چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟ + جریمه کنسلی

کدخبر: ۵۴۱۲۲۰
احتمالا شما هم در شرایطی قرار گرفته‌اید که برای سفری بلیط هواپیما خریده باشید، اما چند روز مانده به سفر به‌دلایلی مثل تغییر تاریخ سفر، وقوع اتفاقات خارج از برنامه یا شرایط آب‌وهوایی نامطلوب، مجبور به کنسل‌کردن بلیط پروازتان شده باشید.
چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟ + جریمه کنسلی

 در این موقعیت، مهم‌ترین سؤالی که در ذهنتان شکل می‌گیرد این است که شرایط کنسلی بلیط هواپیما چیست و چگونه می‌توان بلیط پروازهای داخلی را کنسل کرد. با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالتان را بگیرید. 

قوانین استرداد بلیط هواپیما 

طبق قوانین استرداد بلیط هواپیما در سازمان هواپیمایی کشوری، مسافران تنها در دو صورت می‌توانند بلیط پرواز داخلی خود را بدون پرداخت جریمه کنسل کنند و هزینه پرداخت‌شده بابت بلیط را پس بگیرند: اگر پروازی بیش از دو ساعت تأخیر داشته باشد یا اگر پرواز از طرفی ایرلاین کنسل شود، مسافر می‌تواند نسبت به استرداد بلیط هواپیما اقدام کند. 

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت ابطال (کنسلی)، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ ایرلاین مربوطه است و همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند در صورت ابطال پرواز، حقوق مسافران را مطابق با قوانین تعریف‌شده، رعایت کنند. بر همین اساس: 

  • در صورت ابطال پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از انجام پرواز، شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط است. 

  • در صورت ابطال پرواز از ۶ روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز، شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیط و ارائه یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است. 

  • در صورت ابطال پرواز از ۲۴ ساعت مانده به پرواز تا زمان انجام پرواز، شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیط نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. 

* در صورتی که بنا باشد پرواز جایگزین با سایر خطوط هوایی انجام شود، این موضوع بدون پرداخت هزینه و مابه‌التفاوت توسط مسافر، انجام خواهد شد. 

در صورتی که مسافر بخواهد به‌دلیلی به‌غیر از موارد ذکرشده نسبت به کنسل‌کردن بلیط هواپیما اقدام کند، بسته به اینکه بلیط خود را از کدام ایرلاین تهیه کرده باشد و البته با توجه به کلاس نرخی پرواز و مدت‌زمان باقی‌مانده تا پرواز، می‌تواند بلیط خود را کنسل کند و بعد از کسر درصد جریمه از مبلغ بلیط، مابقی مبلغ را پس بگیرد.  

کنسلی بلیط هواپیما چارتر 

کنسلی بلیط هواپیما چارتر

بلیط‌های چارتری نسبت به بلیط‌های سیستمی قیمت پایین‌تری دارند. بنابراین شاید شما هم هنگام خرید بلیط هواپیما، به‌سراغ بلیط‌های چارتری بروید. نکته مهمی که پیش از خرید بلیط‌های چارتری باید به آن توجه کنید این است که متأسفانه پروازهای چارتری به اندازه پروازهای سیستمی انعطاف‌پذیر نیستند و نه‌تنها راهی برای تغییر تاریخ و ساعت پرواز چارتر ندارید، بلکه امکانی برای کنسلی بلیط هواپیما چارتر وجود ندارد. بنابراین اگر به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید از بلیط خود استفاده کرده و به سفر بروید، پول بلیطتان سوخت می‌شود. 

کنسلی بلیط هواپیما سیستمی 

شرایط برای کنسل‌کردن بلیط پروازهای سیستمی متفاوت است. در واقع همان طور که پیش از این اشاره کردیم، بلیط‌های سیستمی را می‌توان کنسل کرد اما مطابق قوانین هواپیمایی کشوری مسافر باید جریمه کنسلی بلیط را بپردازد.

درباره روش کنسل کردن بلیط هواپیما بیشتر بدانیم!

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی 

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی نرخ و درصد ثابتی ندارد. نرخ جریمه بر اساس قوانین هر ایرلاین، متفاوت با سایر ایرلاین‌ها است. پس از اینکه مسافر برای استرداد بلیط درخواست دهد، مبلغ جریمه کنسلی به‌اضافه مبلغ کارمزد انتقال وجه، از قیمت بلیط کسر شده و مبلغ باقی‌مانده به حساب مسافر واریز می‌شود. پروازهای غیر قابل استرداد از این قضیه مستثنی هستند و نمی‌توان این دسته از پروازها را کنسل کرد. ضمن اینکه مدت‌زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی است و ممکن است تا ۷۲ ساعت کاری طول بکشد. 

در ادامه شرایط کنسل‌کردن بلیط پرواز داخلی ایرلاین‌های مختلف و میزان درصد جریمه‌ای را که باید بابت کنسلی بپردازید، بررسی می‌کنیم. 

کنسل کردن بلیط هواپیما ماهان 

1

کنسل کردن بلیط هواپیما ایران ایر 

2

جریمه کنسلی بلیط هواپیما آسمان 

3

نحوه استرداد بلیط هواپیما در پروازهای داخلی 

کنسل‌کردن پروازهای داخلی اصلا کار سختی نیست. امکان استرداد بلیط هواپیما به دو صورت اینترنتی و تلفنی وجود دارد. بسته به اینکه بلیط خود را از طریق چه سایت و سامانه‌ای خریداری کرده باشید، می‌توانید نسبت به کنسل‌کردن آن اقدام کنید. معمولا تمام سامانه‌ ها و پلتفرم های رزرو اینترنتی بلیط هواپیما، امکانی را برای کنسل‌کردن بلیط در پنل کاربری قرار داده‌اند. به‌منظور کنسل کردن بلیط هواپیما داخلی کافی است وارد پنل کاربری خود در سایت مورد نظر شوید و طبق راهنمای موجود در آن سایت، اقدام به استرداد بلیط پرواز خود کنید. 

اگر در مورد کنسل کردن بلیط هواپیما سؤال دیگری دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به سؤال شما پاسخ دهیم.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید