه به دمای مناسب سالن پرورش در فصول سرد سال می باشد.
از چه تجهیزاتی برای گرم کردن مرغداری ها استفاده میشود؟

 با توجه به سیستم ایمنی بدن طیور و فشردگی آنها در زمان نگهداری در بستر، کوچکترین بیماری ناشی از سرد بودن هوا به سرعت در بین تمامی طیور منتشر شده و می تواند خسارت بسیار سنگینی برای مرغداری به ارمغان آورد! 

استفاده از تجهیزات مخصوص گرمایشی می تواند در مدیریت صحیح سالن پرورش و جلوگیری از سرماخوردگی در طیور نقشی اساسی ایفا نماید. در این مقاله به معرفی ابزارهای شناخته شده گرمایشی که در سالن های پرورش طیور استفاده میشود خواهیم پرداخت.

جت هیتر : 

از جمله شناخته شده ترین ابزارهای گرمایشی در سالن های مرغداری هیترهای موشکی یا جت هیترها می باشد. این دستگاه ها به شکل استوانه ای بوده و دارای یک جت فن می باشند. پس از روشن شدن شعله و ایجاد گرما در کوره، جت فن هوای بیرون را با فشار به سمت داخل کشیده و گرما را به همان صورت که ایجاد شده است با تمامی آلاینده ها در محیط آزاد می کند. همین امر سبب میشود که راندمان کلی دستگاه های جت هیتر به 100 درصد برسد که استفاده از آنها را در محیط هایی که تهویه مناسبی دارند به بهترین گزینه ی ممکنه تبدیل کرده است.

جت هیتر ها در دو نمونه با دودکش و بدون دودکش عرضه میشوند که نمونه های بدون دودکش راندمان 100 درصدی داشته و در محیطهای مرغداری که تهویه مناسبی دارند مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین سوخت مورد استفاده توسط این دستگاه ها گازی و گازوئیلی می باشد که با توجه به نیاز مرغدار قابل تهیه است. همچنین نمونه ای به صورت دوگانه سوز نیز تولید میشود که بخصوص برای مراکزی که امکان کاهش فشار گاز در فصل سرد سال را دارند انتخابی مناسب به حساب می آید. 

هیتر برقی : 

از دیگر ابزارهای مورد استفاده برای گرمایش مرغداری ها می توان به هیترهای برقی اشاره کرد. این نوع از هیترها با نیروی برق کار کرده و از این رو برای استفاده در سالن های بزرگ مناسب نمی باشند چرا که هزینه ی تولید انرژی در انها بالا بوده و برای گرمایش سالن های بزرگ نیاز به استفاده از تعداد بیشتری دستگاه وجود دارد که از نظر هزینه به صرفه نمیباشد. 

نمونه ای از این هیترها با عنوان هیتر برقی فن دار وجود دارد که دارای یک فن قدرتمند به منظور انتقال سریعتر گرما به محیط می باشد. این دستگاه از المنت های قدرتمندی بهره می برد که در مدت زمانی کوتاهی گرم شده و گرمایی با دمای بالا ایجاد میکنند. سپس فن هوا را از بیرون کشیده و به داخل می آورد و با فشار بالایی به سمت المنتها پرتاب کرده و پس از گذر از آنها، هوای گرم را در محیط پخش می کند. 

مهمترین مزیت هیترهای برقی، عدم تولید آلاینده می باشد و شاید مهمترین ایراد آنها نیز محدودیت استفاده از آنهاست که دلیل آن هم مصرف انرژی بسیار بالای این دستگاه ها می باشد. 

هیتر کابینتی : 

هیترهای ایستاده ، کابینتی یا آتش درون نمونه ی دیگری از هیترها می باشند که در محیط های صنعتی، گلخانه ها و مرغداری ها به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرند. این هیترها دارای یک کوره ی هوای گرم بوده که توسط مشعلی مخصوص آتش در درون آن تولید میشود.

این آتش سپس در پاس ها مخصوصی که شامل لوله های در هم پیچیده و مخصوصی است به جریان در می آید. آلاینده ها در پاسی مشخص، از طریق اگزوز مخصوص دستگاه به بیرون از محیط دستگاه منتقل میشود. گرمای موجود در داخل پاس ها هم توسط فن های مخصوصی که در پشت این لوله ها قرار دارد به محیط منتقل میشود. 

فن ها با توجه به جهت مورد نیاز سالن ، در محل مخصوصی داخل دستگاه نصب شده و با قدرت بسیار بالایی هوا را به سمت پاس ها حرکت می دهند و سپس گرمای ایجاد شده در داخل محیط به جریان در می آید. 

از جمله مهمترین ویژگی هایی که در این نوع از هیتر مرغداری باید مورد توجه قرار گیرد لزوم داشتن سیستم های ایمنی می باشد که با توجه به قدرت گرمایشی بسیار بالای دستگاه ها ، جزوی جدانشدنی از آنها می باشد. سیستم های مدرن شامل چندین فاز امنیتی می باشد که در هر مرحله دمای دستگاه را بررسی کرده و در صورت امکان افزایش بیش از حد به سرعت سوخت را قطع می کنند و در نتیجه آسیبی به دستگاه و محیط وارد نخواهد شد. 

سیستم تهویه

اهمیت سیستم تهویه در کاهش هزینه های گرمایشی: 

از جمله مواردی که در سالن های پرورش طیور باید توجهی ویژه به آن شود، داشتن یک سیستم تهویه کارآمد می باشد. سیستم تهویه شامل تمامی ابزارهایی می باشد که در گردش هوا و خارج کردن هوای استفاده ی شده ی داخل سالن تاثیر گذار هستند. در این سیستم از فن ها یا هواکش ها، دریچه های هوایی و پنجره ها و ... استفاده میشود.

فن گلخانه که به عنوان فن مرغداری نیز شناخته میشود، از نوع فن های آکسیال بوده و به عنوان مهمترین عنصر در داخل سیستم تهویه ی سالن ایفای نقش می کند. این فن هوای موجود در داخل سالن را به قدرت بالایی مکش کرده و به بیرون از سالن منتقل میکند. 

دریچه های هوا که به آنها اینلت می گویند در دیواره های کناری به صورتی ردیفی قرار میگیرند. این دریچه ها با زاویه ای مشخص هوا را به سمت سقف سالن هدایت می کنند. با توجه به اینکه گرما در فصل سرد به سمت بالا حرکت می کند، تلفیقی بین هوای ورودی و هوای گرم مبحوس شده ایجاد شده و یک هوای ملایم در داخل سالن به گردش می آید که خود تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های سیستم های گرمایشی دارد.

نتیجه گیری : 

گردش مناسب هوا و استفاده از سیستم های گرمایشی استاندارد، از مهمترین اقداماتی می باشد که در راستای تامین دمای صحیح مرغداری ها باید انجام گیرد. سیستم گرمایشی بهتر است زمانی که سالن خالی از گله می باشد مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت بروز هر گونه مشکل این مورد توسط اپراتور ها رفع گردد . 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید