تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی

کدخبر: ۵۲۵۳۸۳
بر‌اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات، کلیه بنگاه‌های اقتصادی موظف‌اند تا در بازه زمانی معین، نسبت به تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی اقدام کنند. در‌واقع تنظیم و ارائه گزارش خرید‌و‌فروش فصلی، به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران کسب‌و‌کارها تبدیل شده است.
تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی فهرستی از همه معاملات و خرید‌و‌فروش بنگاه‌های اقتصادی در مدت زمانی مشخص است. این صورت باید در پایان هر فصل برای اداره مالیات ارسال شود. گزارش معاملات فصلی یک سند بسیار مهم برای اداره مالیات است که به شفاف‌سازی مالیاتی بنگاه‌ها کمک می‌کند. با‌توجه‌به اهمیت این گزارش، در این مقاله قصد داریم تا از صفر تا صد صورت معاملات فصلی را بیان کنیم. با یادگیری روش‌های تنظیم و ارسال این صورت، دغدغه شما بابت ارائه به‌موقع آن به اداره مالیات به‌طورکامل رفع خواهد شد.

ارسال گزارش فصلی به‌صورت آنلاین؛ ارائه صورت معاملات فصلی الکترونیکی

روش اول برای تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی، ارسال این گزارش به‌صورت برخط یا آنلاین است. در این روش همه مودیان باید ابتدا در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت‌نام کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند. پس از ورود به پنل کاربری، می‌توانید اطلاعات مربوط به معاملات هر فصل خود شامل گزارش خرید و فروش، پرداخت‌ها و سایر موارد را در سامانه وارد کنید.

نکته مهم در روش آنلاین این است که پس از ثبت گزارش و دریافت کد پیگیری، امکان اصلاح اطلاعات وجود نخواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای تنظیم گزارش عملکرد فصلی خود از یک افزونه حسابداری پیشرفته و معتبر کمک بگیرید تا فهرستی دقیق و کامل را ارائه کنید.

نحوه تهیه صورت معاملات فصلی به‌روش آفلاین

نحوه تهیه صورت معاملات فصلی به‌روش آفلاین

ارسال گزارش معاملات به‌صورت آفلاین یا غیر‌برخط،‌ یکی دیگر از روش‌های تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی است. در این روش، کلیه مودیان باید صورت معاملات خود را از قبل به‌وسیله نرم‌افزارهای حسابداری تهیه کنند. این افراد پس تنظیم و ذخیره فایل صورت معاملات فصلی، باید وارد سامانه شده و فایل را به‌طور یک‌جا در بخش مربوطه بارگذاری کنند. پس از ارسال گزارش فصلی به‌صورت آفلاین، کد پیگیری برای مودیان ارسال خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که گزارش معاملات فصلی خود را باید با استفاده از نرم‌افزارهای مورد‌تأیید سازمان امور مالیاتی تنظیم کنید؛ چرا که این صورت قالب و فرمت خاص خود را دارد. برای مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی خود نیز می‌توانید از طریق سامانه مذکور اقدام کنید.

تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی در لوح فشرده

اگر میانه خوبی با فضای اینترنت ندارید، این امکان وجود دارد که صورت معاملات فصلی خود را به‌صورت حضوری ارسال کنید. در این روش،‌ مودیان محترم باید گزارش معاملات خود را در یک سی‌دی یا لوح فشرده قرار داده و آن را برای اداره مالیات ارسال کنند. برای تنظیم گزارش فصلی در این شیوه نیز برنامه‌هایی مانند نرم افزار حسابداری پخش مویرگی یا برنامه‌های حسابرسی فروشگاهی و شرکتی بسیار مفید خواهند بود.

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی چه موقع است؟

صورت معاملات فصلی باید در پایان هر فصل برای اداره مالیات ارسال شود. مودیان می‌توانند حداکثر تا یک ماه پس از پایان موعد مقرر، این گزارش را برای سازمان امور مالیاتی کشور بفرستند. در‌صورت ارسال نکردن گزارش خرید‌و‌فروش فصلی، احتمالاً با جریمه‌هایی مواجه خواهید شد.

اگر مشمولان، این صورت را بعد از تاریخ مقرر ارسال کنند، یک‌درصدِ مورد معامله، جریمه مالیاتی خواهند شد. در‌صورت ارسال نکردن گزارش نیز ده‌درصدِ مورد معامله جریمه اعمال می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از جریمه‌های سنگین، پیشنهاد می‌کنیم که این گزارش را توسط نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری تنظیم کرده و به‌موقع تحویل دهید.

چه افرادی مشمول تهیه و ارسال گزارش معاملات فصلی هستند؟

چه افرادی مشمول تهیه و ارسال گزارش معاملات فصلی هستند؟

بر‌اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه افراد حقیقی و حقوقی که طبق بندهای الف و ب ماده ۹۵ همین قانون مشمول پرداخت مالیات هستند، باید به‌موقع گزارش معاملات فصلی خود را ارسال کنند. از مشاغل بند الف می‌توان به بازرگانان محترم، صاحبان کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، شرکت‌های مختلف، آرایشگاه‌ها،‌ بیمارستان‌ها، هتل‌ها و سایر مشاغل اشاره کرد. مشاغل بند ب نیز شامل وکلا، مشاوران حقوقی، طلافروشان، حسابرسان و چندین و چند شغل دیگر هستند.

برای تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی و سایر گزارش‌های مهم کسب‌وکارتان پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از نرم‌افزارهای دقیق حسابداری استفاده کنید. چرا که این نرم‌افزارها به‌تنهایی کار چند کارشناس حسابداری را انجام داده و در هزینه‌های جاری بنگاه اقتصادی شما صرفه‌جویی می‌کنند. در پایان، یکی از بهترین نرم‌افزارهای مالی کشور به نام سپیدار سیستم را معرفی می‌کنیم.

سپیدار سیستم؛ عرضه‌کننده بهترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی در ایران

در این مقاله از صفر تا صد تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی را بیان کردیم و به اهمیت استفاده از نرم‌افزاهای حسابداری پیشرفته پی بردیم. برای رسیدگی به امور حسابداری کسب‌و‌کارتان بهتر است از نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی یا فروشگاهی سپیدار سیستم استفاده کنید.

مجموعه سپیدار سیستم با سال‌ها تجربه در زمینه تولید نرم‌افزارهای مالی، بهترین برنامه‌های حسابداری را برای کسب‌و‌کارهای ایرانی تولید می‌کند. با استفاده از امکانات و خدمات گسترده سپیدار سیستم، مدیریت امور مالی و حسابداری خود را بهینه و دقیق‌تر از قبل پیش خواهید برد. برای آشنایی کامل با محصولات و خدمات شرکت سپیدار سیستم، کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem شوید. همچنین، برای دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه؛

      اقتصادنیوز: امروز برای هفتمین روز معاملاتی متوالی شاخص بورس ریزش کرد.

    کارگزاری مفید