برای هر نوع سفر چه خودرویی مناسب است؟

کدخبر: ۵۲۸۳۷۳
بهترین خودروهای مناسب مسافرت در ایران کدام است؟ بهترین ماشین برای مسافرت چه ویژگی‌هایی دارد؟ بهترین وسیله حمل‌ونقل برای سفرهای داخلی کدام است؟ کدام خودرو ایرانی مناسب سفر است؟
برای هر نوع سفر چه خودرویی مناسب است؟

بهترین ماشین برای سفر

همان‌طور که می‌دانید، کیفیت بسیاری از خودروهای داخلی مناسب سفرهای طولانی نیست و میزان تلفات جاده‌ای و سوانح جاده‌ای در استان‌های کشور، بالاتر از میانگین جهانی است. ریسک سفر با خودرو شخصی در جاده‌های پر چالش ایران، بالا است اما این به آن معنی نیست که حتما سفر با خودرو در ایران، ریسک بالایی دارد و باید در چهار فصل سال، از سفر زمینی اجتناب کرد.

سفر به هر نقطه کشور در هر فصل سال، نیازمند بررسی دقیق وضعیت آب و هوا و شرایط سفر است. قطعا در صورتی‌که قصد سفر به مناطق سردسیر شمال و غرب کشور در نیمه دوم سال دارید، تجهیزات گرمایی خودروی شما بسیار مهم است. باید پیش از سفر، صحت کیفیت آن توسط کارشناسان مجرب، بررسی شده و تاییدیه سلامت به شما بدهند. معاینه فنی حتما داشته باشید و لوازم یدکی مثل زنجیر چرخ همراه شما باشد.

وقتی به جای خرید بلیط هواپیما، تصمیم به سفر با خودرو شخصی داریم، شرایط خودرو به خصوص برای زمان‌هایی که گروهی سفر می‌کنیم در کانون توجه قرار دارد. این‌که چه خودرویی مناسب ایرانگردی است، به این بستگی دارد که به چه منطقه کشور سفر کرده و قصد سفر چیست. آفرود و لاکچری‌گردی، خودروهای مخصوص به خود می‌طلبد. همین طور بیابان‌گردی با خودرو شاسی بلند امکان پذیر است.

لذا بهترین خودرو برای ایرانگردی، متناسب با مقصد گردشگری شما باید انتخاب شود و حکم واحدی برای انتخاب هر نوع ماشین برای سفر به همه نقاط کشور در نیمه اول و نیمه دوم سال نمی‌توان داد.

نکات مهم در انتخاب بهترین خودرو برای ایرانگردی

اگر قصد ایرانگردی در نیمه اول یا نیمه دوم سال دارید، نکات و ویژگی‌هایی که در ادامه توسط سفرمارکت معرفی شده را در نظر داشته باشید:

  • ایمنی خودرو: بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته در انتخاب بهترین ماشین برای سفر است. خودرو نا ایمن، هیچ ارزشی ندارد. محکم بودن بدنه و عایق بودن آن برای سفر در تابستان و زمستان، اهمیت والایی دارد. سیستم ترمز را چک کنید. کمربند ایمنی حتما بررسی شود. سنسورهای هشدار دهنده جلو و عقب بررسی گردید. سیستم تعلیق خوب بررسی شود.

  • کابین خودرو: خوردوی خوب برای سفر، کابین خوبی دارد. هر چقدر خودرو جا دار باشد، احساس راحتی مسافران، افزایش خواهد یافت. اتاق خودرو مثل اتاق نشیمن است. صندلی خودرو را چک کنید. روکش ها شسته شده و برای سفر تابستانی و زمستانی، آماده شود. صندوق خودرو باید امکان قرار دادن مناسب وسایل سرنشینان را داشته باشد. مثلا پژو 206 برای سفرهای طولانی 4 نفره واقعا مناسب نیست. همینطور پراید برای سفرهای 5 نفره! سمند گازسوز چون محفظه گاز در صندوق عقب است، جای کمی برای حمل وسایل مسافران دارد.

  • مصرف سوخت: قیمت بنزین در ایران احتمالا روند صعودی خواهد داشت و این‌ به آن معنا است که استفاده از خودرو کم مصرف برای سفر، الزامی است. اگر خودرو پر مصرف دارید، حتما از نظر فنی بررسی شود. اگر قصد ایرانگردی طولانی دارید، خودرو گاز سوز یا دوگانه سوز در نظر داشته باشید تا در هزینه های سفر شما به طرز قابل توجهی صرفه جویی شود.

  • سیستم گرمایش و سرمایش: بهترین خودرو برای سفر، خودرویی است که سیستم گرمایش و سرمایش مناسب و با کیفیت داشته باشد. لذت سفر به راحت بودن سرنشنیان در طول سفر است. احساس رضایت، با توجه به آب و هوای مقصد گردشگری شما، از طریق مناسب بودن هوای اتاق خودرو، دریافت می شود. لذا تهویه مناسب خودرو بررسی کنید.

سفر با دنا توربو

سفر با دنا توربو

همه مدل‌های این خودرو ساخت داخل برای سفر مناسب تشخیص داده شده است. فضای کابین، جا دار است. هندلینگ مناسب داشته و مصرف سوختش نیز مورد تایید است. یکی از بهترین مدل‌های ایرانی خودرو برای سفرهای داخلی است. توربو اتوماتیک دنا، آپشن‌های متنوعی دارد. بدنه قوی و تجهیزات استاندارد، دنا را به انتخاب مطمئنی برای سفر تبدیل کرده است.

سفر با سمند

دارندگان سفر همواره نسبت به مناسب بودن خودرو سمند ایران خودرو برای سفری مطمئن و طولانی مدت، ابراز رضایت دارند. سمند دوگانه سوز، گزینه خوبی برای ایرانگردی است. بدنه محکم داشته و یکی از بهترین خودروهای ساخت داخل برای سفر به خصوص برای سفر با خانواده است. مدل‌‌های قدیمی سمند، چنگی به دل نمی‌زند. اما مدل جدیدتری با پیشرانه EF7، قدرت و کشش مناسبی برای طی مسیر در جاده‌های پر پیچ و خم ایران دارد.

سمند ال ایکس، سیستم تعلیق خوب و بازدهی فنی بالا داشته و البته مصرف سوخت مناسبی هم ندارد. با این حال اگر سمند ال ایکس دارید و سفری 4 نفره مد نظر شما است، برای 4 فصل سال، انتخاب مطلوبی برای ایرانگردی خواهد بود.

سمند سورن توربو

سمند سورن توربو، نسخه فیس لیفت سمند قدیمی است. تغییرات ظاهری زیاد داشته و پیشرانه قدرتمندی دارد که نقطه قوت آن به شمار می‌رود. قدرت موتور خودرو تا 150 اسب بخار افزایش یافته و مصرف سوخت نیز به نسبت مدل های قدیمی اندکی با افت همراه شده است. فضای کابین جا دار است. سیستم تعلیق مناسب بوده و ایمنی آن نیز قابل قبول به نظر می‌رسد. اگر قصد سفر دارید، سمند سورن توربو گزینه شایسته ای برای ایرانگردی در فصول 4 گانه سال است.

پژو 206 صندوق‌دار

خودرو پژو 206 صندوق‌دار از محبوب‌ترین خودروهای ایرانیان برای سفر است. مدل هاچ بک، طرفداران زیادی دارد. برای پارک کردن در خیابان‌های پرترافیک و همیشه شلوغ تهران و مراکز استان‌های کشور، گزینه مطلوبی بوده و از خودروهای مناسب برای خانم‌ها نیز به شمار می‌رود. یکی از مدل‌های پر تعداد در جاده‌ها، همین هاچ بک جذاب فرانسوی بوده و البته برای مسافرت های طولانی، توصیه نمی‌شود. مخصوصا اگر 4 نفر بزرگسال قصد سفر دارند.

با این حال، پژو 206 صندوق دار دارای ترمز قوی، مصرف سوخت به نسبت مناسب و اتاق جا دار بوده اما امکانات رفاهی زیادی ندارد.

پژو 405 که گویا بزودی شاهد توقف تولید آن در کشور هستیم، از دیگر خودروهای محبوب سفر در ایران است. اگر چه از نظر فنی و کابین، انتخاب متوسطی بوده و عملکرد فنی مطلوبی ندارد. استهلاک کمی دارد اما در بحث آپشن، چیزی برای ارائه ندارد. اگر مدل قدیمی پژو 405 دارید، بهتر است برای سفرهای طولانی مدت از آن استفاده نکنید.

ایرانگردی با کیا سراتو

از خودرو های مطلوب ایرانگردی، کیا سراتو است. محصول سایپا که از خودروهای مناسب وارداتی برای سفر بوده و قیمت متوسطی هم دارد. جا دار و فضای خوبی داشته و دارای ترمز قوی و ایمنی بالا و مناسب ایرانگردی با خانواده است. سیستم تهویه مناسب داشته و هندلینگ و فرمان پذیری آن از نقاط قوتش به شمار می‌رود.

ایرانگردی با کراس‌اوورهای چینی

ایرانگردی با کراس‌اوورهای چینی

کراس‌اوور (CROSSOVER) های چینی گزینه مطلوبی برای ایرانگردی هستند. در میان خودروهای رده میانی چینی، چری ایکس 33 و چری تیگو 7 و چری تیپو 5 وهایما و جک اس فایو، انتخاب‌های به نسبت مطلوبی برای ایرانگردی به شمار می روند. فضای کابین جا داری داشته و صندلی ها نیز راحت است. آپشن‌ها متنوع بوده و سیستم ایمنی کامل و قدرت موتور متوسط دارند.

خودروهای چینی، استهلاک کمی داشته و مصرف سوخت آن‌ها کم است. هزینه نگهداری خودروهای چینی کم بوده و تهویه آن‌ها مطلوب است.

خودروهای چینی

اگر قصد ایرانگردی با خودروهای چینی دارید، حتما فهرستی از نمایندگی‌های مجاز و تعمیرگاه‌های خودرو را در مناطق مختلف کشور شناسایی کرده تا در صورتی‌که با نقص فنی خودرو مواجه شدید، دسترسی شما به این مراکز ارائه خدمات فنی خودرو، آسان باشد.

ایرانگردی با چری آریزو فایو و لیفان 820

لیفان 820 و چری آریزو 5 که از سدان‌های چینی به شمار می‌روند، در فهرست بهترین خودروهای مناسب سفر قرار دارند. هم از نظر ظاهر و هم کیفیت، جذابیت بالا داشته و گزینه خوبی برای ایرانگردی طولانی مدت است. امکانات رفاهی آن‌ها نمره قبولی گرفته و کابین جا داری دارند.

صندوق جا دار، ترمز مطلوب، ایمنی خوب و مصرف سوخت به نسبت کم، سبب شده تا این سدان های چینی، مطلوب ایرانگردان در سفرهای طولانی مدت باشد. این خودرو ها کشش خوبی در جاده ها دارند.

چند نکته مهم برای سفر

  • برای سفرهای بیابانی و آفرود، خودرو شاسی بلند انتخاب کنید.

  • برای سفرهای کوهستانی، خودرویی انتخاب کنید که قدرت کشش خوبی در جاده داشته و لاستیک‌های آن برای گذر از جاده‌های پر پیچ و خم و سنگلاخی مطلوب باشد.

  • ویژگی Cruise Control در بعضی از خودروها، آپشن خوبی برای سفرهای طولانی مدت است. کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت، فرصت خوبی برای خسته نشدن راننده است. یعنی امکان ثابت نگه‌داشتن سرعت خودرو در شرایط مختلف، بدون استفاده از پدال گاز. اگر سفری طولانی در پیش روی شما است، بخش قابل توجهی از خستگی شما با قابلیت کروز کنترل خودرو، کاسته خواهد شد. لذا خودرویی برای ایرانگردی انتخاب کنید که چنین ویژگی داشته باشد.

  • اگر مسیری پر پیچ و خم دارید، سعی کنید از خودروهای دنده اتوماتیک استفاده کنید تا سفری لذت بخش را برای خود و سرنشنیان رقم بزنید. اما اگر مسیر آسفالت صاف پیش روی شما است مثل تهران قزوین، خودرو دنده‌ای هم مناسب است. چون نیاز به تغییر مکرر سرعت و جهت نیست.

  • همان طور که در بالا اشاره کردیم و این‌جا نیز تاکید می‌شود، از بهترین نمونه‌های خودرو داخلی که از لحاظ ایمنی، از کیفیت بالایی برخوردار هستند، می‌توان به ال 90، دنا، پژو و سمند سورن اشاره نمود. سمندال ایکس و پژو دویست و شش صندوق‌دار و پژو چهارصد و پنج از نظر فضای مناسب، خودروهای مطلوبی بوده و در فهرست بهترین خودروها، برای سفر ایرانی به شمار می‌روند. خودروهایی چون: چری، جک و هایما، تیگو و ماشین DIGNITY هم از بهترین خودروهای چینی برای مسافرت به نقاط مختلف ایران زیبا هستند.

  • خودرو سمند که در بالا به آن اشاره شد، به عنوان یک خودرو بسیار کم مصرف در مصرف سوخت محسوب نمی‌شود، اما هم ظرفیت باک 70 لیتری دارد و هم در هر 100 کیلومتر تنها 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این نکته موجب می‌شود راننده با پرکردن یک باک، مسافت 800 کیلومتری شهر مقدس قم تا شیراز را بدون توقف براند. البته اگر سمند دوگانه سوز داشته باشید، به جای بیش از 200 هزار تومان هزینه سوخت‌گیری، تنها 3 یا 4 بار هزینه گاز که جمعا زیر 30 هزار تومان می‌شود را پرداخت خواهید کرد.

  • بسیاری از خودروهای سواری دارای ظرفیت پنج نفره بوده و گاهی این فضا برای کمتر از 5 نفر مناسب است. مخصوصا اگر بیش از 3 بزرگسال، سرنشین خودرو هستند. جادار بودن فضای داخلی خودرو مانع از تجربه خستگی و کوفتگی در حین سفر می‌شود.

  • دقت کنید که خودروهای هاچ‌بک از بهترین خودروها برای رانندگان تازه کار هم به حساب می‌آیند، برای مسافت‌های طولانی و بیش از 3 نفر، توصیه نمی‌شود؛ چون این خودروها صندوق بار بزرگی هم ندارند. ازاین‌رو، جز بهترین خودرو برای مسافرت خانوادگی به شمار نمی‌روند. پس علاوه بر فضای کابین خودرو، باید به ظرفیت صندوق بار خودرو نیز دقت کافی مبذول داشته باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید