دستور تخلیه فوری ملک و شرایط آن

کدخبر: ۶۰۶۹۲۳
زمانی که مالک ملکی را اجاره می دهد، قانونگذار این اجازه را به موجر یا مالک می دهد که تقضای صدور دستور تخلیه ملک را بدهد.
دستور تخلیه فوری ملک و شرایط آن

رپرتاژ آگهی: در حقیقت این قانون مربوط به زمانی می شود که مدت زمان اجاره نامه به پایان برسد یا تخلفاتی از مستاجر سر بزند. در این حالت مالک می تواند تقاضای تخلیه ملک را بدهد. باید به این موضوع اشاره داشت که دعوای مربوط به دستور تخلیه فوری ملک از جمله دعاوی غیرمالی اعتباری است که رسیدگی به آن مستلزم توجه به یکسری از نکات می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با این نکات و سایر اطلاعات مهم آشنا شوید.

آیا دستور تخلیه ملک همان حکم تخلیه است؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت دستور تخلیه ملک با حکم تخلیه تفاوت های بسیاری دارد که یک فرد به عنوان مالک باید از این تفاوت ها آگاه باشد. مهم ترین تفاوتی که بین این دو مورد وجود دارد، این است که دستور تخلیه یک ملک، بدون آنکه به رسیدگی قضایی نیاز باشد، توسط شورای حل اختلاف یا اداره اجرای ثبت صادر خواهد شد؛ این در حالی است که برای صدور حکم تخلیه به تشکیل جلسه رسیدگی نیاز می باشد و باید حتما قاضی شرایط را بررسی و سپس حکم را صادر کند.

تفاوت دیگری که باید به آن اشاره شود، این است که برای صدور دستور تخلیه فوری ملک، نیازی به رعایت تشریفات آیین دادرسی نیست، اما برای صدور حکم تخلیه ملک، باید مراحل در چارچوب مقررات آیین دادرسی مدنی مطرح و رسیدگی شود. باید به این مورد نیز اشاره کنیم که اجرای دستور تخلیه به صدور اجراییه نیاز ندارد، اما اجرای حکم تخلیه نیازمند صدور اجراییه می باشد.

چه زمانی موجر می تواند درخواست صدور تخلیه ملک را بدهد؟

اما آیا موجر می تواند هر زمان که خواست درخواست دستور تخلیه فوری ملک را بدهد؟ مسلما پاسخ این سوال منفی خواهد بود، چراکه از لحاظ قانونی موجر مجاز نیست هر زمان که می خواهد درخواست صدور تخلیه ملک را بدهد؛ اما به راستی موجر چه زمانی می تواند درخواست تخلیه ملک مسکونی را مطرح کند؟ در ادامه شرایطی که موجر را مجاز می کند تا دستور تخلیه را دریافت کند بررسی می کنیم تا به طور کامل متوجه شرایط مختلف شوید:

  • در قراردادی که بین موجر و مستاجر بسته می شود، مشخص خواهد شد که مستاجر حق انتقال ملک موجر به دیگری را ندارد. از همین رو اگر مستاجر، کل ملک یا جزئی از آن را به شخص ثالث واگذار کند، موجر می تواند با استناد به این موضوع، دستور تخلیه ملک را بگیرد.

  • اگر مستاجر ملک موجر را در اختیار دیگران قرار دهد، مرتکب جرم شده است؛ در حقیقت بایدگفت اگر مالک متوجه شود که افراد دیگری جزء ورثه مستاجر در ملک زندگی می کنند، می تواند دستور تخلیه ملک را بگیرد.

  • اگر مستاجر ملک را برای منظور خاصی اجاره کرده باشد، اما در ادامه از ملک بر خلاف توافق های صورت گرفته استفاده دیگری کند، موجر می تواند با استناد به این دلیل، دستور تخلیه ملک را بگیرد. برای مثال شرایطی را تصور کنید که مستاجر ملک را برای زندگی اجاره کرده باشد، اما بعد از عقد قرارداد آن را به کارگاه تبدیل کند.

  • عدم پرداخت اجاره بها از دیگر دلایلی به شمار می آید که موجر می تواند با توجه به آن دستور تخلیه فوری ملک را بگیرد. دقت داشته باشید که مستاجر وظیفه دارد براساس تعهدات درج شده در قرارداد، در زمان درست مبلغ مشخص شده را به مالک بپردازد؛ در غیر این صورت مالک می تواند درصورت تکرار شدن این کار دستور تخلیه ملک را بگیرد.

  • اگر موجر به ملک خود نیاز پیدا کند و تصمیم داشته باشد در ملک خود سکونت گزیند، می تواند دستور تخلیه ملک مسکونی را دریافت کند.

مراحل گرفتن دستور تخلیه فوری ملک

مراحل گرفتن دستور تخلیه فوری ملک

اگر هر یک از دلایل بالا وجود دارد، شما می توانید به عنوان موجر نسبت به صدور دستور تخلیه فوری ملک اقدام کنید. در ادامه مراحلی که باید برای گرفتن این دستور پشت سر بگذارید را بررسی خواهیم کرد تا با آن ها آشنا شوید.

اگر سند اجاره رسمی است، باید مراحل زیر را طی کرد:

  • به دفترخانه ای که سند در آن تنظیم شده است مراجعه کنید و درخواست صدور اجراییه را بدهید.

  • بعد از صدور اجراییه، پرونده اجرایی تشکیل می شود.

  • در ادامه دستور تخلیه بررسی می شود و به ادعاها و شکایات پاسخ داده خواهد شد.

  • در ادامه اداره اجرای ثبت، حسابی را معرفی می کند که باید مبلغ ودیعه یا قرض الحسنه مستاجر به آن پرداخت شود.

  • اگر مالک ادعایی مبنی بر این داشته باشد که قسمتی از اجاره نامه را دریافت نکرده یا مستاجر خسارتی به بار آورده است، باید با مراجعه به بخش های مربوطه، دادخواست خود در خصوص این موضوع را نیز ثبت کند.

اگر سند اجاره عادی است، باید مراحل زیر را طی کرد:

  • به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و درخواست صدور دستور تخلیه فوری ملک از شورای حل اختلاف را بدهید.

  • به صورت حضوری به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و مدارک و اسنادی که نیاز است را ارائه دهید تا پیگیری های لازم برای صدور دستور تخلیه انجام شود.

  • در ادامه ابلاغ دستور تخلیه به مستاجر صادر می شود که مهلت زمان تخلیه در آن مشخص شده است؛ حال اگر مستاجر در زمان مشخص شده تخلیه ملک را انجام ندهد، پرونده به اجرای احکام ارسال خواهد شد.

  • در بخش مربوطه دوباره رسیدگی های لازم انجام می شود و مبلغ ودیعه یا قرض الحسنه به صندوق دادگستری پرداخت خواهد شد.

  • اگر ضرر و زیانی به مالک وارد شده باشد، باید دادخواستی برای مطالبه آن صورت گیرد که برای انجام این کار باید به مراجع مربوطه مراجعه کرد.

از وکیل ملکی کمک بگیرید!

همانطورکه مطالعه کردید، مراحل پیگیری و رسیدگی به پرونده های دریافت دستور تخلیه بسیار پیچیده و گیج کننده است، به طوری که نمی توان بدون داشتن مهارت و دانش لازم به آن ها رسیدگی کرد. از همین رو توصیه می شود اگر تصمیم به دریافت دستور تخلیه فوری ملک دارید و نمی دانید که از کجا باید شروع کنید، حتما به سراغ بهترین وکیل ملکی در اصفهان بروید. یک وکیل ملکی به واسطه تحصیل و تجربیات تخصصی که دارد، می تواند بهترین راه حل ها را برای تسریع روند پیگیری پرونده ارائه دهد و به شما کمک کند در کوتاه ترین زمان به ملکتان که حق شما به شمار می آید دست یابید.

البته برای انتخاب بهترین وکیل در اصفهان که در زمینه ملکی فعالیت دارد عجله نکنید و حتما بررسی های لازم را انجام دهید تا از بابت سابقه و تجربیات وکیل مطمئن شوید. ما در سایت وکیل از ما بهترین وکلا در هر زمینه را به شما معرفی می کنیم تا برررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت بهترین تصمیم را برای انتخاب وکیل بگیرید و پرونده را با خیال راحت به وکیل واگذار کنید.

برای ثبت درخواست دستور تخلیه به چه مدارکی نیاز است؟

اگر تصمیم دارید نسبت به ثبت این درخواست اقدام کنید، ارائه یکسری از مدارک ضروری خواهد بود که در ادامه این مدارک ذکر خواهند شد:

  • اجاره نامه با تمام شرایطی که در آن ذکر شده است.

  • مدارک مربوط به موجر و مستاجر

  • مدارک شناسایی طرفین

  • مدارک نشان دهنده بدهی مستاجر به موجر

کلام آخر

اگر شرایطی برای شما پیش آمده است که بنا به دلایل موجه می خواهید دستور تخلیه فوری ملک را بگیرید، ما در این مقاله صفر تا صد شرایط را برای شما توضیح دادیم و هر اقدام قانونی که باید انجام دهید را نیز بررسی کردیم. البته همانطورکه ذکر شد، پیشنهاد می شود کار پیگیری را به بهترین وکیل ملکی بسپارید تا مطمئن باشید در کوتاه ترین زمان به مشکل شما رسیدگی می شود و شما بهترین نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

منبع: وکیل از ما

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید