معرفی ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم، پایتخت مذهبی ایران

کدخبر: ۴۶۷۷۴۱
استان قم که در مرکز کشور واقع شده، پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی کشور است. براساس آخرین آمار در سال 1395 جمعیت این استان 1 میلیون و 201 هزار نفر بوده است و رتبه هفتم را در بین پرجمعیت‌ترین استان‌‌های کشور دارد.
معرفی ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم، پایتخت مذهبی ایران

ظرفیت‌های اقتصادی این استان مخصوصا با وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار زیاد است و با جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی می‌توان از آن استفاده بسیاری کرد. در ادامه قصد داریم این ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم را نام ببریم و هرکدام را توضیح دهیم.

ابتدا بهتر است نگاه کوتاهی به نرخ اشتغال‌زایی و بیکاری استان قم داشته باشیم.

نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان قم چقدر است؟

استان قم یکی از استان‌هایی است که نرخ بیکاری نسبتا پایینی دارد و در بین 31 استان کشور، رتبه نوزدهم را در پایین بودن نرخ بیکاری دارد. در سال 1399 نرخ بیکاری این استان 11.5 درصد و در سال 1400، به 8.5 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین در تابستان سال 1400 نرخ مشارکت اقتصادی این استان 36 درصد بوده است و نسبت به سال 1399 که همین نرخ 38.2 درصد بوده است، کاهش داشته است.

در سال 1399 نرخ مشارکت اقتصادی استان قم در بخش خصوصی 87.1 درصد و در بخش عمومی 12.9 درصد بوده است. همچنین این نرخ برای بانوان 18.9 درصد بوده است که بیشترین آن مربوط به اشتغال در بخش خدمات است. در سال‌های اخیر نرخ اشتغال بانوان در قم بهبود یافته است. با‌این‌حال نرخ بیکاری بین زنان با مدرک لیسانس در این استان همچنان بالاست و فرصت‌های استخدامی کمی برای آن‌ها وجود دارد.

شیوع کرونا در کشور روی نرخ مشارکت اقتصادی استان قم نیز تاثیر داشته است؛ به‌طوری‌که در بهار 99 نسبت به بهار سال 1398، میزان 6.2 درصد کاهش در نرخ مشارکت اقتصادی این استان دیده شده است و این در حالی است که این نرخ در کل کشور 7.3 درصد کاهش داشته است.

استان قم برای مهاجرت شغلی یا زندگی وصعیت خوبی دارد؛ زیرا قیمت مسکن در این استان نسبتا پایین است. اگر شما هم ساکن این استان هستید یا قصد مهاجرت به آن را دارید، می‌توانید نیازمندی ها و آگهی‌های استخدام قم را بررسی کنید.

ظرفیت اقتصادی استان قم در حوزه‌های مختلف

قم یکی از استان‌های کشور است که در بخش‌های مختلفی ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری دارد. با‌این‌حال بسیاری از آن‌ها برای ما ناشناخته است و ممکن است این استان را فقط از نظر ظرفیت‌های مذهبی آن بشناسیم. پس در ادامه برخی از مهم‌ترین ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم را در حوزه‌های مختلف معرفی خواهیم کرد.

شهرک‌های صنعتی قم

در استان قم شهرک های صنعتی مختلفی مانند سلفچگان، الغدیر، شکوهیه، قنوات، محمودآباد، چاپ و نشر و فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که از این میان، شهرک‌های سلفچگان و شکوهیه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری روی صنایع تولیدی دارند. منطقه سلفچگان با بیش از 2 هزار هکتار در شاهراه ترانزیتی کشور قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که جاده ابریشم، شبکه راه‌آهن و بزرگراه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب در این منطقه به هم می‌رسند. با تمامی این اوصاف، سرمایه‌گذاری در این شهرک صنعتی نقش پررنگی روی توسعه اقتصادی کشور و افزایش فرصت‌های شغلی و آگهی استخدامی در این استان دارد.

بخش صنعت

بخش صنعت در استان قم دارای زیرساخت های بسیار خوبی است و بیش از 2500 واحد صنعتی در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و لوازم خانگی در قم وجود دارد که نفش بسزایی در اشتغال‌زایی و کاریابی شهر قم داشته اند؛ به‌طوری‌که در سال 1400 سهم اشتغال این بخش در استان قم 40.1 درصد بوده است. با‌این‌حال، فقط 8 درصد از صنایع قم مربوط به شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ است و 92 درصد آن مربوط به صنایع کوچک است که نیروی انسانی کمی دارند. 

بخش خدمات

سهم اشتغال‌زایی بخش خدمات در استان قم 55 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است. در حقیقت این بخش با داشتن تولید ناخالص داخلی بالا و اشتغال‌زایی خود در قم نقش پررنگی در بهبود ظرفیت‌های اقتصادی این استان ایفا کرده است. بخش خدمات شامل توریست، حمل و نقل، خرده‌فروشی‌ها، تورهای گردشگری، مشاغل خانگی و هتل و رستوران‌ها است.

با توجه به آنکه حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران در این استان واقع شده‌اند، بخش گردشگری این استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. همچنین استان قم در حوزه حمل‌و‌نقل با توجه به راه‌های ارتباطی بسیاری که در این استان وجود دارند، مخصوصا جاده ابریشم، ظرفیت اقتصادی بالایی دارد.

بخش کشاورزی

اشتغال‌زایی بخش کشاورزی استان قم پایین است و دلیل آن هم اقلیم خشک، کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های کشور است. در سال 1400 نرخ اشتغال‌زایی این بخش در قم 5.3 درصد است. با‌این‌حال، این استان در حوزه دامداری و تولید گوشت و لبنیات از وضعیت بهتری برخوردار است.

در استان قم سالانه 30 هزار تن گندم و نزدیک به 805 هزار تن محصولات کشاورزی مختلف تولید می‌شود. همچنین نزدیک به 11 هزار هکتار باغ پسته در این استان قرار دارد. سایر محصولات کشاورزی قم شامل زعفران، زیتون، پنبه، کلزا، جو و... است.

گردشگری

یکی از حوزه‌های پردرآمد در استان قم، حوزه گردشگری است و دلیل آن هم وجود حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران در این استان است که سالانه میزبان زائران داخلی زیادی است. همچنین از سایر کشورهای اسلامی جهان به این استان سفر می‌کنند.  

صنعت فرش

صنعت فرش در استان قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود. همچنین نزدیک به 30 هزار نفر از مردم قم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

معدن

دریاچه نمک قم یکی از مهم‌ترین منابع تامین نمک و مواد معدنی است. این دریاچه 200 هزار هکتار وسعت دارد و مواد معدنی موجود در آن حدودا 20 میلیارد دلار ارزش دارند. همچنین 67 معدن فعال در استان قم وجود دارد که در این معادن 2 هزار نفر به‌صورت مستقیم و 9 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.

معدن منگنز قم بزرگ ترین معدن تولید منگنز در خاورمیانه است و رتبه اول تولید این ماده معدنی را در کشور دارد.

حمل‌و‌نقل و راه‌آهن

همانطور که گفتیم، به دلیل آنکه استان قم به راه‌های زیادی متصل است، صنعت حمل‌و‌نقل ریلی، هوایی و زمینی آن پتانسیل اقتصادی بالایی دارد. راه آهن استان قم در سال، 10 میلیون تن بار جا‌به‌جا می‌کند و 23 درصد از کل بار حمل‌شده کشور را بر عهده دارد. همچنین این راه‌آهن 30 کیلومتر ریل صنعتی دارد.

شیلات

یکی دیگر از ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم، صنعت شیلات است. استان قم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خاویار در کشور است. همچنین در این استان سالانه 2 هزار تن محصول شیلات تولید می‌شود.

در مورد استان قم بیشتر بدانید

استان قم دارای یک شهرستان است و شهرهای جعفریه، کهک، قنوات، سلفچگان و دستجرد نیز در این استان قرار دارند. آب‌و‌هوای استان قم نیمه بیابانی است؛ به‌طوری‌که تابستان‌‌های گرم و خشک و زمستان‌های تفریبا سردی دارد. قم بعد از استان البرز، کوچک‌ترین استان در کشور است. در قسمت جنوبی و غرب این استان کوه‌های مرتفعی وجود دارند؛ اما قسمت شرق، مرکز و شمال این استان بیابانی است.

از صنایع دستی معروف استان قم می‌توان به قالی دستباف، خرمهره، سنگ‌تراشی، معرق‌کاری، کاشی‌کاری، رنگ‌رزی و منبت‌کاری اشاره کرد. استان قم برای زندگی از کم‌هزینه‌ترین استان‌های ایران است و برای مهاجرت بسیار خوب است. قیمت مسکن در مناطق گران قیمت این استان متری 16 تا 17 میلیون تومان است.

از مکان‌های دیدنی استان قم می‌توان به مسجد جمکران، خانه ملاصدرا، خانه یزدان پناه، مسجد جامع قم، کاروانسرای دیرگچین و دریاچه حوض سلطان اشاره کرد.

جمع‌بندی

استان قم که در قسمت مرکزی کشور ایران واقع شده است، بعد از استان البرز کوچک‌ترین استان کشور است و جمعیت آن در سال 1395، 1 میلیون و 201 هزار نفر بوده است. آب‌و‌هوای این استان نیمه‌بیابانی است و تابستان‌های گرم و زمستان‌های تقریبا سردی دارد.

از ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در شهر قم می‌توان به بخش خدمات این استان که شامل گردشگری و حمل‌و‌نقل است، بخش صنعت که شامل شهرک‌های صنعتی بسیاری مانند منطقه سلفچگان است، بخش کشاورزی و معادن بزرگ آن اشاره کرد. اشتغال‌زایی بخش خدمات در این استان از دو بخش صنعت و معدن و کشاورزی بیشتر است. همچنین در سال 1400 نرخ مشارکت اقتصادی این استان، 36 درصد بوده است.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید