ثبت شرکت یا ثبت موسسه کدام یک بهتر است؟

کدخبر: ۴۸۶۸۸۷
ثبت شرکت‌ تجاری و موسسه غیرتجاری برای بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی امکان‌پذیر است.
ثبت شرکت یا ثبت موسسه کدام یک بهتر است؟

شرکت‌ها و موسساتی که در اداره ثبت شرکت‌ها (و هر یک برای موضوع خاصی) تاسیس می‌شوند سازوکار مشخصی دارند.  اما سوال اصلی اینجاست که شرکت‌ و موسسه چه تفاوتی با هم دارند و برای چه موضوعاتی امکان ثبت موسسه و چه موضوعاتی امکان ثبت شرکت وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است پیش از هر چیز با شرکت و موسسه و نحوه ثبت آن‌ها آشنا شویم.

ثبت شرکت و ثبت موسسه با ثبت یار

ثبت شرکت یا موسسه | ثبت‌یار

ثبت شرکت برای چه موضوعاتی مناسب است؟

شرکت‌های تجاری که در قانون تجارت معرفی شده‌اند، ۷ نوع و برای امور مختلف قابل ثبت هستند. در بین انواع مختلف شرکت، دو نوع از آن‌ها یعنی شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود پرطرفدارترین شرکت‌ها هستند و می‌توان هریک از آن‌ها را برای موضوعات زیادی مثل امور بازرگانی، مواد غذایی، کشاورزی، ساختمانی و… تاسیس کرد.

در عین حال برخی از موضوعات هم صرفا در قالب یک شرکت خاص، قابل ثبت هستند. مثلا برای ثبت شرکت صرافی حتما باید از قالب شرکت تضامنی استفاده کنید.

برای ثبت هر یک از این شرکت‌ها، شرایط و قواعد خاصی وجود دارد که در زمان انتخاب نوع شرکت باید آن‌ها را رعایت کنید. برای ثبت شرکت یا موسسه خود می‌توانید با کارشناسان ثبت‌یار در ارتباط باشید و تمامی مراحل را به‌صورت غیرحضوری پیگیری کنید.

ثبت موسسه برای چه موضوعاتی مناسب است؟

موسسه در کنار شرکت‌های تجاری برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی مناسب است. موسساتی که در موضوعات مختلفی تاسیس می‌شوند و می‌توانند به‌صورت موسسه انتفاعی یا غیرانتفاعی فعالیت کنند. در واقع فعالیت در بسیاری از موضوعات مثل امور فرهنگی-هنری، آموزشی، ورزشی، عام المنفعه و خیریه، حقوقی و… از آن‌جایی که تجاری محسوب نمی‌شوند، در قالب شرکت امکان‌پذیر نیست. ولی امکان ثبت موسسه غیرتجاری در این زمینه‌ها وجود دارد. موسسه غیرتجاری ضوابط و شرایط خاصی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

انواع موسسات غیرتجاری

شاید با شنیدن نام موسسات غیرتجاری تصور کنید که موسسات بر خلاف شرکت‌ها، بدون هدف کسب سود فعالیت می‌کنند. در صورتی‌که بسیاری از موسسات غیرتجاری با اهداف اقتصادی تاسیس می‌شوند. فقط این‌که نمی‌توانند امور تجاری که در قانون تجارت به آن‌ها اشاره شده مثل صرافی، بانکداری، حمل و نقل کالا و… را انجام دهند. به‌طور کلی دو نوع موسسه وجود دارد:

  • موسسه انتفاعی

  • موسسه غیرانتفاعی

ثبت موسسه در هر یک از دو قالب امکان‌پذیر است. دسته اول موسساتی هستند که با هدف کسب سود تاسیس می‌شوند و دسته دوم برای امور عام المنفعه و به اصطلاح، خیریه هستند.

ثبت موسسه خیریه | ثبت‌یار

ثبت موسسه خیریه | ثبت‌یار

شرایط ثبت شرکت و موسسه

موسسات و شرکت‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسند و برای تاسیس آن‌ها باید قواعد و شرایطی رعایت شود. اولین قدم برای ثبت شرکت و همچنین موسسه، بررسی این مساله است که نیاز به دریافت مجوز دارید یا نه؟

در صورتی‌که موضوع موسسه یا شرکت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، پیش از شروع مراحل تاسیس باید مجوزهای مربوطه را دریافت کنید.

در گام بعدی شرایط اولیه زیر را باید رعایت کنید:

  • وجود حداقل ۲ شریک (در بعضی شرکت‌ها حداقل ۳ شریک)

  • داشتن سرمایه ثبتی حداقل ۱۰۰ هزار تومان

  • پیشنهاد ۵ نام برای شرکت یا موسسه

  • تعیین آدرس

  • تدوین اساسنامه

  • انتخاب هیئت مدیره

در عین حال برای ثبت شرکت یا موسسات مختلف، شرایط اختصاصی وجود دارد که با توجه به نوع و موضوع باید رعایت شود.

شرایط ثبت شرکت و موسسه | ثبت‌یار

شرایط ثبت شرکت و موسسه | ثبت‌یار

مراحل ثبت شرکت و موسسه 

اگر شرکت یا موسسه شما نیاز به دریافت مجوز داشته باشد پس از اخذ مجوز باید مراحل ثبت را شروع کنید. شرکت‌های تجاری (سهامی خاص و با مسئولیت محدود) را می‌توان در شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز از دو طریق به ثبت رساند:

  • سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

  • خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب و کارها

در حالی که ثبت موسسه فقط از طریق اداره ثبت شرکتها امکان‌پذیر است. با این توصیف مراحل ثبت هر یک از آن‌ها نیز متفاوت است.

ثبت از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

مراحل ثبت موسسه یا شرکت از طریق اداره ثبت شرکت‌ها باید از طریق سامانه و به‌صورت اینترنتی انجام شود. در عین حال به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت‌ها مثل شرکت با مسئولیت محدود در تهران از این طریق قابل ثبت نیست و باید از روش دیگر یعنی خدمات پنجره واحد اقدام کنید.

ثبت از طریق خدمات پنجره واحد

این روش مخصوص ثبت شرکت است و تمامی خدمات در آن به صورت حضوری و در مدت زمان کمتری نسبت به اداره ثبت انجام می‌شود. ضمن اینکه سایر امور مرتبط با شرکت مثل پیش ثبت‌نام کد کارگاهی و کد اقتصادی و همچنین پلمپ دفاتر نیز پس از انجام مراحل ثبت، از همین طریق و بلافاصله امکان‌پذیر است.

تاسیس شرکت و موسسه با ثبت‌یار

پس از تصمیم به ثبت شرکت‌ تجاری یا موسسه غیرتجاری، انتخاب موضوع و دریافت مجوز (در صورت نیاز) می‌توانید تمامی مراحل را به ثبت‌یار (sabtyar.com) بسپارید. خدمات ثبت‌یار به‌صورت غیرحضوری و با هزینه‌های شفاف انجام می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید