آشنایی با قسمت های مختلف هواپیما

کدخبر: ۶۱۱۳۶۵
اطلاع از قسمت‌های مختلف هواپیما و داشتن اطلاعات درباره آن‌ها به شما کمک می‌کند تا سفری مهیج را تجربه کنید و بدانید که سفری آرام و راحت دارید.
آشنایی با قسمت های مختلف هواپیما

رپرتاژ آگهی: اگر بلیط هواپیما خریده‌اید یا دوست دارید سفر با هواپیما را تجربه کنید، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید، آشنایی با قسمت‌های مختلف هواپیما است. شاید برای سفر با هواپیما نیاز به بررسی خود هواپیما نداشته باشید و همین که بدانید کلاس پروازی شما چیست، برای شما کافی باشد. اما اطلاع از قسمت‌های مختلف هواپیما و داشتن اطلاعات درباره آن‌ها به شما کمک می‌کند تا سفری مهیج را تجربه کنید و بدانید که سفری آرام و راحت دارید. گاه ممکن است این اطلاعات برای مقایسه هواپیماهای ایرلاین‌های مختلف هم سودمند باشند. پس این مقاله را درباره قسمت‌های مختلف یک هواپیما بخوانید. شاید زمانی از سفر را بتوانید درباره قسمت‌های مختلف هواپیماها با هم‌سفران یا فردی که نزدیک شما نشسته است، بحث و تبادل نظر کنید.

هواپیما چیست؟

یکی از اولین مواردی که ممکن است هنگام خرید بلیط هواپیما یا لحظه ورود به فرودگاه به آن توجه کنید، قسمت‌های مختلف هواپیما است. برای این‌که با قسمت‌های مختلف هواپیما آشنا شویم، ابتدا بهتر است بدانیم هواپیما چیست. هواپیما درواقع وسیله نقلیه‌ای است که بتواند با پشتیبانی هوا پرواز کند. این کار را با استفاده از بالابر استاتیک، بالابر دینامیکی توسط ایرفویل یا در موارد نادر، رانش به سمت پایین موتورهای جت برای غلبه بر نیروی گرانش انجام می‌شود. آیا تا‌به‌حال یا هنگام خرید بلیط هواپیما فکر کرده‌اید هواپیمایی که سوار آن می‌شوید چه اجزایی دارد؟

بدون شک در یک هواپیما اجزای زیادی وجود دارد. در‌واقع، میلیون‌ها قطعه در هواپیماهای تجاری امروزی وجود دارند. شباهت‌هایی بین قطعات هواپیما برای انواع مختلف هواپیما می‌بینید. در این مقاله برخی از قسمت‌های هواپیماهای مختلف را نام می‌بریم و شما می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. شما می‌توانید هنگام خرید یا بررسی انواع بلیط هواپیما، درباره قسمت‌های مختلف هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کنید هم اطلاعاتی را به دست آورید.

بدنه هواپیما

بدنه هواپیما یکی از اجزای اصلی هواپیما است. بدنه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هواپیما است. بال‌ها، قطعات، کابین خلبان و قسمت مسافران را همگی بدنه هواپیما به هم وصل می‌کند. هنگامی که شما به یک هواپیما نگاه می‌کنید، بزرگ‌ترین قسمتی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، بدنه آن است. هواپیما بسته به نوع و کارد آن‌ها، بدنه‌های مختلفی دارند. شما می‌توانید با دانستن مدل هواپیمایی که بلیط آن را خریده‌اید، بدنه آن را از جهت‌های مختلف بررسی کنید.

علی بابا2

بال‌های هواپیما

به‌عنوان بخش بیرونی هواپیما، بال‌ها که معمولا به‌عنوان فویل شناخته می‌شوند، یکی از قطعات بزرگ و مشخص هواپیما هستند. بال‌ها برای پرواز هواپیما ضروری هستند. درواقع جریان هوا روی بال‌ها چیزی است که بیشتر نیروی بالابر لازم برای پرواز را ایجاد می‌کند. علاوه‌بر بال‌های بزرگی که از وسط بدنه شروع می‌شوند، دو بال کوچک‌تر نیز در پشت اکثر هواپیماها، در قسمت انتهایی و دم آن‌ها وجود دارد. بال‌های هواپیما، اگرچه نسبتا ساده به نظر می‌رسند، اما یکی از بخش‌های متعدد هواپیما هستند که به شاهکارهای مهندسی فوق‌العاده‌ای نیاز دارند.

دم هواپیما

یکی از اجزای اصلی هواپیما دم آن است که در قسمت انتهایی آن را می‌بینید. دو جزء اصلی دم هواپیما، سکان و آسانسور، به پایداری هواپیما کمک می‌کنند. سکان به هدایت هواپیما از راست به چپ کمک می‌کند و آسانسور برای تغییر ارتفاع کمک خوبی به حساب می‌آید.

علی بابا3

موتور و پروانه هواپیما

نیروگاه سازه هواپیما شامل موتور و پروانه است. موتور هواپیما یک سیستم پیچیده است که از بسیاری از قطعات کوچک‌تر مانند سیلندرها، فن‌ها و پیستون‌ها تشکیل شده است. این قطعات موتور هواپیما با هم برای تولید نیروی رانش هواپیما کار می‌کنند. پیچیدگی‌های مختلفی مانند اجزای مختلف سیستم سوخت‌رسانی هواپیما در نیروگاه وجود دارد که برای تامین انرژی هواپیما لازم است.

اجزای فرود هواپیما

بدون داشتن تجهیزات فرود، نمی‌توانید هواپیمای ایمنی داشته باشید این قطعات نه‌تنها برای فرود ضروری هستند، بلکه از آن‌ها برای کمک به بلند‌شدن هواپیما نیز استفاده می‌شود. تجهیزات فرود شامل کمک‌فنرها برای فرود و برخاست نرم و همچنین چرخ‌های هواپیما است.

کابین خلبان

خلبانان، هواپیما یا فضاپیما را از کابین خلبان یا عرشه پرواز که معمولا نزدیک جلوی هواپیما قرار دارد، کنترل می‌کنند. کابین هواپیما کنترل‌ها و ابزارهایی را در خود جای داده است که به خلبان اجازه می‌دهد هواپیما را کنترل کند.

کابین خلبان و کابین هواپیما با یک درب از قسمت داخل هواپیما جدا می‌شوند. وجود این درب برای امنیت پرواز و موارد زیادی لازم است. احتمالا واضح است که این قسمت از هواپیما یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است و طبیعی است که هواپیما بدون داشتن قسمت کنترل نمی‌تواند پروازی انجام دهد. امنیت این قسمت هم ضروری است تا مسافران در همه پروازها سفری آرام و بدون دردسر را تجربه کنند.

سخن آخر

در این مقاله درباره قسمت‌های مختلف یک هواپیما توضیح دادیم. اجزای زیادی در یک هواپیما وجود دارد که مطالعه درباره آن‌ها نیاز به تخصص و وقت بیشتری دارد. شما می‌توانند با مطالعه همین مقاله هم مقایسه مفیدی از انواع هواپیماهای ایرلاین‌های مختلف برای پرواز خود داشته باشید. برای این‌که بدانید در مسیر شما چه ایرلاین‌هایی فعال هستند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند، سری به سایت علی بابا بزنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید