از شهر خشتی ایران چه میدانید؟

کدخبر: ۵۳۹۹۶۹
ایران یک کشور غنی با تاریخ و فرهنگی بی‌نظیر است که اولین‌ها و برترین‌های زیادی را در خود دارد. شاید باورش سخت باشد اما اولین شهر خشتی جهان و به عبارت دیگر دومین شهر تاریخی دنیا در ایران پیدا می‌شود. شهر یزد با خانه‌های یک و دو طبقه و آفتاب معروفش اولین شهر خشتی دنیا محسوب‌می‌شود.
از شهر خشتی ایران چه میدانید؟

شهری که تاریخش از طول و پهنای جغرافیایی‌اش بلندتر است. اگر تا حالا به یزد نرفته‌اید، حتما سفر به این شهر زیبا را در برنامه‌هایتان قرار دهید. برای خرید بلیط هواپیما یزد تهران علی بابا می‌تواید به حساب کاربریتان در علی بابا مراجعه و به‌سادگی بلیط را رزرو کنید.

جاهای دیدنی یزد

برای تماشای جاذبه‌های بی‌نظیر یزد بهتر است فصلی با آب‌وهوای مناسب را انتخاب کنید. برای مثال در طول فصل پاییز یزد هوای سرد و تقریبا مرطوبی دارد که شما را از گرمای خشک تابستان نجات می‌دهد. اگر برای تماشای دیدنی‌های یزد به این شهر رفتید، حتما بهترین هتل یزد (https://www.alibaba.ir/hotel/ir-yazd )را انتخاب کنید. دراین‌صورت لذت سفرتان دوچندان می‌شود.

به‌طورکلی یزد سرزمین "ترین"‌ها است. سرو چهار هزارساله ابرکوه، مسن‌ترین درخت جهان، قنات زارچ، طولانی‌ترین قنات ایرن، قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان یعنی نارین قلعه، بلندترین بادگیر جهان و چند مورد از "ترین"‌های دیگر همگی در شهر یزد قرار دارند. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی این شهر خشتی را با هم بررسی می‌کنیم.

میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق با مجسمه‌های معروف و حوض زیبایش از مشهورتزین گذرگاه‌های دیدنی یزد به‌شمارمی‌رود. شما می‌توانید بازار، مسجد امیرچخماق و دو آب‌انبار تاریخی دوران تیموریان را در اطراف این میدان پیدا کنید. علاوه‌براین مغازه‌های گوناگونی اطراف میدان وجود دارند که می‌توانی سوغاتی‌های خوشمزه یزدی را از آن‌ها بخرید.

مسجد جامع

مسجد جامع

کافی است خیابان سنگ‌فرش ابتدای میدان ساعت را تا آخر بروید تا کاشی‌کاری‌های آبی مسجد جامع یزد خودنمایی کند. ساخت مسجد جامع یزد از دوره ساسانیان شروع شد و تا 100 سال طول کشید. به‌طوری‌که کاشی‌کاری‌های معروف آن به سه دوره مختلف تعلق دارد. در سفر به یزد پیش از خرید بلیط هواپیما یزد تهران علی بابا و برگشت به خانه، حتما از این بنای تاریخی و مذهبی بازدید کنید.

بقعه دوازده امام

برای سفر به دوران سلجوقی و شاید دوتر از آن، سری به بقعه دوازده امام بزنید. این بنا یک آتشکده دوران ساسانی بوده که به مسجد تبدیل شده‌است. در بقعه دوازده امام کتیبه‌هایی از آیات قرآن به خط کوفی، محراب مرمری و گچ‌بری‌های زیبایی را می‌بینید. احتمالا قدمت این بقعه به قرن دوم و سوم برمی‌گردد.

دخمه زرتشتیان

دخمه زرتشتیان حوالی منطقه صفائیه است و حدود 15 کیلومتر از شهر یزد فاصله دارد. زرتشتیان در این دخمه‌ها اجساد مردگانشان را می‌گذاشتند تا گوشت‌های‌شان خوراک پرنده‌ها شود. سپس استخوان‌ها را به چاهی وسط دخمه میانداختند.

آتشکده یزد

پیش از خرید بلیط یزد تهران علی بابا و برگشت از سفر ماجراجویانه خود، بازدید از آتشکده یزد را ازدست ندهید. این‌جا ازجمله آتشکده‌هایی است که آتش آن 1500 سال قدمت دارد. تماشای این مکان مذهبی حتی اگر زرتشتی نباشید باز هم هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود.

آب‌انبار شش بادگیر

علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگری احتمالا شهر یزد را به آب‌انبارها و بادگیرهایش می‌شناسند. آب‌انبار شش بادگیری دوران قاجار یزد یکی از آن آب‌انبارهای معروف به‌شمارمی‌رود که نامش در فهرست آثار ملی هم به‌چشم می‌خورد. این آب‌انبار با بادگیر، پاشیر، خزینه و گنبدش تا همین 10 سال پیش محل استفاده مردم بوده‌است.

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها را هم می‌توانید در فهرست آثار ملی پیدا کنید. این خانه با قدمت تقریبا 270 ساله خود، یکی از خانه‌های تاریخی یزد است که با گچ‌بری‌های زیبا، پنجره‌های ارسی، آینه‌کاری‌ها وشیشه‌های رنگی، امروزه از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی پذیرایی می‌کند. این خانه دوران قاجار مانند بسیاری از خانه‌های آن زمان، قسمت‌های مختلفی ازجمبه سرداب، بادگیر و حیاط میانی دارد.

باغ دولت‌آباد

تماشای باغی سرسبز با حوض مستطیلی بزرگ و پرآب، وسط شهر کویری یزد کمی دور از انتظار به‌نظرمی‌رسد. باغ دولت‌آباد شاید بهشتی‌ترین قسمت شهر خشتی باشد. با عمارتی دو طبقه و هشت ضلعی و درختان سرو و کاج و انگور که چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند. این باغ 260 ساله در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

یزد

موزه سکه

بازدید از موزه سکه را به همه علاقه‌مندان و کلکسیون‌دارهای تاریخی پیشنهاد می‌کنیم. موزه سکه در خانه عرب‌زاده جای دارد و با تلاش‌های استاد سکه‌شناسی، حسین حیدرزاده، به مجموعه‌ای با 5000 سکه از دوره‌های مختلف ایران تبدیل شده‌است. هم‌چنین در قسمت مردم‌شناسی می‌توانید وسایل زندگی مردم از دوران هخامنشی تا قرن حاضر را تماشا کنید.

موزه آب

برای آشنایی با تاریخ آب و قنات در یزد می‌توانید به موزه آب یزد بروید. البته این موزه داخل خانه تاریخی کلاهدوزها قرار دارد که ارزش گردشگری آن را دوبرابر می‌کند.

خرید بلیط هواپیما یزد

برای خرید بلیط هواپیما یزد تهران علی بابا ابتدا وارد حساب کاربریتان در این سایت بشوید. بعد از تعیین مبدا، مقصد، تاریخ پرواز و کلیک روی گزینه جست‌وجو، لیستی از پروزاها نمایش داده‌می‌شود. با استفاده از فیلترهای موجود در صفحه نتایج، پرواز موردنظرتان را پیدا کنید. با تکمیل اطلاعات و پرداخت آنلاین هزینه بلیط، به‌راحتی و طی مدت کوتاهی بلیط هواپیما یزد تهران علی بابا را می‌خرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید