جرثقیل دستی (پولیفت) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کدخبر: ۵۱۳۲۰۲
جرثقیل ها در انواع مکانیکی الکتریکی و مغناطیسی وجود دارند که هر کدام در کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.
جرثقیل دستی (پولیفت) چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

 جرثقیل های دستی (پولیفت) در برند ها و مدل های مخلفی  وجود دارند که بنا به کاربردی که دارند برای صنایع  مختلف استفاده می شود. در این مقاله از بازرگانی محمود قراچورلو قصد داریم به بررسی جرثقیل دستی (پولیف) و انواع و کاربرد های هر کدام بپردازیم.

جرثقیل دستی (پولیفت) چیست؟

پولیفت نوعی جرثقیل دستی است که برای جا به جایی اجسام و بار ها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع جرثقیل ها برای جا به جایی بار های کوچک مناسب است. وزن قابل تحمل این جرثقیل ها حداکثر 100 تن است.

در این نوع جرثقیل از نیروی کشش دستی استفاده می شود. این ابزار مکانیکی از فولاد تشکیل شده است و در صنایع مختلف اعم از انبار ها کارخانه ها و معادن و ... مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای جابه جایی کالا در فضای باز نیز مناسب است. پولیفت دارای اجزای پیچیده ای است .  قطعات پولیفت  شامل  چرخ دنده، دنده انتقال، زنجیر بار، اهرم و قلاب بالا (آویز) یا قلاب پایین (حمل بار) هستند.  

انواع جرثقیل دستی (پولیفت)

پولیفت نیز مانند جرثقیل های دیگر انواع مختلفی دارد که بسته به  کاربرد هایی که هر کدام دارند در مشاغل مختلف استفاده می شوند. از جمله این جرثقیل های دستی می توان به پولیفت سیم بکسلی،  پولیفت ویتال،  پولیفت زنجیری و ... اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

نوع دیگری از دسته بندی جرثقیل ها نیز وجود دارد که بر اساس ظرفیت های مختلف  دسته بندی می شوند. این جرثقیل ها  در ۰٫5 تن، ۱ تن ، ۱٫۵ تن ، ۲ تن ، ۳ تن – ۵ تن – ۷٫۵ تن – ۱۰ تن – ۱۵ تن و ۲۰ تن  و در دو نوع و  مدل  VL   (بلبرینگ) و VP  (بوشینگ) و در دو ارتفاع ۳ متری و ۶ متری وجود دارند که بنا به کاربرد مختلف در صنایع مختلفی استفاده می شوند.

پولیفت سیم بکسلی

پولیفت سیم بکسلی نوعی از پولیفت می باشد که برای حمل بار های سبک به کار می رود همچنین برای بالا بردن کشیدن بار و محکم کردن نیز کاربرد دارند. پولیفت سیم بکسلی با نیروی کششی که ایجاد می کند کار جا به جایی  بار را انجام می دهد.

پولیفت سیم بکسلی توسط بالابر اهرمی خود که سیم بکسل نامیده می شود کار جا به جایی و حمل بار را به صورت عمودی  انجام می دهد همچنین می توان از این نوع جرثقیل در باغ ها  برای کشیدن درختان  میوه دار و جمع آوری آنان نیز کمک گرفت. از دیگر کاربرد های آن می توان به بلند کردن خطوط برق، کارهای خط تلفن، ساخت و ساز و مزارع اشاره کرد.

جرثقیل دستی

پولیفت  ویتال

ای نوع پولیفت نیز برای جابه جایی اجسام در راستای عمودی به جهت بالا و پایین، کشیدن اشیا در یک راستای خاص و همچنین کمک برای بسته بندی های بزرگ کاربرد  دارد. شرکت ویتال یکی از بزرگترین و مشهورترین شرکت ها در زمینه تولید جرثقیل و تجهیزات مربوطه به آن  است.

شرکت ویتال یک شرکت تولید کننده انواع ابزار صنعتی در ژاپن است.  پولیفت  ویتال دارای طیف وسیعی از کاربرد ها در انواع صنایع ساختمان ، پل ها ، صنایع راه آهن و جاده ای، آتش نشانی و امداد و نجات، صنایع برق و مخابرات، صنایع دریایی و کشتی سازی، جنگل داری و بسیاری دیگر از محل های کار و صنایع که با تجهیزات سنگین  کار دارند  است که می توان بنا به کاربرد مورد نظر از آن  برای راحتی و سریع پیش رفتن کار ها استفاده کرد.

  پولیفت زنجیری

پولیفت زنجیری برای جا به جایی اجسام در حالت افقی  کاربرد دارند. پولیفت زنجیری و جرثقیل دستی شباهت های زیادی با هم دارند اما تنها تفاوت آنها این است که از جرثقیل دستی برای جابه جایی عمودی بار استفاده میشود ولی از پولیفت زنجیری برای جابه جایی افقی بار استفاده می شود.

پولیفت زنجیری این حرکت از حرکت چرخشی اهرم برای جابه جایی و حمل بار های سنگین در محور افقی استفاده می شود. این ابزار مهم و کاربردی نیازی به برق ندارد و این مزیت باعث کاربرد بیشتر این ابزار در صنایع مختلف و جاهایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد می شود. از جمله این کاربرد ها می توان به نصب ماشین‌ آلات، تعمیر قطعات و جا به‌ جایی اجسام و بارها در فضاهای محدود مانند گاراژ خودرو  همچنین در فضا هایی مانند کارخانه‌ ها، آزمایشگاه‌ ها و نیروگاه‌ ها به خوبی کار می‌ کنند.

جرثقیل دستی

تفاوت پولیفت و تیفور

پولیفت و تیفور هر دو عمل جابه جایی و کشش بار و کالا را انجام می دهند. تیفور نیز همانند پولیفت کار جابه جایی را توسط نیروی کششی انجام می دهد و می تواند جایگزینی برای بالا بر های دستی باشد. تیرفور ها دارای دو قلاب و  زنجیر هستند که  یکی از قلاب ها به سر سیم بکسل برای حمل بار بسته شده و دیگری به محلی که بار به آنجا منتقل می شود و بدین ترتیب کار جابه جایی و حمل بار انجام می شود.. تفاوتی که بین تیفور و پولیفت وجود دارد این است که از تیفور در هر موقعیتی می توان استفاده کرد و دارای ساختار پیچیده تری نسبت به پولیفت می باشد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع پولیفت که نوعی جرثقیل دستی است پرداختیم .بازرگانی محمود قراچورلو با چندین سابقه در زمینه تولید و واردات انواع جرثقل و جرثقیل های دستی به شما در انتخاب جرثقیل مناسب با کسب و کار و کاربرد مورد نظز کمک می کند. برای اطلاعات بیشتر در با کارشناسان و مشاوران ما در بازرگانی محمود قراچورلو  تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید