میلگرد بدون آج و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید

کدخبر: ۴۹۶۲۶۵
میلگردهای بدون آج، یکی از پُرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف هستند که از نظر ویژگیهای فیزیکی، مقاومت و کاربرد کاملاً با میلگردهای آجدار تفاوت دارند.
میلگرد بدون آج و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید

 میلگردهای آجدار را اغلب ما خیلی خوب می‌شناسیم، اما میلگردهای بدون آج، علیرغم کاربرد گسترده آنها در صنعت، آنچنان که باید شناخته شده نیستند. به همین دلیل، تصمیم داریم در مطلب پیش رو به سراغ معرفی میلگردهای بدون آج برویم و شما را با کاربردهای متنوع آنها در صنایع مختلف، از جمله ساخت قطعات صنعتی، قطعات خودرویی، ساخت انواع بولت‌ها، پیچ و مهره، انواع ادوات کشاورزی، ساخت لولاهای آهنی و جوشکاری آشنا کنیم. در انتهای این مقاله علاوه بر شناخت میلگرد بدون آج و موارد مصرف آن، با یکی از بهترین شرکتهای تولید کننده میلگرد ساده صنعتی در ایران نیز آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

آذر گستر

میلگرد ساده چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، میلگردهای ساده گروهی از مقاطع فولادی مقاوم هستند که سطح مقطع آنها دایره‌ای است و سطحی صاف و بدون آج دارند. میلگردهای ساده از شمش فولاد 3sp، 5sp و ccm ساخته میشوند و از نظر فنی به آنها میلگرد A1 نیز گفته میشود.

میلگردهای A1 دارای تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی در زمان گسیختگی ۲۵ درصد هستند. با توجه به خاصیت فرم پذیری و نرم و خوش تراش بودن میلگرد ساده، به آن میلگرد نرم یا میلگرد خام نیز گفته می‌شود.

ویژگیهای ساختاری میلگردهای ساده یا A1

میلگردهای ساده، به طور کلی خوش تراش و منعطف هستند، ولی از نظر ویژگیهای مکانیکی و خواص ساختاری چند خاصیت مشترک دارند که در ادامه توضیح میدهیم:

1. استانداردهای ساخت میلگرد (طول میلگرد، قطر سطح مقطع و وزن هر شاخه)

قطر سطح مقطع میلگردهای ساده از 10 تا 42 میلی‌متر و طول آنها از 6 تا 12 متر متغیر است. وزن هر شاخه میلگرد با توجه به طول میلگرد و قطر سطح مقطع آن متفاوت است. شما می‌توانید با این فرمول ساده وزن هر شاخه میلگرد ساده را محاسبه کنید:

قطر×قطر÷162×طول میلگرد=وزن میلگرد

2. خاصیت فرم پذیری میلگردهای ساده (نرم و خوش تراش بودن)

شمش فولادی که در تولید میلگرد ساده استفاده میشود، از نظر مکانیکی استحکام کششی بسیار خوبی دارد، به همین دلیل در فرآیندهای آلیاژ کاری، عملیات حرارتی و سرد کاری، فرم پذیری و در عین حال مقاومت بسیار بالایی از خود نشان میدهد. این قابلیت باعث شده میلگرد ساده به آسانی در صنایع خم کاری و تولید قطعات صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

3. خاصیت جوش پذیری (قابلیت استفاده در جوشکاری CO2)

کربن موجود در ساختار فولاد میلگرد ساده این خاصیت را دارد که در فرآیندهای جوشکاری و اتصالات قطعات فولادی، واکنش پذیری و مقاومت بسیار خوبی ارائه کند. به همین دلیل میلگردهای ساده در عملیاتهای جوشکاری CO2 به راحتی تغییر شکل می‌دهند و حتی برای انجام عملیات تراشکاری هم ایده آل هستند.

آذر گستر سدید

میلگردهای ساده چگونه ساخته میشوند؟

یکی از مهمترین فاکتورهایی که مستقیماً در خواص فیزیکی و مکانیکی میلگردهای ساده نقش دارد، فرآیند تولید این مقاطع فولادی است. هر چقدر این فرآیند با دقت بیشتر و مطابق با استانداردهای جهانی انجام شود، کیفیت میلگردهای تولید شده بهتر خواهد بود. شمش فولاد برای تبدیل شدن به میلگرد ساده مراحل مختلفی را طی میکند:

• در ابتدا شمش‌های فولادی تحت حرارت ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به نقطه ذوب میرسند.

• سپس، شمش‌های ذوب شده که حالت نرم و خمیری شکل دارند، از دروازه‌هایی که داخل آنها غلطک‌های فرم دهی وجود دارد، می‌گذرند و روی رول‌ها به قسمت برش و بسته بندی انتقال داده می‌شوند.

• در مرحله برش دادن، طول و قطر میلگردها براساس استانداردهای مشخص شده در هر کارخانه اندازه میشود.

• در مرحله نهایی، میلگردهایی که به طول مشخص و استاندارد برش خورده و سرد شدهاند، داخل بسته بندیهای مشخصی که به آنها بندیل گفته میشود، قرار میگیرند. بندیل بندی میلگردها، حمل و نقل و جابجایی آنها را آسان میکند. وزن بندیل‌ها نیز با توجه به قطر سطح مقطع و طول میلگردها متفاوت است. 

آذر-گستر

با کاربردهای میلگرد بدون آج در صنایع مختلف آشنا شوید

میلگردهای ساده صنعتی، به دلیل خاصیت فرم پذیری، در صنایع مختلف استفاده میشوند، ولی کاربرد میلگرد بدون آج در صنایع قطعه سازی، آهنگری و ساخت انواع قطعات صنعتی کاربردی، بیشتر شناخته شده است. به طور کلی از میلگردهای ساده با قطر کم برای ساخت پیچ و مهره، پیچ و پرچ، انواع میخها، مفتولها و برخی اتصالات آهنی استفاده میشود. از میلگردهای با قطر بیشتر، برای تراشکاری و جوشکاری و از انواع میلگرد ساده برای تولید بولتها، ادوات کشاورزی و لولاسازی استفاده میشود.

هر چقدر میلگرد ساده کیفیت ساخت، مقاومت کششی و فرم پذیری بهتری داشته باشد، گستره تنوع کاربردهای آن در صنایع مختلف هم بیشتر خواهد بود. هر چند سطح میلگردهای ساده کاملاً صاف است، ولی در صنایع ساختمانی نیز برای خاموت زنی و انجام عملیاتهای جوشکاری از میلگردهای ساده صنعتی استفاده میشود.

برای خرید میلگرد ساده صنعتی مرغوب به 3 نکته مهم دقت کنید

برای خرید میلگردهای ساده صنعتی، لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

• برای خرید میلگرد ساده صنعتی، باید به مرغوب بودن محصول دقت داشته باشید. چون هیچ تضمینی وجود ندارد که کالای خریداری شده کاملاً مرغوب باشد؛ مگر اینکه کارخانه تولید کننده آن جزو برندهای مطرح و معتبر بازار باشد (مانند آذر گستر سدید). در این صورت خیالتان از بابت استفاده از مواد اولیه مرغوب و درجه یک راحت خواهد بود.

• میلگردهای ساده مرغوب، مقاومت کششی مناسبی دارند و برای استفاده در صنایع مختلف مناسب هستند. در صورتی که میلگردهای ساده نامرغوب، در صنایعی مانند جوشکاری یا برشکاری از مقاومت مناسب برخوردار نیستند.

• هنگام خرید محصول به شناسنامه یا پلاکی که روی محصول درج شده دقت کنید تا نام کارخانه تولید کننده، وزن محصول و ویژگیهای فیزیکی آن را بدانید. بعضی از کارخانهها در صورت درخواست مشتری، برگ آنالیز محصول را هم ارائه میکنند.

آذر-گستر-سدید

آذر گستر سدید؛ اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول ۱۲ متر در تهران

در ایران تنها چند شرکت به صورت تخصصی در زمینه تولید میلگرد ساده به طول 12 متر و 6 متر فعالیت میکنند و تولیدات آنها بخش مهمی از نیاز صنایع مختلف کشور را تأمین میکند. یکی از این شرکتها صنایع فولادی آذر گستر سدید است. این شرکت اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول ۱۲ متر در استان تهران است. شرکت صنایع فولادی آذر گستر سدید به عنوان تنها تولید کننده میلگرد ساده 12 متری و 6 متری در تهران، انواع میلگردهای 10 میلیمتر تا 42 میلیمتر را تولید میکند.

میلگردهای این شرکت با بروزترین تکنولوژی و دستگاه‌های نورد دنیا و شمش 3sp و 5sp تولید می‌شوند. کلیه محصولات آذر سدید گستر با ضمانت کیفیت به مشتریان ارائه می‌شوند. برای استعلام قیمت روز انواع میلگردهای ساده یا ثبت سفارش خرید، می‌توانید به نشانی https://ahan2.com/ مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید