نایلون کشاورزی چیست؟ بررسی انواع پلاستیک کشاورزی و کاربردهای آن

کدخبر: ۴۵۷۹۱۳
امروزه با پیشرفت علم و فناوری، تحول بزرگی در صنعت کشاورزی رخ داده است و توسعه فناوری‌های جدید، تاثیر بسزایی در کاهش ضایعات و افزایش میزان بهره‌وری داشته است.
نایلون کشاورزی چیست؟ بررسی انواع پلاستیک کشاورزی و کاربردهای آن

 استفاده از نایلون کشاورزی نیز سبب پیدایش انقلابی بزرگ، در صنعت کشاورزی شده است. در گذشته که کشاورزان ابزارهای لازم را جهت کشاورزی مطمئن، در دسترس نداشتند، با تغییر کوچکی در شرایط جوی آب‌وهوا، با مشکلات و نگرانی‌های بسیاری مانند ترس از خراب شدن محصول خود روبرو می‌شدند. با روی کار آمدن نایلون گلخانه، کشاورزان امروزی دیگر آن مشکلات را ندارند و با به کارگیری تکنولوژی مناسب، می‌توانند از کشاورزی لذت ببرند.

حدود ۲۰ سال است که از نایلون کشاورزی در بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده می‌شود. پلاستیک کشاورزی همچنین نقش مهمی در صرفه‌جویی مصرف آب و بهینه‌سازی منابع آب داشته است. استفاده از این نایلون‌ها در افزایش بهره‌وری کشاورزی بسیار موثر بوده است. این نایلون‌ها دارای انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی هستند؛ از این‌رو قیمت نایلون کشاورزی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هدف ما از این مقاله معرفی انواع نایلون کشاورزی و بیان کاربردهای آن است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نایلون کشاورزی چیست؟

یکی از انواع نایلون‌ها که در مصارف کشاورزی به کار می‌رود، نایلون کشاورزی است که به نایلون عریض هم معروف است. در واقع، این محصول، نوعی نایلون عریض است که در کاربردهای کشاورزی استفاده می‌شود. نامگذاری زیردسته‌های این محصول، بر اساس کاربردشان صورت می‌گیرد. به عنوان مثال نایلون گلخانه، نایلون عریضی است که برای ساخت گلخانه از آن استفاده می‌شود. تفاوت در نایلون‌های عریض را می‌توان ناشی از تفاوت در نوع کاربرد، جنس، ابعاد موردنظر و مواد اولیه‌ی آن‌ها دانست.

ساختار کلی پلاستیک کشاورزی بر پایه پلی‌اتیلن است. البته برای کیفیت بهتر این نایلون، علاوه بر پلی‌اتیلن، از افزودنی‌های دیگری استفاده می‌شود که هر کدام، خواصی را به محصول اضافه می‌کند.

ویژگی های نایلون کشاورزی

نایلون

یک نایلون کشاورزی مناسب، اگر بر اساس استانداردهای لازم تولید شده باشد، دارای ویژگی‌هایی است که به عملکرد بهتر خاک و تولید محصولات با کیفیت کمک می‌کند. درست است که تولید پلاستیک‌های کشاورزی مرغوب نیازمند صرف هزینه‌ی بیشتری است، اما خوب است این را بدانید که کیفیت نایلون، کیفیت محصول را نیز تضمین می‌کند. البته بالا بودن قیمت نایلون کشاورزی، ملاکی برای تایید کیفیت نایلون نیست. در زیر چند نمونه از ویژگی‌های نایلون کشاورزی با کیفیت را بیان می‌کنیم.

دارای قابلیت ضد اشعه ماوراءبنفش: نایلون‌های دارای این خاصیت در برابر نور خورشید مقاوم هستند و طول عمر بیشتری دارند. استفاده از این نایلون‌ها همچنین مانع از خراب شدن و از دست رفتن گیاه در برابر اشعه می‌شود.

خاصیت جذب اشعه مادون قرمز: از آنجایی که اشعه مادون قرمز توانایی تولید گرما دارد، استفاده از این نایلون‌ها باعث حفظ گرما در محیط گلخانه، در هنگام شب می‌شود.

خاصیت ضدالکتریسیته: این خاصیت، یکی از ویژگی‌های مهم پلاستیک کشاورزی به شمار می‌آید. نایلون‌های دارای این خاصیت، مانع از جذب گردوغبار بر روی محصول می‌شوند. خاصیت این نایلون‌ها باعث از بین رفتن بخارآب موجود بر روی سقف‌ها نیز می‌شود.

کاربردهای نایلون کشاورزی 

 پلاستیک‌های کشاورزی بسته به نوعشان، کاربردهای متنوعی دارند. از نمونه کاربردهای آن می‌توان به استفاده از آن به عنوان نایلون گلخانه، جهت پوشش سقف محل پرورش قارچ و برای جابه‌جایی اصولی محصولات کشاورزی اشاره کرد.

استفاده از نایلون کشاورزی تنها به بخش کشاورزی محدود نمی‌شود. از این نایلون در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی به عنوان پوشش قسمت‌های مختلف سازه استفاده می‌شود. این نایلون همچنین جهت پوشش سقف استخر، انبارها و استفاده در محل پرورش دام برای ثابت نگه‌داشتن دمای استاندارد محیط به کار می‌رود.

بسیاری از کشاورزان و گلخانه‌داران برای بهبود بهره‌وری و افزایش کیفیت محصولات خود از نایلون (پلاستیک) کشاورزی استفاده می‌کنند. استفاده از نایلون کشاورزی برای این افراد، سود و منفعت زیادی را به همراه داشته و می‌تواند وضعیت کسب و کارشان را دگرگون کند. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که توجه به کاربرد مدنظر برای استفاده از این نایلون امری حیاتی است؛ بسته به نیازتان، می‌توانید از نایلون گلخانه، مالچ، ضدعفونی‌کننده خاک، بسته‌بندی علوفه و یا سایر انواع نایلون کشاورزی استفاده کنید و انتخاب نادرست، بهره‌وری تولید محصولاتتان را کاهش می‌دهد.

انواع نایلون کشاورزی

پلاستیک کشاورزی انواع مختلفی دارد که برای کاربردهای متنوعی به کار می‌روند. در ادامه به توضیح ۴ نوع از انواع مختلف پلاستیک کشاورزی که جز نایلون‌های پرکاربرد در صنعت کشاورزی هستند، می‌پردازیم.

نایلون گلخانه

یکی از مهم‌ترین انواع نایلون کشاورزی که نقش موثری در بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد، نایلون گلخانه است. این نایلون جهت پوشش‌دهی سقف و دیواره‌های گلخانه به کار می‌رود. استفاده از نایلون گلخانه باعث می‌شود که گیاهان، فرایند فتوسنتز را در شرایط بهتری انجام دهند.

نایلون گلخانه

نایلون گلخانه یکی از پرفروش‌ترین نایلون‌های کشاورزی است که تحول شگرفی در تولید محصولات گیاهی ایجاد کرده است. اهمیت اصلی این محصول در این است که امکان تولید محصولات خارج از فصل را در گلخانه‌ها فراهم کرده است.

علاوه بر این، تولید عمده و کیفیت عالی، باعث شده است که خرید نایلون گلخانه با اقبال زیادی از طرف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روبه رو شود. این محصول، با مواد اولیه درجه یک و درجه دو قابل تولید بوده و نسبت به تمام شرایط محیطی مقاوم است. همچنین نسبت به تورم و گرانی‌ها قیمت نایلون گلخانه همیشه برای مصرف‌کننده‌ها به صرفه است.

از مزیت‌های استفاده از این نایلون‌ها، حفظ شرایط مناسب و بدون تنش برای رشد و پرورش گیاهان است. تولیدکنندگان نایلون گلخانه با بهره‌گیری از روش‌ تولید مطمئن و مواد اولیه مرغوب، نایلون‌هایی با ویژگی‌ها و کارایی بالا تولید می‌کنند.

این نایلون‌ها در برابر شرایط نامناسب جوی مانند باد، باران و برف بسیار مقاوم هستند. نایلون‌های گلخانه همچنین مانع عبور اشعه‌ی ماوراءبنفش می‌شوند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول و خرید و استعلام قیمت نایلون گلخانه به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://wiki-nylon.ir/greenhouse-nylon/

نایلون مالچ

نایلون مالچ نیز یکی از مناسب‌ترین انواع نایلون عریض کشاورزی برای کاشت صیفی‌جات است. با توجه به اهمیت کاربرد نایلون مالچ در صنعت کشاورزی، بعد از نایلون گلخانه، این نایلون از مهم‌ترین انواع پلاستیک کشاورزی به شمار می‌آید. از این نوع نایلون جهت پوشش خاک در کشت صیفی‌جات و سبزیجات استفاده می‌شود. استفاده از این نایلون به بهبود عملکرد خاک و رشد سریع محصولات کمک می‌کند.

نایلون سیلویی

نایلون سیلویی

نایلون سیلویی که به آن نایلون بسته‌بندی علوفه نیز گفته می‌شود، نقش مهمی در ذخیره‌سازی و حفظ سیلوها دارد. از نایلون سیلویی علاوه بر ذخیره و بسته‌بندی سیلوها، جهت بسته‌بندی علوفه نیز استفاده می‌شود.

استفاده از این نایلون‌ها باعث حفظ محصول در برابر نور خورشید، میکروب و آفات می‌شود و از تخریب آن جلوگیری می‌کند‌.

نایلون ضدعفونی‌کننده

شاید به نظر برسد، اهمیت این نایلون به اندازه‌ی نایلون گلخانه نیست؛ اما نایلون ضدعفونی‌کننده نیز ویژگی‌هایی دارد که باعث تقویت خاک کشاورزی می‌شود و همین موضوع باعث شده است تا اگر اهمیت آن بیشتر از نایلون گلخانه نباشد، کمتر از آن نیست. در واقع این نایلون، به نوعی از خاک کشاورزی محفاظت می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات می‌شود.

می‌توان گفت این نایلون به کشاورزانی توصیه می‌شود که قصد دارند به صورت اصولی و هوشمندانه به تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و مرغوب بپردازند.

جمع بندی

یکی از انواع پلاستیک‌های پرمصرف در بازار، نایلون کشاورزی است. این نایلون در صنایع مختلف، کاربردهای گسترده‌ای دارد. پلاستیک یا نایلون کشاورزی دارای انواع مختلفی است که در ساخت هرکدام از آن‌ها، متناسب با نوع کاربردی که دارند از مواد و افزودنی‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

علاوه بر صنایع کشاورزی از پلاستیک کشاورزی در صنایع دیگری جهت کاربردهای مختلف به کار می‌رود. به عنوان مثال نایلون کشاورزی در صنعت ساختمان سازی، برای پوشش سازه و در بخش دامپروری برای ثابت نگه‌داشتن دمای محیط به کار می‌رود.

عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت نایلون کشاورزی تاثیر بگذارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنس، انداره و ضخامت نایلون، نوع افزودنی‌ها و کیفیت محصول نهایی اشاره کرد. برای خرید نایلون کشاورزی بهتر است از نایلون‌های با کیفیت بالا و مرغوب استفاده کنید. در واقع نایلون با کیفیت علاوه بر این‌که دوام و مقاومت بیشتری در برابر عوامل خارجی دارد، در جهت حفظ محصولات بهتر عمل می‌کند. برای خرید نایلون کشاورزی و استعلام قیمت آن می‌توانید از فروشگاه تخصصی آنلاین ویکی نایلون (wiki-nylon.ir) اقدام به خرید کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید