چگونه بفهمیم بیمه شخص ثالث داریم؟

کدخبر: ۴۵۱۴۴۷
گاهی اوقات بروز مسائل متعددی موجب می‌شوند، بخواهیم بدانیم ماشین ما بیمه دارد یا نه؟
چگونه بفهمیم بیمه شخص ثالث داریم؟

 ممکن است به هر دلیلی به بیمه‌نامه دسترسی نداشته و زمان تمدید بیمه را ندانیم؛ یا حتی قصد داریم اعتبار بیمه‌نامه‌ای که تازه گرفته‌ایم را بررسی کنیم. در این شرایط چگونه بفهمیم بیمه شخص ثالث داریم یا نه؟

برای بررسی شرایط بیمه‌نامه و فهمیدن اینکه خودرو بیمه دارد یا نه می‌توانیم از آن استعلام بگیریم. روش‌های مختلف و گوناگونی برای استعلام بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه وجود دارد. با مطالعه این مقاله با تمامی روش‌ها برای استعلام بیمه آشنا شده و می‌توانید به راحتی بیمه‌نامه خود را بررسی کنید. 

مشاهده سریع و استعلام آسان بیمه خودرو با آیتول

زمانی که قصد خرید یک خودروی جدید را داشته یا می‌خواهید از درستی و اعتبار بیمه‌نامه خود اطمینان حاصل کنید، به استعلام بیمه شخص ثالث و مشاهده سوابق آن نیاز خواهید داشت. ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای استعلام بیمه‌نامه خودرو، سایت آیتول است. 

حتما تا به حال نام برنامه آیتول را که به عنوان بهترین روش برای دریافت و پرداخت سریع خلافی خودرو، شناخته می‌شود شنیده‌اید. اما خدمات سایت و اپلیکیشن آیتول، محدود به پرداخت خلافی نیست و شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری به موسسات بیمه استعلام یا خرید بیمه خودرو را با آیتول انجام دهید. برای استعلام بیمه ثالث کافیست، به سایت رسمی آیتول مراجعه و فقط با وارد کردن کد‌یکتا و کد‌ملی، استعلام بیمه را در چند ثانیه مشاهده کنید. 

استعلام بیمه ثالث از سنهاب با کد ملی

یک راه دیگر برای استعلام بیمه ثالث، مراجعه به سایت بیمه مرکزی است. برای اینکار باید وارد سایت شده و سپس روی گزینه سامانه استعلام بیمه‌نامه‌های وسایل نقلیه موتوری کلیک کنید. بعد از باز شدن صفحه دو گزینه ثبت استعلام جدید و پیگیری استعلام را مشاهده خواهید کرد. در این مرحله باید گزینه ثبت استعلام جدید را انتخاب کنید. سپس متن ماده ۲۴ قانون ارتقای سلامت نظام اداری را مطالعه و بعد از تایید به مرحله بعد بروید.

سپس در بخش رشته بیمه، مشخص می‌کنید که می‌خواهید کدام سوابق بیمه را ببینید، ثالث یا بدنه. در قسمت بعدی هم باید اطلاعات خود (بیمه‌گذار) را وارد کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نظر، کدی به عنوان تاییدیه به شماره شما پیامک خواهد شد. باید کد را وارد کرده و سپس روی مرحله بعدی کلیک کنید. بعد از طی کردن تمامی مراحل، پیامی را مشاهده می‌کنید که به شما خبر از ثبت موفق استعلام می‌دهد. سپس پیامکی برای شما ارسال می‌شود که حاوی کد پیگیری است. در این مرحله شما می‌توانید وارد بخش پیگیری استعلام شده و با وارد کردن کد ملی و کد پیگیری، استعلام بیمه را مشاهده کنید. 

نرخ بیمه شخص ثالث

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1400

قیمت بیمه شخص ثالث، در هر سال متفاوت بوده و بعد از اعلام نرخ دیه انسان توسط قوه قضاییه به بیمه مرکزی مشخص می‌شود. در سال 1400 نرخ دیه انسان در ماه حرام 640 میلیون و در ماه غیر حرام، 480 میلیون تومان اعلام شد. افزایش 45% نرخ دیه در سال گذشته باعث افزایش 37% قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1400 شد. البته به غیر از نرخ دیه عواملی چون تعداد سیلندر و نوع کاربری هم می‌توانند در قیمت بیمه ثالث موثر باشند. 

تغییر قیمت بیمه شخص ثالث با تخفیف عدم خسارت خودرو

بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه از جمله اتومبیل و موتور اجباری و الزامی است. یکی از موضوعات مهم بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت و نحوه تاثیر آن روی قیمت بیمه خودرو است. تخفیف عدم خسارت یا سنوات تخفیف زمانی به شما تعلق می‌گیرد که خودرو در طی مدت بیمه‌نامه دچار حادثه رانندگی نشده و خسارتی بابت آن از شرکت بیمه دریافت نشده باشد. حداقل تخفیف عدم خسارت 5% و حداکثر آن 70% خواهد بود. 

با تخفیف عدم خسارت، راننده (بیمه‌گذار) می‌تواند به تعداد سال‌هایی که از بیمه استفاده نکرده، در هنگام تمدید یا خرید بیمه تخفیف بگیرد. 

با توجه به تغییر مقررات بیمه در سال 1400 تخفیف عدم خسارت متعلق به مالک وسیله نقلیه بوده و با فروش خودرو به خریدار جدید منتقل نخواهد شد. مگر اینکه مالک خودرو، تخفیف‌ها را به وسیله نقلیه افراد درجه یک خانواده خود منتقل کند. 

خرید بیمه شخص ثالث

استعلام، تمدید و خرید بیمه شخص ثالث با آیتول

در این مقاله به پرسش چگونه بفهمیم بیمه شخص ثالث داریم پاسخ داده و سریع‌ترین روش را که استفاده از برنامه آیتول بود به شما آموزش دادیم. با آیتول به استعلام، نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث تمامی شرکت‌های بیمه تنها در چند ثانیه دسترسی خواهید داشت. آیتول با جمع‌آوری اطلاعات موسسات بیمه، امکان مقایسه را برای شما فراهم می‌کند. 

برای خرید یا تمدید بیمه فقط باید پلاک و شماره یکتای بیمه‌نامه خود را وارد کرده و بعد از دیدن اطلاعات اتومبیل برای تمدید بیمه شخص ثالث کوثر، بیمه سینا و خرید بیمه شخص ثالث ایران و...اقدام کنید. 

آیتول در کنار تمدید، خرید و استعلام بیمه شخص ثالث، خدمات دیگری چون خرید و فروش خودرو، مشاوره حقوقی و معاینه فنی بدون نوبت‌دهی نیز انجام می‌دهد. با نصب اپلیکیشن آیتول روی گوشی، شما در هر زمان و هر مکان دسترسی 24 ساعته و بدون تعطیلی، به تخصصی‌ترین مرکز خدمات خودرو خواهید داشت. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید