معرفی 5 نوع از پرکاربردترین ورق های آهنی

کدخبر: ۵۹۶۴۹۶
انواع مختلف ورق‌های آهنی کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. در واقع کاربرد آن‌ها با توجه به نوع آلیاژ به‌کار رفته در تولید ورق‌ها، ابعاد و ضخامت آن‌ها معین می‌شود.
معرفی 5 نوع از پرکاربردترین ورق های آهنی

 به‌طور معمول پرکاربردترین ورق های آهنی از جنس فولاد و به روش نورد سرد یا گرم تولید شده‌اند. 5 نمونه از ورق‌های پرکاربرد در صنایع مختلف شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی و ورق استیل می‌شوند. قیمت انواع ورق با توجه به ابعاد، نوع کاربرد، نحوه تولید و برند متغیر است.

انواع ورق آهنی و کاربرد هرکدام

ورق آهنی، یک محصول فولادی مسطح به‌حساب می‌آید که به یکی از روش‌های نورد گرم یا نورد سرد تهیه می‌شود. روش نورد گرم بدین صورت است که شمش‌های فولادی ابتدا در معرض حرارت تا 1400 درجه فارنهایت قرار می‌گیرند.

سپس شمش‌ها از بین غلتک‌های بزرگ عبور داده می‌شوند تا ضخامت آن‌ها کاهش یابد و به میزان دلخواه برسد. عموما ورق‌های تولیدشده به روش نورد گرم با توجه به ضخامتی که دارند به دو گروه فویل و پلیت تقسیم می‌شوند. در حالی‌که در روش نورد سرد برای تولید پرکاربردترین ورق های آهنی، شمش‌های فولادی طی فرآیندهای سرد تحت فشار و کشش قرار می‌گیرند.

سپس با استفاده از دو غلتک، کار ضخامت شمش‌ها کاهش پیدا می‌کند و چهار غلتک پشتیبان، وظیفه نگهداری غلتک کار را برعهده دارند تا از خم‌شدن ورق‌ها جلوگیری کنند. ترکیب آلیاژهایی که در تولید ورق فلزی به‌کار می‌روند، شامل آهن، آلومینیوم و چند عنصر دیگر است.

به‌طور معمول کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهن، به‌منظور سهولت حمل‌ونقل ورق‌ها را به‌صورت رول یا کلاف تولید می‌کنند.

ورق سیاه

ورق سیاه

ورق سیاه، یکی از پرکاربردترین ورق های آهنی است که به روش نورد گرم تهیه می‌شود. دلیل اینکه به این نوع ورق آهن، ورق سیاه می‌گویند، وجود یک لایه اکسید بر روی سطح آن و ظاهر تیره و مات ورق است. ورق‌های سیاه معمولا در ساخت قطعات و تجهیزات صنایع مختلف همچون ساختمان‌سازی، صنایع فلزی سنگین، خودروسازی و کشاورزی و برای ساخت انواع ورق‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درجه سختی ورق‌های سیاه با توجه به درصد کربن موجود در آلیاژ آن‌ها متفاوت است و این ورق‌ها در گریدهای مختلف ST33، ST37 و ST52 تقسیم‌بندی می‌شوند. ورق‌های سیاه گرید ST33 از نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند.

ورق‌های سیاه با گرید ST37 درجه سختی نسبی و متعادلی دارند و به همین دلیل از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. درحالی‌که ورق‌های سیاه گرید ST52 بسیار سخت و مستحکم هستند.

ورق گالوانیزه

یکی دیگر از پرکاربردترین ورق های آهنی، ورق گالوانیزه است که از روکش کردن ورق‌های سیاه با فلز روی درست می‌شود. فرآیند گالوانیزاسیون نیز به دو روش گرم و سرد صورت می‌گیرد. به‌طور معمول ضخامت ورق‌های گالوانیزه چیزی حدود 0.3 الی 2.5 میلی‌متر است. ورق‌های گالوانیزه عموما با عرض 1 تا 1.25 متر به فروش می‌رسند.

در واقع اعمال روکش فلز روی بر سطح فولادی ورق‌ها باعث افزایش مقاومت ورق‌ها در برابر اکسیدشدن یا زنگ‌زدن خواهد شد. به‌همین دلیل قیمت ورق آهن گالوانیزه با قیمت ورق‌های سیاه متفاوت است.

ورق روغنی

ورق‌های روغنی در میان مصرف‌کنندگان با نام ورق فولادی سرد نیز شناخته می‌شوند و یکی دیگر از پرکاربردترین ورق های آهنی به‌شمار می‌روند. در واقع انتخاب این اسم برای این نوع ورق‌ها به‌دلیل روش تولید آن‌ها است. در فرآیند تولید ورق‌های روغنی، ضخامت ورق سیاه با استفاده از چند غلتک و تحت فرآیند نورد سرد کاهش پیدا می‌کند. پس از این مرحله ورق تولیدشده روغنکاری می‌شود تا از فرسایش و زنگ زدن آن جلوگیری شود. 

البته کاربرد انواع ورق آهنی قبل از مرحله روغنکاری، تولید ورق‌های گالوانیزه است. ورق‌های روغنی معمولا با عرض استاندارد 100 یا 125 سانتی‌متر و ضخامت 0.3 تا 3 میلی‌متر تولید می‌شوند.

ورق رنگی

ورق رنگی

یکی دیگر از پرکاربردترین ورق های آهنی، ورق‌های رنگی هستند که از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شوند. در واقع روکش فلز روی، عمر مفید ورق‌ها را در برابر عوامل مخرب محیط افزایش می‌دهد، اما آن‌ها را ضدزنگ نمی‌کند. بنابراین به‌منظور افزایش زیبایی و مقاومت ورق‌های گالوانیزه، آن‌ها را رنگ می‌کنند.

از طرفی ورق‌های رنگی به‌دلیل ظاهر زیبایی که دارند در صنایع مختلف همچون ساختمان‌سازی، ساخت لوازم خانگی و غیره در نما و تزیینات به‌کار می‌روند. در هنگام خرید ورق رنگی توجه به این نکته مهم است که قیمت ورق‌های رنگی براساس ضخامت، قیمت مواد اولیه، کارخانه تولیدکننده، نوع رنگ و کیفیت آن مشخص می‌شود.

ورق استیل

یکی دیگر از انواع پرکاربردترین ورق های آهنی، ورق استیل است که عناصر آلیاژ به‌کار رفته در آن با سایر ورق‌ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد. در آلیاژ این نوع ورق از آهن، کروم و نیکل استفاده می‌شود که به‌واسطه وجود این عناصر مشخصات فنی ورق‌های استیل متفاوت خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های بارز ورق‌های استیل، زنگ نزدن آن‌ها است. در خرید ورق آهن استیل، قیمت آن بسته به ابعاد، ضخامت، نوع فروش به‌صورت شیت یا رول، گرید ورق و غیره تغییر می‌کند.  

جمع‌بندی

پرکاربردترین ورق های آهنی در انواع متفاوت و سایزهای متنوع تولید می‌شوند. به‌طور کلی این نوع ورق‌ها به‌دلیل برخورداری از مقاومت و استحکام بالا و ویژگی‌های مناسب، کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. این ورق‌ها بسته به کاربرد، نوع و ابعادشان، قیمت‌گذاری خواهند شد. چند نمونه از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی شامل ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی و ورق استیل هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید