چک لیست خرید خودروی دست دوم

کدخبر: ۴۵۳۰۹۸
انتخاب کارشناس برای بررسی خودروی مورد نظر همگی از مسائل حیاتی برای خرید خودروی دست دوم است
چک لیست خرید خودروی دست دوم

قبل از خرید خودروی دست دوم (https://bama.ir/car?mileage=1) چند مساله مهم است که بهتر است بدانید تا بتوانید معامله‌ای درست و بی‌دردسر داشته باشید. انتخاب خودروی مناسب، مخارج و مشکلات مدل‌های مورد نظر، مشخص کردن قیمت واقعی خودرو، بررسی بودجه خرید و انتخاب سال تولید، بررسی شرایط بازار، مشاهده اکثر آگهی‌های مدل انتخاب شده، برگزیدن خودروهای مناسب و مراجعه برای بازدید و انتخاب کارشناس برای بررسی خودروی مورد نظر همگی از مسائل حیاتی برای خرید خودروی دست دوم است، که در ادامه با هم نگاهی به آن‌ها می‌‌اندازیم.

انتخاب خودروی مناسب

نیازهای شما برای خرید خودرو مهم‌ترین ملاک برای انتخاب مناسب است، بسیاری از خودروهای خوش خط و خال موجود در کشور علی‌رغم ظاهرشان خصوصیاتی دارند که ممکن است نظر شما را برگردانند. پیشنهاد اکید می‌کنیم که قبل از انتخاب خودرو به تست و بررسی‌های انجام شده در سایت‌ها و مجلات نگاهی بیاندازید.

به طور مثال امکان دارد شما با یک خانواده چهار نفره دنبال خودرویی خانوادگی و مناسب برای سفر باشید و از قضا دست روی یکی از سدان‌های محبوب کشور بگذارید که فضای پای محدود برای سرنشینان عقب و سواری خشک از بارزترین خصیصه‌های آن باشد. در تمامی تست و بررسی‌های انجام شده در فضای مجازی هم این نکته ذکر شده است. بعد از بررسی مشخصات فنی انتخاب‌های خود را به ذهن بسپارید تا مرحله اول را پشت سر بگذاریم.

مخارج و مشکلات

به طور کلی تنها دلیل ارزان‌تر بودن خودروی دست دوم، احتمال خرابی بیشتر آن است. خریداران خودروی دست دوم با علم به این قضیه خرید می‌کنند، ولی بهتر است پیش از خرید به شیوه‌های مختلف از خرابی‌های رایج خودروهای مختلف در کارکرد و شرایط خاص باخبر باشند.

اگر چرخی در شبکه‌های اجتماعی بزنیم می‌بینیم که صفحات بسیاری به خرابی‌های رایج خودروها پرداخته‌اند و حتی برخی قیمت حدودی مخارج را نیز اعلام می‌کنند. تعمیرگاه تخصصی گیربکس، تعمیرگاه تخصصی فرمان و جلوبندی و تعمیرگاه و تراشکاری موتور همگی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و برای پی بردن به مخارج حدودی خودروی شما را راهنمایی می‌کنند. 

در عین حال بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و لیست قیمت در سایت‌های مختلف هستند که برای تخمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این لیست‌ها با جستجوی کوچکی به راحتی خودشان را نشان می‌دهند، ولی بهتر است به تاریخ به‌روزرسانی لیست‌ها هم توجه کنید. در نهایت وقتی مخارج حدودی مدل خودروی مورد نظرتان را تخمین زدید، انتخابتان را یک قدم به عملی‌تر شدن نزدیک کرده‌اید.

قیمت خودرو

قیمت واقعی خودرو

برای تخمین قیمت خودرو پیشنهاد ما مراجعه به آگهی‌هاست. هنگام بررسی آگهی‌ها بهتر است آن‌ها را بر حسب تاریخ تولید مرتب کنید، تا علاوه‌بر این‌که دید حدودی نسبت به قیمت مدل مورد نظر پیدا می‌کنید، از افت قیمت خودرو بعد از چند سال نیز آگاه شوید.

این چند نکته را نیز در نظر داشته باشید: به وضعیت بدنه و فنی خودرو دقت کنید، این مورد می‌تواند اختلاف قیمتی تا 50 درصد را میان یک خودروی سالم و مشکل‌دار رقم بزند. هم از نمایشگاه‌ها قیمت بگیرید و هم از فروشندگان شخصی، برخلاف آن چه مرسوم شده در برخی مدل‌ها قیمت‌های اعلامی توسط نمایشگاه‌ها منطقی‌تر از آن چیزی است که توسط مالکان اعلام می‌شود و بهتر است که هر دو مورد حتما بررسی شوند.

تریم خودروها را بررسی کنید، اختلاف آپشن‎ها حتی در خودروهای داخلی می‎تواند اختلاف قیمت زیادی ایجاد کند و پیشنهاد می‎شود پیش از خرید تریم‎های مختلف خودروی مورد نظر را در سال‎های مختلف بشناسید. و در نهایت رنگ‎های خاص و کمیاب لزوما دلیلی بر گران‎تر بودن خودرو نیستند!

بررسی بودجه خرید و انتخاب سال تولید

بعد از اینکه قیمت حدودی مدل مورد نظر را به دست آوردید نوبت بررسی بودجه است، با توجه به بودجه در دسترس، سال تولید خودرو را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که کارکرد خودرو در هر سال بین 20 تا 30 هزار کیلومتر باید باشد و به نسبت کمتر یا بیشتر بودن از این مقدار ممکن است خودرو ارزان‌تر یا گران‌تر ارائه شود.

در صورتی که مایل به خرید خودرو اقساطی (https://bama.ir/car?installment=1) باشید نیز هنگام بررسی آگهی‌ها می‌توانید فیلتر مورد نظر را انتخاب کنید تا شرایط و مراکز فروش اقساطی خودروهای کارکرده و حتی صفر کیلومتر را مشاهده کنید.

بررسی شرایط بازار

شرایط بازار چند وقتی هست که حال خوبی ندارد. اخبار زیادی دست به دست می‌شود و هر کدام به نوبه خود روی قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند. البته که نمی‌توان انتظار داشت که اخبار بیش از 2 یا 3 درصد از قیمت خودرو بکاهد، پیشنهاد می‌کنیم برای این‌که وقت مناسب خرید را پیدا کنید اخبار خودرو باما (https://bama.ir/news) را نگاهی بیاندازید. 

مشاهده آگهی ها

مشاهده آگهی های مدل مورد نظر

برای انتخاب نهایی خودرویی که قصد خریدش را دارید بار دیگر به آگهی‌ها باز می‌گردیم. پیشنهاد می‌شود ابتدا جایی که اکثریت آگهی‌های مدل مورد نظر پیدا می‌شود را نگاهی بیاندازید، سپس به فضاهای دیگر بپردازید. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود، چرا که بسیاری از آگهی‌های منتشر شده در فضاهای دیگر در همان قدم اول پوشش داده می‌شوند و در عین حال جایی که آگهی‌های زیادی هستند، رقابت برای فروش و قیمت‌ها به وجود می‌آیند.

انتخاب خودروی مناسب و بازدید

بعد از آن که فروشنده مدل مورد نظر را پیدا کردید و قرار بازدید را گذاشتید، چند مساله هست که پیش از مراجعه به کارشناس باید در نظر داشته باشید: اصرار به دور زدن با خودرو نکنید و تست فنی را موکول به حضور کارشناس کنید. انتخاب کارشناس را خودتان انجام دهید و پیش از آن، شرایط اعلامی توسط مالک را در نظر داشته باشید. رنگ و تعویض سپرها و رکاب‌ها شامل افت قیمت خودرو نیستند. درخواست تخفیف کردن بسیار زیبنده‌تر از نسبت دادن ایرادهای متنوع برای کاهش قیمت است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید