باید ها و نباید های سفر به استانبول

کدخبر: ۶۰۱۹۹۴
سفر به استانبول یکی از سفرهای جذابی است که ‌می‌تواند روزهای کسل‌کننده شما را به روزهایی پر از انرژی و نشاط تبدیل کند.
باید ها و نباید های سفر به استانبول

رپرتاژ آگهی:  البته اولین قدم برای هر سفر، کسب اطلاعات کافی و دانستن فرهنگ و رسوم مردمان منطقه است. این موضوع زمانی چهره‌ای جدی‌تر به خود می‌گیرد که شما مقصد سفر خود را مکانی غیر از شهرها و مناطق کشور خود انتخاب کنید. سفر به ترکیه و استانبول هم یک پرواز خارجی به مقصدی غیر از ایران محسوب می‌شود که نیاز به کسب اطلاعات فراوان و ویژه‌ای دارد.  این مطلب هم با هدف آگاهی بخشیدن به شما تهیه شده است.

سفر به استانبول و هر آنچه که لازم است بدانید

اگر برای بار اول است که مقصد سفر خود را خارج از ایران انتخاب کرده‌اید، باید به شما بگوییم که کسب اطلاعات در مورد مقصدتان اولین گام برای انجام مراحل سفر است. نکته مهمی که در همین ابتدای امر باید به آن اشاره کنیم، این است که در برخی از کشورها شما مجاز به انجام بعضی از رفتارها نیستید؛ این در صورتی است که شاید در دیگر نقاط دنیا همین رفتار مشابه کاملاً توجیه‌ پذیر بوده و برای شما دردسر آفرین نخواهند شد.

در اصل این نگاه متفاوت جوامع گوناگون در سراسر دنیا است که سبب شده این اختلاف‌ها به وجود آیند. در همین راستا ادامه این مطلب را به بایدها و نبایدهای سفر به استانبول اختصاص داده‌ایم.

اولویت با تاکسی‌های اینترنتی است

اولویت با تاکسی‌های اینترنتی است

بدون شک می‌دانید که استانبول یک شهر توریستی به حساب می‌آید که سالانه گردشگران و مسافران زیادی عازم آن هستند. اگر شما هم مقصد سفر خود را استانبول انتخاب کرده‌اید بد نیست بدانید که بیشتر تاکسی‌هایی که در سطح شهر هستند، اجازه رسمی نداشته و گاهاً به برخی آدرس‌ها آشنا نیستند.

به همین دلیل وقتی قرار است شما را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند به دلیل افزایش طول مسیر، هزینه‌های گزافی از شما دریافت خواهند کرد. به همین دلیل هزینه حمل و نقل بالای تاکسی‌ها از دغدغه‌های اصلی گردشگران این شهر است. توصیه ما به شما این است که استفاده از تاکسی‌های اینترنتی را جایگزین تاکسی‌های خطی کنید و با دانلود اپلیکیشن‌های مخصوص تاکسی در استانبول، هزینه‌های خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

میدان تکسیم واقعا شلوغ است

یکی دیگر از قوانین و باید و نبایدهایی که در مورد سفر به استانبول باید به آن اشاره کنیم، این است که میدان تکسیم این شهر واقعاً مکانی پر رفت و آمد و شلوغ است. در بیشتر اوقات سال و ساعت‌های روز شما در این میدان شاهد برگزاری جشن‌ها و رویدادهای مختلف مانند برگزاری تئاتر و نمایش یا نواختن گروه‌های مختلف موسیقی هستید.

به همین دلیل اگر در دسته افرادی قرار دارید که حضور در مکان‌های شلوغ چندان برای آن‌ها خوشایند نیست، پیشنهاد می‌کنیم که  زمان کمتری را به بودن در این میدان اختصاص دهید. ضمن اینکه هتل و اقامتگاه خود را تحت هیچ شرایطی در این میدان و خیابان‌های منتهی به آن انتخاب نکنید.

غذاهای استانبول را فراموش نکنید

تفاوتی نمی‌کند که شما بلیط هواپیما استانبول تبریز را داشته باشید یا از سایر شهرهای ایران خود را به استانبول رسانده باشید. در هر حال گرسنه می‌شوید و نیاز دارید که خود را به رستوران‌های این شهر رسانده و غذاهای جذاب ترکی را امتحان کنید. غذاهای استانبول مانند غذاهای ایرانی چرب و لذیذ هستند.

اهالی کشور ترکیه عاشق کباب هستند و علاوه بر آن در کنار غذاهای جذاب خود از نوشیدنی‌ها، دسرها و شیرینی جات متعددی هم استفاده می‌کنند. برای مثال سیمیت، اسکندر کباب، صدف دریایی، مانتی، علی نازیک کباب و  دیگر غذاهای ترکیه و استانبول در دسته بهترین‌های این شهر و کشور قرار دارند که حتماً باید آن‌ها را امتحان کنید.

آداب اجتماعی در مساجد را یاد بگیرید

آداب اجتماعی در مساجد را یاد بگیرید

همان‌طور که می‌دانید کشور ترکیه یکی از کشورهای مسلمان نشین است و به همین دلیل مساجد زیادی دارد؛ به عبارتی این مساجد جزء جاذبه‌های زیبای گردشگری استانبول به حساب می‌آیند. شاید ندانید که سالانه گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی و شکوه این مساجد به استانبول سفر می‌کنند.

بر همین اساس از جمله آدابی که شما در سفر به استانبول باید یاد بگیرید، آداب حضور در نقاط مذهبی مانند مسجدها است. برای مثال حتماً باید لباس مناسبی را برای حضور در مسجد انتخاب کنید. تفاوتی نمی‌کند که اعتقاد مذهبی خاصی داشته باشید یا نه. این کار نشان‌دهنده احترام شما به فضای مذهبی است. ضمن اینکه برخی از مساجد همچنان مکان برگزاری مراسمات مذهبی هستند. پس دقت کنید که در فضای این مساجد با صدای بلند صحبت نکرده و از خوابیدن در این فضاها پرهیز کنید.

از سوغاتی‌های استانبول غافل نشوید

حتی اگر با پرواز تبریز استانبول به ترکیه رفتید، باز هم نباید سوغاتی‌های این شهر و کشور را فراموش کنید. شاید هر دو شهر شهروندان ترک زبانی داشته باشند اما در هیج موردی شبیه یکدیگر نیستند. اولین سوغاتی شما می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌هایی باشد که به یادگار از سفر خود ثبت کرده‌اید. بعد از آن به سراغ بازارهای شهر بروید و حتماً سوغاتی‌های کوچک و بزرگی که در مغازه‌ها و حجره‌ها می‌بینید را مطابق با سلیقه خود خریداری کنید.

همه ما می‌دانیم که سوغاتی بهترین یادگار از سفر شما به استانبول هستند که می‌توانید برای خودتان یا عزیزانتان آن‌ها را تهیه کنید. البته تنوع کیفیت و قیمت سوغاتی‌ها فراوان است. اما انتخاب نهایی را شما انجام می‌دهید. ما توصیه می‌کنیم که کمی در بازارهای شهر استانبول بگردید و با مقایسه‌ کیفیت‌ها و قیمت‌ها، بهترین سوغاتی‌ها را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

استانبول و لیستی از بایدها و نبایدها   

مطالبی که در این مقاله به شما ارائه کردیم همان بایدها و نبایدهای سفر به استانبول هستند که البته چند نکته جذاب دیگر هم دارند. برای مثال در سفر به استانبول حتماً خود را به نوشیدن یک فنجان چای خیابانی دعوت کنید. ضمن اینکه هیچ‌گاه از دست فروش‌هایی که در اطراف مراکز خرید هستند، خرید نکنید.

همچنین سعی کنید که شب‌ها خود را به میدان تکسیم رسانده و از زنده بودن و هیاهوی موجود در آن لذت ببرید. اگر به استانبول سفر کردید، فراموش نکنید که شاید سفر بعدی شما به آن‌جا چند سال بعد باشد، پس تا جایی که می‌شود لذت ببرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید