پل های اصفهان؛ از تاریخی و با سابقه؛ تا نوساز و معروف

کدخبر: ۵۳۶۴۰۰
همه ما اصفهان را به شهری باستانی، با زاینده رود زیبا و درختان سر به فلک کشیده می شناسیم. نام سی و سه پل که می آید تنها جایی که در ذهنمان آن را می بینیم اصفهان زیباست. آب زلال زاینده رود از زیر تمامی این پل ها جاری می شود و شما را به تماشای یک صحنه جذاب از هنر باستانی و معماری نوین دعوت می کند.
پل های اصفهان؛ از تاریخی و با سابقه؛ تا نوساز و معروف

 برای سفر به این شهر زیبا برای سفر به اصفهان و گشت و گذار نیاز به چندین روز اقامت دارید. پیشنهاد ما به شما رزرو یکی از بهترین هتل های اصفهان است؛ زیرا این هتل ها به شما کمک می کنند اقامتی عالی و بی نظیر در شیک ترین فضا را تجربه کنید و خاطره شگفت انگیزی از سفر به شهر فرهنگ و هنر در خاطر داشته باشید. در ادامه با پل های تاریخی و پل های نوساز اصفهان آشنا می شوید؛ پس با ما همراه باشید.

پل های تاریخی اصفهان

مگر می شود به اصفهان سفر کرد و پل های تاریخی و باستانی آن را ندید؟ در این بخش، پل های تاریخی اصفهان را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر پر جاذبه، این پل ها را مثل کف دستتان بشناسید و از آن ها دیدن کنید. ما در حین معرفی پل های تاریخی اصفهان، شما را با هتل های اصفهان نیز آشنا می کنیم. لازم به ذکر است هتل هایی که در ادامه ذکر می شود را می توانید از طریق رزرواسیون سیتا به راحتی و در کم ترین زمان رزرو کنید.

سی و سه پل؛ طویل ترین پل زنده رود

سی و سه پل همانطور که از اسمش مشخص است دارای سی و سه دهانه است که در دوره صفویان با کارشناسی سردار الله وردی خان و با معماری منحصر به فرد استاد حسین بنا اصفهانی ساخته شد. طول این پل حدوداً 300 متر طول دارد و مربوط به دوره شاه عباس بزرگ است. با این حساب این پل قدمتی حدود 400 سال دارد.

این پل به طوری ساخته شده که نه تنها با قرار گرفتن در آب محکم تر می شود بلکه خشک بودن زاینده رود باعث تحلیل و آسیب به آن می شود. در میان هتل های اصفهان، هتل پارسیان کوثر اصفهان در فاصله 3 دقیقه ای و هتل پارسیان سوئیت اصفهان در فاصله 2 دقیقه ای از این پل قرار گرفته اند که می توانید با پای پیاده به آن برسید.

همچنین شما می توانید به صفحه هتل های نزدیک سی و سه پل اصفهان مراجعه کنید و هتل های اطراف این هتل را از سیتا مشاهده و رزرو کنید.

پل خواجو؛ زیباترین شاهکار اصفهان

پل خواجو؛ زیباترین شاهکار اصفهان

پل خواجو فاصله کمی با سی و سه پل دارد و در همان زمان شاه عباس بزرگ ساخته شده است. این پل معماری بسیار زیبایی دارد که با کاشی کاری های خاص منحصر به فرد شناخته می شود. در میانه پل یک قسمت برآمدگی وجود دارد که به قسمت شاه نشین معروف است که شاه عباس هنگام گشت و گذار در آن اقامت می نموده است.

قسمت شاه نشین به دلیل حفظ آثار تاریخی بسته است و تنها یکبار در سال برای بازدید کنندگان باز می شود که البته قبل از بازدید باید بلیط تهیه کرد. از بین هتل های اصفهان، هتل خواجو اصفهان تا این پل 12 دقیقه پیاده روی دارد که شما می توانید با قدم زدن و لذت از مناظر اطراف به پل زیبای خواجو برسید.

پل جویی؛ معروف به پل چوبی

پل جویی؛ معروف به پل چوبی

پل جویی یا پل چوبی در سال 1065 قمری و در دوران پادشاهی شاه عباس دوم ساخته شد. دلیل انتخاب این نام، جوی کوچکی بوده که آب از یک طرف به طرف دیگر پل جاری بوده است. این پل دارای 21 دهانه و دو اتاقک در میانه این 21 دهانه است که تنها شاه و خانواده، بزرگان و سفرای بالامقام اجازه عبور از روی این پل را داشتند. در میان هتل های اصفهان، هتل زهره دسترسی راحتی به این پل دارد.

پل مارنان؛ اثری از زرتشت

پل مارنان، غربی ترین پل تاریخی اصفهان بوده که در میان پل فلزی و پل وحید قرار گرفته است و ابتدا با نام مهربین شناخته شد. بعدها به سبب اینکه قبل از زرتشتیان نیز معبد مهرپرستان بوده است، نام آن به مهربین تغییر یافت. این پل دارای 17 دهانه است و در زمان ساسانیان موجب ارتباط چندین روستا به یکدیگر بوده.

 لازم به ذکر است پل مارنان از زمان ساخت تا به حال مورد تعمیرات و بازسازی های زیادی قرار گرفته است. هتل چهل پنجره اصفهان یکی از بهترین هتل های اصفهان است که در نزدیکی پل مارنان قرار گرفته است. اگر تمایل دارید به پل مارنان نزدیک باشید می توانید این هتل را به راحتی از رزرواسیون سیتا (Cita) رزرو کنید.

پل شهرستان؛ قدیمی ترین پل اصفهان

پل شهرستان؛ قدیمی ترین پل اصفهان

پل شهرستان در قدیم با نام های پل جی و پل جسر حسین معروف بوده که قدیمی ترین پل اصفهان به شمار می آید. بر اساس تحقیقات فراوانی که بر روی معماری این پل انجام شده است، مشخص شده که پل شهرستان مربوط به دوران هخامنشیان است. این پل 105 متر طول و 5 متر عرض، 11 چشمه و 12 پایه سنگی دارد. گفتنی است این بنا در سال 1348 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پل های نوساز و معروف اصفهان

علاوه بر پل های تاریخی و باستانی اصفهان که زبانزد خاص و عام هستند، چندین پل نوساز و معروف نیز برای رفت و آمد و تردد وسایل نقلیه ساخته شده است. با ما در ادامه این نوشتار همراه باشید تا شما را با این پل های معروف و هتل های اصفهان که در نزدیکی این پل ها قرار گرفته اند، معرفی کنیم.

پل غدیر

پل غدیر جدیدترین پل ساخته شده بر روی رودخانه زاینده رود است که در منطقه 6 اصفهان قرار گرفته است. این پل در میان پل شهرستان و پل بزرگمهر قرار گرفته و اتوبان صیاد شیرازی را به اتوبان همت متصل می کند.

پل بزرگمهر

پل بزرگمهر از دیگر پل های اصفهان است که برای تردد با وسایل نقلیه مناسب بوده و در میان پل غدیر و پل خواجو قرار گرفته است. البته که می توان هنگام رانندگی از مناظر سرسبز اطراف آن و رودخانه زاینده رود استفاده نمود. پل بزرگمهر از جنوب، خیابان سجاد را به خیابان بزرگمهر که در شمال قرار دارد متصل می کند. از هتل ماهان یکی از هتل های اصفهان است که دو ستاره دارد و در نزدیکی این پل قرار گرفته به طوری که از این هتل تا پل بزرگمهر 5 دقیقه با خودرو فاصله دارید.

پل فردوسی

پل فردوسی از جمله پل های جدید ساخته شده بر روی رودخانه زاینده رود است که در میان سی و سه پل و و پل جویی قرار گرفته است. این پل از جنوب، خیابان شیخ صدوق جنوبی را به خیابان فردوسی که در شمال قرار گرفته متصل می کند. هتل زهره اصفهان در خیابان فردوسی قرار گرفته و تا ابتدای این پل 2 دقیقه فاصله دارد.

پل فلزی

پل فلزی، اولین پل بتنی بود که بر روی رودخانه زاینده رود در سال 1338 ساخته شد. ساخت این پل به دلیل کاهش تردد بر روی پل های تاریخی ساخته شد تا در حفظ این بناهای تاریخی تلاشی شده باشد. ساخت این پل به دستور شاه ساخته و توسط دکتر منوچهر اقبال افتتاح شد. یکی از بهترین و محبوب ترین هتل های اصفهان یعنی هتل پنج ستاره آسمان در ابتدای این پل قرار گرفته است. پل فلزی از جنوب، خیابان حکیم نظامی را به خیابان شهید بهشتی که در شما وجود دارد متصل می کند.

پل وحید

پل وحید غربی ترین پل ساخته شده بر روی رودخانه زنده رود است که بعد از پل مارنان قرار گرفته است. این پل از جنوب، بزرگراه میرزا کوچک خان را به بزرگراه خیام که در شمال رودخانه قرار دارد متصل می کند.

به پایان معرفی پل های تاریخی اصفهان و پل های نوساز و معروف آن رسیدیم. امیدواریم بتوانید به کمک این نوشتار، ابتدا یکی از هتل های اصفهان را به راحتی رزرو کنید و سپس با استفاده از راهنمایی های ذکر شده بتوانید بازدیدی کامل از پل های تاریخی انجام دهید و با استفاده از پل های نوساز به هر قسمت از اصفهان دسترسی داشته باشید. اگر از سفر به اصفهان خاطره ای دارید با رزرواسیون سیتا (Cita) به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید