صفر تا صد مراحل واردات کالا به ایران

کدخبر: ۵۳۲۹۷۸
برای شروع فعالیت در حوزه واردات، باید قبل از هر چیز با روند و قوانین واردات کالا آشنا باشیم. در این بین اخذ مجوزهای لازم و انتخاب کالایی که مورد تایید گمرک باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد. چون فقط کالاهایی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت که مورد تایید گمرک و وزارت بازرگانی و سایر سازمان‌های مجوز‌دهنده بوده و توسط واردکنندگان مجاز تهیه شوند.
صفر تا صد مراحل واردات کالا به ایران

 در نتیجه طی کردن درست و دقیق مراحل واردات کالا به ایران، موضوع مهمی است که وارد‌کنندگان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. در این مقاله شما را با مراحل واردات کالا به ایران آشنا خواهیم کرد. همچنین برای اطلاع از قوانین مربوط به حوزه واردات و انتخاب بهترین روش برای واردات کالا، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

آشنایی با مهم‌ترین قوانین واردات کالا به ایران

یکی از موارد بسیار مهم که واردکنندگان باید به آن توجه داشته باشند، آشنایی با قوانین واردات است. همه کشورها برای تامین نیازهای غذایی، دارویی یا صنعتی، به واردات کالا وابسته هستند. به همین منظور دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند که با تدوین قوانین و مقررات در زمینه واردات کالا، شرایط مناسبی برای بازرگانان به‌وجود بیاورند. به موجب این قوانین، همه مراحل واردات کالا به‌صورت کاملا اصولی و مطابق با قوانین بین‌المللی انجام می‌شود؛ بنابراین هر واردکننده‌ای باید برای انتخاب و خرید کالا و ورود به آن کشور، با این قواعد و قوانین آشنا باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین قوانین واردات کالا اشاره خواهیم کرد. 

عقد قرارداد با شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی برای واردات کالا 

تجار و بازرگانان برای واردات کالا باید با یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی قرارداد داشته باشند، تا بتوانند از حمل و نقل سریع و ایمن کالای خود اطمینان یابند. توجه داشته باشید که در قرارداد حمل‌ونقل بین‌المللی باید مواردی هم‌چون مشخصات هر دو طرف قرارداد، مشخصات کالا، تعهدات طرفین، زمان‌بندی مربوط به حمل کالا، روش حمل کالا و مسیر حمل، نحوه پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، نوع بیمه و ضمانت و زمان انجام قرارداد به‌طور دقیق ذکر شود. 

آشنایی با قانون و آیین‌نامه امور گمرکی برای ترخیص کالا 

آیین‌نامه امور گمرکی در سال ۱۳۹۰ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در این آیین‌نامه به نکاتی در زمینه ترخیص کالا و فرآیندهای گمرکی اشاره شده است. همه کالاهای وارداتی چه از روش حمل و نقل ترکیبی  ارسال شده باشند چه از روش‌های دیگر، ابتدا وارد گمرک کشور مقصد خواهند شد. بازرگانان برای آشنایی بیشتر با قوانین واردات کالا، باید این آیین‌نامه را به‌طورکامل مطالعه کنند. 

آشنایی با خط قرمزهای حوزه‌های تجارت در قانون مقررات صادرات و واردات 

قانون واردات و صادرات که در سال ۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، یکی از مهم‌ترین قوانین پایه‌ای در حوزه‌های مختلف تجارت محسوب می‌شود. قانون واردات و صادرات در ۲۴ ماده تدوین شده است. این مواد به کلیات و خط قرمزهای حوزه‌های تجارت اشاره می‌کنند. 

آشنایی با نکات اجرایی و تعرفه‌های بازرگانی در کتاب مقررات صادرات و واردات

مطالعه کتاب مقررات صادرات و واردات برای بازرگانان بسیار مهم است. این کتاب همه نکات اجرایی و تعرفه‌های مربوط به حوزه صادرات و واردات را بررسی می‌کند. همچنین اطلاعات این کتاب هر سال به‌روزرسانی و توسط سازمان توسعه تجارت منتشر می‌شود. واردات دارو یکی از حوزه‌های مهم و حساس است که مقررات صادرات و واردات و استانداردهای حمل و نقل برای آن مدام در تغییر است؛ بنابراین اگر می‌خواهید فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید، اطلاعات این کتاب برای شما بسیار مفید خواهد بود. 

مراحل گام به گام برای واردات کالا به ایران

مراحل گام به گام برای واردات کالا به ایران

شناخت قوانین فقط یکی از بخش‌های اساسی در بحث واردات کالا است. واردات رویه و مراحل مشخص دارد. اگر می‌خواهید به این حوزه وارد شوید، قبل از هر چیز باید این مراحل واردات کالا به کشور را بشناسید. 

  1. تهیه کارت بازرگانی: اولین مرحله برای ورود به حوزه واردات، تهیه کارت بازرگانی است. براساس قانونی گمرکی کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی در صورتی‌ می‌توانند اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کنند که این مجوز را دریافت کرده باشند. برای دریافت کارت بازرگانی علاوه‌بر ثبت موسسه خود در دفتر ثبت تجارتی، باید دفاتر پلمپ شده تجارتی داشته باشید و عضو اتاق بازرگانی کشور خود شوید.

  2. انتخاب حوزه فعالیت: در مرحله دوم اشخاص حقیقی و حقوقی باید حوزه و زمینه فعالیت خود در بخش واردات را مشخص کنند. انتخاب زمینه فعالیت می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. مثلا یک بازرگان تصمیم به واردات یک کالای مشخص از چند کشور مختلف می‌گیرد. در مقابل ممکن است بازرگان دیگری بخواهد از یک کشور مشخص، چند کالای مختلف وارد کند. 

  3.  به‌روز بودن اطلاعات و آشنایی با قوانین و مقررات: قوانین بعضی کشورها در زمینه تجارت و واردات کالا، مدام در حال تغییر است. به‌همین خاطر بازرگانان برای جلوگیری از ضرر و بروز هرگونه مشکل، باید در جریان همه تغییراتی که در حوزه فعالیتی آن‌ها رخ می‌دهد، قرار بگیرند و اطلاعات خود را به روز کنند. 

  4. انتخاب کشور و کالای هدف برای واردات: ابتدا باید کالای موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس ببینید که واردات آن از کدام کشور، راحت‌تر و سودآورتر خواهد بود.

  5. درخواست ارسال پیش فاکتور (پروفرما): بعد از انتخاب کالا و کشوری که می‌خواهید کالا را از آن وارد کنید، باید از فروشنده بخواهید که برای شما پیش فاکتور ارسال کند. در این پیش فاکتور مشخصات کامل کالا توضیح داده شده است. از این پیش فاکتور می‌توانید در آینده برای ثبت سفارش نیز استفاده کنید. وزن کالا، تعداد، قیمت، نوع ارز معامله کالا، کشور مبدا و مقصد و مبلغ کرایه، از جمله اطلاعاتی هستند که در این سند وجود دارند.

  6. ثبت سفارش کالا: یکی از مهم‌ترین مراحل واردات کالا، ثبت سفارش است.برای ثبت سفارش، واردکننده باید به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت مراجعه و درخواست خود برای واردات کالای موردنظر را ثبت کند. این موضوع برای واردکنندگان اهمیت بسیاری دارد. چون ممکن است برخی کالاها ممنوعیت وارداتی داشته باشند. در نتیجه برای جلوگیری از مشکل، درخواست شما باید توسط کارشناسان در وزارت صمت بررسی شود. 

  7. تخصیص ارز و پرداخت بین‌المللی: فروشنده و واردکننده کالا در مورد نحوه پرداخت و ارز مورد مبادله توافق می‌کنند. بعد از انجام این توافقات، واردکننده باید ارز تهیه کند. این کار را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد. در بعضی مواقع دولت به برخی کالاهای وارداتی که به آن‌ها کالاهای اساسی گفته می‌شود، ارز دولتی یا ارز ترجیحی اختصاص می‌دهد. این کالاها بیشتر شامل مواد غذایی هستند. برات، اعتبار سندی و پیش‌پرداخت جزو روش‌های مرسوم برای پرداخت بین‌المللی محسوب می‌شوند. 

  8. انتخاب روش حمل‌ونقل و بیمه کالا: روش‌های مختلفی برای حمل و نقل کالا وجود دارد، اما باید باتوجه‌به نوع کالای وارداتی، بهترین روش را انتخاب کنید. از انواع روش حمل‌ونقل بین‌المللی می‌توان به روش های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی اشاره کرد. به‌طورکلی فروشنده و خریدار، روش حمل‌ونقل کالا را براساس قواعد بین‌المللی اینکوترمز انتخاب می‌کنند. در قواعد اینکوترمز مسائلی همچون نحوه حمل کالاها، ترخیص کالا، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت است و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل برعهده چه کسی خواهد بود، به‌طوردقیق پاسخ داده شده است.  

  9. ترخیص کالا از گمرک: بعد از انجام مراحل بالا، خرید و ارسال کالا، محموله تجاری شما وارد گمرک می‌شود. در این مرحله اشخاص حقیقی یا حقوقی، به‌عنوان واردکننده کالا، باید با قوانین ترخیص کالا به‌طورکامل آشنا باشند. با ارائه سند و مدارک موردنیاز، کالا از گمرک ترخیص و به انبار منتقل خواهد شد.

واردات کالا به ایران با خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی هانزا

واردات کالا به ایران با خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی هانزا 

در این مقاله با مقررات و مراحل واردات کالا به ایران آشنا شدیم. هر تاجر و بازرگانی قبل از هرچیز باید با این قوانین و مقررات آشنا باشد. یکی از مراحل مهم در روند واردات کالا، عقد قرارداد با یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی است. برای واردات مطمئن کالا می‌توانید از خدمات شرکت هنزا ناو دریا استفاده کنید. برای آشنایی با خدمات این شرکت معتبر، پیشنهاد می‌کنیم وارد سایت hansanav شوید. این مجموعه محموله‌های شما را با بهترین قیمت‌ و در کمترین زمان به مقصد می‌رساند. شماره تلفن 02143312000 پل ارتباطی مشتریان و تجار محترم با شرکت هنزا ناو دریا (هانزا) خواهد بود. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید