قیمت جراحی دندان عقل نهفته چقدر است و به عواملی بستگی دارد؟

کدخبر: ۵۰۵۷۲۹
نباید از کشیدن دندان عقل نهفته غافل شوید.
قیمت جراحی دندان عقل نهفته چقدر است و به عواملی بستگی دارد؟

دندان های عقل دسته سوم از دندان‌های آسیاب هستند که معمولاً پس از در آمدن سایر دندان‌های بالغ می رویند و اغلب می‌توانند مشکلاتی ایجاد نمایند، زیرا ممکن است به صورت غیرطبیعی رشد کنند. جراحی دندان عقل نهفته یک نوع جراحی رایج دهان و دندان است که بیشتر بزرگسالان در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند.

در ادامه به  برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • درآمدن جزئی و نیمه نهفته – این مسئله باعث می شود باکتری ها به اطراف دندان وارد شوند و عفونت، تورم و درد ایجاد نمایند.

  • درآمدن نامناسب – لثه و بافت بین آخرین دندان آسیاب و دندان عقل جدید می تواند باعث درد و تورم شود.

  • رشد زاویه دار – هنگامی که دندان عقل با زاویه رشد می کند، به دندان های دیگر فشار وارد می کند که این مسئله می تواند باعث درد و مشکلات شدید دندانی شود.

دندان های عقل معمولاً بین 18 تا 24 سالگی در می آیند. کشیدن آن ها دیرتر از محدوده سنی توصیه شده،  عمل خارج ساختن  آن ها را سخت تر می کند و گران تر است زیرا در صورتی که زمان زیادی از درآمدن دندان های عقل گذشته باشد استخوان و ریشه کاملاً تشکیل شده اند. نحوه بیرون آمدن و دلیل کشیدن دندان عقل بر هزینه های آن تأثیر می گذارند.

عوامل موثر بر هزینه کشیدن دندان عقل

بیمارانی که دارای دندان عقل نهفته هستند، باید از بین دندانپزشکان و کلینیک های دندانپزشکی بی شماری که وجود دارند، بهترین کلینیک دندانپزشکی یا بهترین دندانپزشک را برای جراحی دندان عقل خود انتخاب نمایند. زیرا این جراحی نقشی حیاتی در زندگی فرد دارد و در صورت مراجعه نکردن به یک متخصص می تواند عواقب جبران ناپذیری مانند بی حسی لب ها و فک را دربرداشته باشد.

یک کلینیک دندانپزشکی پیشرفته، به مراتب هزینه بیشتری از بیماران دریافت خواهد کرد اما بیماران باید مواردی که بر هزینه جراحی دندان عقل آنها تاثیر می گذارند، را بدانند تا بتوانند در این باره با پزشک خود صحبت نمایند. سه عامل اصلی تاثیرگذار بر هزینه کشیدن دندان در کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی عبارتند از نوع کشیدن دندان، تخصص جراح و نحوه پوشش بیمه. بیایید بررسی کنیم که چرا این موارد تا این حد بر قیمت کشیدن دندان عقل تأثیر گذار هستند.

نوع استخراج

به طور کلی دو روش مختلف وجود دارد که ما به عنوان دندانپزشک می توانیم برای جراحی دندان عقل نهفته شما از آن استفاده کنیم:  نهفتگی بافت نرم و نهفتگی بافت سخت. در نهفتگی بافت نرم، بیمار معمولاً یک دندان عقل نیمه بیرون زده  دارد که ممکن است هنوز به بافت لثه متصل باشد و دندان را احاطه کند.

 با این حال، مواردی وجود دارد که برخی از ساختارهای استخوانی همزمان با در آمدن دندان‌ها بیرون می آیند یا زمانی که دندان نمی‌تواند از خط لثه خارج شود و بیرون بیاید در داخل استخوان فک باقی می‌مانند. این دو مورد آخر بسیار پیچیده تر هستند و بنابراین هزینه اضافی به همراه دارند.

جراح

اگر وضعیت دندان عقل شما سخت تر به نظر برسد ، ممکن است لازم باشد به یک جراح متخصص مراجعه کنید. موقعیت مکانی و تخصص این دندانپزشک احتمالاً هزینه بیشتری را برای شما در بر خواهد داشت. علاوه بر این، اگر در یک منطقه دور افتاده‌تر هستید، به دلیل دسترسی کمتر به منابع و امکانات در این مناطق که هزینه بیشتری برای نگهداری ابزار و وسایل مطب دندان‌پزشکی می طلبد، کشیدن دندان عقل شما ممکن است حتی نیاز به هزینه بیشتری هم داشته باشد.

وضعیت دندان عقل

موقعیت دندان و میزان آسیبی که به دندان عقل شما وارد شده است مستقیماً بر هزینه کشیدن دندان عقل تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، دندان هایی که بسیار نزدیک به وریدهای اصلی قرار دارند ممکن است به جراح متخصص نیاز داشته باشند. همچنین هزینه کشیدن دندان های شکسته یا نهفته بسیار بالاتر از دندان های معمولی است. کشیدن دندان عقل در سنین پایین‌تر که دندان به رشد کامل خود نرسیده است، از عوارض بعدی و هزینه‌های احتمالی ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

جراحی نهفتگی بافت نرم

رویش نهفته دندان عقل یکی از دلایل انجام جراحی نهفتگی بافت نرم است. بافت‌های لثه به دندان‌های نیمه درآمده متصل می‌شوند و از این رو هنگام کشیدن این نوع دندان‌ها باید برشی روی بافت‌های اطراف دندان برای دسترسی کامل به دندان ایجاد شود.  هنگامی که دندان مشخص و قابل مشاهده است، کشیدن  آن مانند دندان های معمولی انجام می شود. همچنین بافت های نرم اطراف آن با بخیه در جای خود ثابت می مانند.

پوشش بیمه

اگر تحت پوشش بیمه قرار دارید، مهم است دندانپزشکی را  که انتخاب می کنید خدمات درمانی را برای شرکت بیمه ای که تحت پوشش آن هستید ارائه دهد. این مسئله باعث می شود هزینه ها را به حداقل برسانید. اگر اخیراً تحت پوشش بیمه درآمده اید، حتماً دوره انتظار را بررسی کنید، زیرا اکثر بیمه ها از شما 6 تا 12 ماه زمان می خواهند  تا هر گونه اقدامات دندانپزشکی را پوشش دهند.

سایر هزینه ها

کشیدن دندان عقل به طور کلی یک فرآیند ساده است که با بی حسی موضعی انجام می شود. اما در برخی موارد که آسیب بیشتر است، نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس ، بیهوشی عمومی یا سی تی اسکن فک است.  البته این اقدامات اضافی به طور قابل توجهی به هزینه کشیدن دندان می افزایند.

نحوه پرداخت هزینه کشیدن دندان عقل

اگرچه در بسیاری از موارد شما خود می توانید هزینه کشیدن دندان هایتان را پرداخت نمایید، اما اگر نگران هزینه ها هستید، در اینجا گزینه های دیگری را برای شما ذکر کرده ایم که می توانید از آن ها برای کاهش هزینه های دندانپزشکی خود استفاده نمایید:

بیمه دندانپزشکی - اگر مورد دندان شما از نظر پزشکی ضروری در نظر گرفته شود، بسیاری از طرح های بیمه تا 50 درصد از عمل جراحی را پوشش می دهند. قبل از انجام عمل جراحی حتماً بیمه نامه های دندانپزشکی و پزشکی خود را بررسی کنید تا ببینید آنها مایلند چه مواردی را پوشش دهند.

  • بسته ها و طرح های پرداخت - بسیاری از جراحان دهان و دندان، بسته هایی را برای کشیدن هر چهار دندان عقل به طور همزمان ارائه می دهند. جراح دهان و دندان شما همچنین ممکن است یک برنامه پرداخت را به شما ارائه دهد و هزینه کلی جراحی را در طول زمان به قطعات کوچکتر تقسیم کند یا به عبارتی هزینه ها را برای شما قسط بندی کند.

  • طرح های دندانپزشکی با تخفیف – همچنین طرح های دندانپزشکی با تخفیف نیز وجود دارند که به شما این امکان را می دهند که یک هزینه سالانه بپردازید و در طول سال از دندانپزشکان تخفیف هایی برای اعمال دندانپزشکی دریافت کنید. با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید تا ببینید آیا طرح تخفیف دارد یا خیر.

اگر نگران هزینه کشیدن دندان عقل خود هستید، با متخصص دندانپزشک و خدمات بیمه خود در مورد هزینه های خود صحبت کنید. اگر چه به نظر می رسد هزینه بالایی دارد، اما کشیدن دندان عقل در حال حاضر ممکن است از مشکلات جدی تر و پرهزینه تر در آینده جلوگیری نماید.

آیا کشیدن دندان عقل نهفته ارزشش را دارد؟

در بیشتر موارد، نباید از کشیدن دندان عقل نهفته غافل شوید. اگرچه ممکن است هزینه کشیدن دندان عقل شما کم نباشد، اما اگر دندان عقل نامرتب یا نهفته را نادیده بگیرید، می تواند علاوه بر دردی که برای شما ایجاد می کند به مراتب دندان های شما را نامرتب نماید و موجب نیاز به یک درمان ارتودنسی گران قیمت و پیچیده شود. به یاد داشته باشید، هرگز نگران هزینه‌ های کشیدن دندان عقل خود نباشید، زیرا دندان عقل نهفته  به خودی خود بهتر نمی شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید