معامله خودرو به زبان ساده

کدخبر: ۴۴۴۸۴۵
به گفته دبیر انجمن خودروسازان حدود 80 درصد تقاضای خرید در بازار خودرو، کاذب است.
معامله خودرو به زبان ساده

 این یعنی بخش اعظمی از معاملات خریدوفروش را واسطه‌ها و دلالان انجام می‌دهند. آمار فوق حاکی از آن است که این روزها معامله خودرو را باید با حساسیت و دقت بیشتری انجام داد.

با از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا از سوی خودروسازان، فاصله قیمت انواع خودرو از کارخانه تا بازار به طرزی تاسف‌بار افزایش یافت. این پدیده را افرادی هم که قصد معامله خودرو دست دوم (https://mashinchi.ir/safetrade) دارند به‌خوبی تجربه کرده‌اند.

در این میان مشتریانی هم وجود دارند که به دنبال راه‌های ساده‌تر و البته مقرون به‌صرفه‌تر برای خرید خودرو می‌گردند؛ مانند شرکت‌هایی که وام خودرو بدون ضامن (https://mashinchi.ir/car-loan) ارائه می‌دهند. تسهیلاتی که اگرچه در این فضای روانی کمی حساسیت‌برانگیز شده ولی هم‌چنان طرفداران خاص خود را دارد.

شاید بهترین گزینه برای آنهایی که در این و آن معامله ماشین آینده خود هستند، کارشناسی خودرو(https://mashinchi.ir/car-inspection) باشد؛ یعنی خدمات چک، بررسی، ارزیابی و تحلیل مشخصات فنی و ظاهری خودرو و البته قیمت‌گذاری روی آن.

در ادامه با نکات مهم خرید و معامله خودرو آشنا می‌شوید

این روزها با وضع قوانین سفت‌وسخت و البته نظارت اتحادیه نمایشگاه‌داران، خرید از نمایشگاه‌ها کمی مطمئن‌تر به نظر می‌آید. دست‌کم بهتر است بگوییم در این بخش فضای چندانی برای کلاهبرداری و سودجویی وجود ندارد. با این حال کارشناسان توصیه می‌کنند که هرگز بدون اطلاع و اطمینان وارد پروسه خرید از نمایشگاه‌ها نشوید.

ممکن است فروشنده خودروی خود را به همراه مدارک به آژانس معاملات اتومبیل بیاورد و قصد فروش فوری را داشته باشد در این صورت امکان دارد خریدار، خود کارشناس نمایشگاه باشد ولی اگر قرار باشد خودرو برای مدتی در نمایشگاه بماند تا خریدار آن پیدا شود، باید دقت کنید که حتماً برگه رسید امانی بودن خودرو از نمایشگاه دریافت کنید. یادتان باشد امکان دارد با خودروی امانی که به نمایشگاه سپرده شده تصادف یا جرائمی رخ دهد که در این صورت حتماً پای فروشنده یا مالک اصلی خودرو درگیر خواهد بود.

نمایشگاه ماشین

کمیسیون نمایشگاه‌داران چقدر است؟

نرخ حق‌العملی که نمایشگاه‌داران بابت خریدوفروش یک خودروی کارکرده دریافت می‌کنند طبق یک سنت قدیمی حدود یک درصد از طرفین است؛ یعنی نیم درصد برای فروشنده و نیم درصد نیز برای خریدار. البته اتحادیه نمایشگاه‌داران در شهرهای مختلف مصوبه‌های خاص خود را دارند.

گاهی در یک شهر حق‌العمل بر اساس ارزش روز خودرو تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان یک درصد از دو طرف (نیم درصد فروشنده و نیم درصد خریدار) و حق‌العمل بر اساس ارزش روز خودرو بالاتر از صد تا ۳۰۰ میلیون تومان هشت‌دهم درصد از دو طرف معامله (چهاردهم درصد خریدار و چهاردهم درصد فروشنده) تعیین شده است.

گاهی نیز برای قیمت خودروی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون تومان، نرخ کمیسیون دریافتی از طرفین ۸ درصد و بالای ۲۰۰ میلیون تومان ۵ درصد تعیین می‌شود. البته در این میان باید مضاف بر کمیسیون فوق مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را نیز لحاظ کرد.

فراموش نکنید گاهی هم پیش می‌آید که پس از تنظیم قولنامه، طرفین معامله به‌طور توافقی معامله را فسخ کنند. در این صورت کمیسیون معامله باید به‌طور کامل توسط هر دو طرف پرداخت شود و اگر یک طرف معامله منصرف شود و معامله را فسخ کند، موظف است که سهم کمیسیون طرف مقابل را هم پرداخت کند.

در بعضی مواقع هم امکان دارد که قرارداد توسط مراجع قانونی و به دلیل ممنوع‌المعامله بودن یکی از طرفین و یا در رهن و یا توقیف بودن خودرو فسخ شود که در این شرایط هیچ‌کدام از طرفین وظیفه‌ای نسبت به پرداخت کمیسیون نخواهند داشت و نمایشگاه مربوطه باید حق کمیسیون خود را از مراجع قانونی پیگیری و مطالبه کند.

این مدارک را بررسی کنید

ابتدا برگ سبز را بررسی کنید. این همان شناسنامه مورد قبول نیروی انتظامی است که در آن شماره پلاک و شماره شاسی خودرو درج شده است. هرگز زیر بار این موضوع نروید که به برگ سبز نیازی نیست. مدرک بعدی سند خودرو یا همان برگ کمپانی است.

این سندی است که درواقع نشان می‌دهد خریدار اولیه خودرو چه کسی و تاریخ خریداری آن به چه صورت بوده است. هم‌چنین نوع سند خریداری‌ شده مانند نقدی و لیزینگی نیز در برگ کمپانی درج می‌شود؛ به عبارت دیگر شما در این مرحله متوجه می‌شوید که آیا مالک قبلی روی این سند درخواست وام خرید خودرو داشته است یا خیر.

آخرین چیزی که به آن نیاز دارید، مدارک هویتی است. چیزی که البته فقط قرار نیست از فروشنده طلب کنید. خود شما نیز نیاز به اصل کارت ملی، شناسنامه و یا اجاره‌نامه، قولنامه و سند رسمی منزلتان دارید. ترجیحاً یکی از قبوض آب و برق یا دفترچه بیمه را هم به همراه خودتان داشته باشید.

ماشینچی

ماشینچی و وام طلایی خرید خودرو

کاملاً مشخص است که خرید خودرو با وام متعارف بانک عملاً راه به جایی نمی‌برد. واقعیت این است که ۱۵ میلیون تومان هرگز عدد قابل قبولی در این بازار نیست؛ اما خبر خوب این است که ماشینچی وام خودرو را با شرایط آسان و مبالغ بالاتر فراهم کرده است.

مجموعه ماشینچی وام خرید خودرو تا ۵۰ درصد ارزش خودرو و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان را تنها با معرفی یک ضامن پرداخت می‌کند. این در حالی است که پرداخت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن خواهد بود. مدت بازپرداخت وام خرید خودرو بدون ضامن می‌تواند ۶، ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه باشد و پرداخت اقساط در دوره‌های یک‌ماهه تا سه‌ماهه امکان‌پذیر است.

مشتریان می‌توانند خودروی موردنظر خود را از میان خودروهای تولید داخل و یا مونتاژ داخل پلاک شده، جدیدتر از سال ۹۳ و زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، برای معرفی و اخذ تأیید کارشناسی قیمت خودرو این مجموعه سفارش دهند.

برگ برنده ماشینچی مدت‌زمان بسیار کوتاه اعطای وام برای متقاضیانش است. پس از تکمیل مدارک و انتخاب خودرو و بعد از مراجعه حضوری متقاضی، چک وام خودرو در کمتر از ۴۸ ساعت به نام فروشنده خودرو برای تسویه‌حساب نقدی صادر خواهد شد. کل فرایند درخواست وام خودرو به‌صورت آنلاین انجام شده و نتیجه از طریق پنل کاربری به اطلاع درخواست‌کننده می‌رسد.

مدارک موردنیاز وام خودرو ماشینچی

اخذ وام خرید خودرو از ماشینچی نیازمند این مدارک از سوی متقاضی است:

  • تصویر اصل کارت ملی و یا رسید تعویض آن جهت بارگذاری در سایت و تشکیل پرونده

  • تصویر تمامی صفحات اصل شناسنامه جهت بارگذاری در سایت و تشکیل پرونده

  • تصویر اصل آخرین گردش سه‌ماهه حساب بانکی مهرشده در بانک، جهت بارگذاری در سایت و تشکیل پرونده

  • تصویر اصل سند ملک یا اجاره‌نامه معتبر دارای کد رهگیری

  • تصویر گواهی آنلاین ثبت‌نام در سامانه ثنا (سامانه ابلاغ قضایی)

  • ارائه چک اقساط و ضمانت توسط متقاضی و ضامن به‌صورت حضوری. (در صورت ارائه چک شخص ثالث، تمامی مدارک فوق برای آن شخص نیز الزامی خواهد بود.)

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید