همه چیز درباره دانستنی ‌های جالب مترو تهران

کدخبر: ۶۱۲۱۳۱
شهر تهران به ترافیک‌های سنگینش معروف است و تنها وسیله حمل و نقلی که به شما کمک می‌کند تا به‌موقع در مقصد حاضر شوید، مترو است.
همه چیز درباره دانستنی ‌های جالب مترو تهران

رپرتاژ آگهی: بیشتر از 20 سال است که مترو تهران افتتاح شده و روزانه میلیون‌ها شهروند، مسافر و توریست را به مقاصد خود در سطح شهر می‌رساند. برای کسانی که قصد سفر به تهران را دارند، آشنایی با نقشه مترو تهران و خطوط هفتگانه جهت تردد در سطح شهر ضروریست؛ پس با ما همراه باشید تا با مترو تهران و دانستنی های جالبش آشنا شوید.

همراه داشتن نقشه مترو تهران ضروری است؟

تهران به عنوان پایتخت ایران، یکی از مهم‌ترین، شلوغ‌ترین و پررفت و آمدترین شهرهای کشور است؛ این شهر کامل‌ترین وطولانی‌ترین شبکه مترو ایران را دارد. شهروندان تهرانی برای دوری از ترافیک‌های سنگین درون شهری و مسافران به‌دلیل راحتی این وسیله حمل و نقل از مترو تهران استفاده می‌کنند.

متروی تهران عنوان شلوغ‌ترین متروی خاورمیانه را از آن خود کرده است. استفاده میلیون‌ها نفر از مترو باعث شده تا آلودگی هوا و ترافیک در تهران کاهش زیادی را تجربه کند.

تمام افرادی که قصد سفر به چندین مقصد در یک روز را دارند یا مسافرانی که می‌خواهند از جاذبه‌های گردشگری تهران بازدید کنند، باتوجه به طرح ترافیک و منع تردد در برخی از اماکن مهم و گردشگری بهتر است از مترو استفاده کنند. با داشتن نقشه مترو تهران در سال 1402 در تلفن همراه، می‌توان خطوط فعال، غیرفعال، تلاقی خطوط چندگانه و ایستگاه‌ها را بررسی کرد.

معرفی کامل خطوط مترو تهران

در ادامه تمام خطوط هفتگانه مترو تهران را به شما معرفی می‌کنیم:

خط 1 مترو تهران: خط تجریش – کهریزک

خط تجریش-کهریزک با 29 ایستگاه فعال، از سال 1380 مشغول جابه‌جایی مسافران است. این مسیر مترو 37.5 کیلومتری، شمال تهران را به جنوب آن وصل می‌کند. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ قرمز مشخص شده و از ساعت 5:30 صبح تا 22:30 شب مشغول جابه‌جایی مسافران است. ایستگاه ابتدایی آن تجریش در خیابان شریعتی و ایستگاه انتهایی آن کهریزک در بخش جنوب غربی بهشت زهراست و طی کردن آن چیزی حدود 71 دقیقه طول می‌کشد.

خط 2 مترو تهران: خط صادقیه – فرهنگسرا

قدمت خط مترو صادقیه-فرهنگسرا، از خط یک هم بیشتر است. اولین ایستگاه آن در سال 1378 راه‌اندازی شد و یک دهه طول کشید تا آخرین ایستگاه آن تکمیل شود. خط 2 مترو، 24.6 کیلومتر بوده، شرق تهران را به غرب آن وصل می‌کند و روی نقشه مترو تهران با رنگ آبی پررنگ مشخص شده است. ساعت کاری آن مانند خط 1، از 5:30 صبح تا 22:30 است.

 خط ۳ مترو تهران : خط قائم – آزادگان

سومین خط مترو تهران، خط قائم-آزادگان است. این خط متروی 25 ایستگاه دارد، 33.7 کیلومتر است و طی‌کردن آن 60 دقیقه طول می‌کشد. این خط یکی از شلوغ‌ترین خطوط مترو تهران بوده، هر هفت دقیقه در ایستگاه متوقف شده و در نقشه مترو تهران با رنگ آبی کمرنگ مشخص شده است.

خط ۴ خطوط مترو تهران ۱۴۰۲: خط شهید کلاهدوز – ارم سبز

فعالیت خط 4 متروی تهران، کلاهدوز-ارم سبز، در سال 1387 آغاز شد و از شرق تهران به غرب ادامه یافت. مسافت خط 4 مترو تهران 22.4 کیلومتر بوده، طی کردن آن 45 دقیقه طول می‌کشد و روی نقشه متروی تهران با رنگ زرد مشخص شده است. یکی از دانستنی های جالب این خط مترو این است که خط 4 با تمام خطوط مترو تقاطع دارد.

خط ۵ مترو تهران: خط گلشهر – صادقیه (تهران)

خط پنجم متروی تهران از 25 سال پیش مشغول جابه‌جایی مسافران از صادقیه تهران به گلشهر کرج است. این خط مترو دارای 12 ایستگاه و مسافت 41.5 کیلومتری بوده و طی کردن آن چیزی حدود 75 دقیقه طول می‌کشد. خط 5 در نقشه مترو تهران با رنگ سبز مشخص شده است.

 خط ۶ نقشه مترو تهران: خط دولت‌آباد – امام حسین و خط شهید ستاری – دانشگاه تربیت مدرس

خط 6 مترو تهران، یکی از خط‌های تازه تاسیس مترو محسوب می‌شود. این خط مترو 31 ایستگاه برنامه‌ریزی شده به‌طول 42 کیلومتر دارد که تاکنون فقط 17 ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. این 17 ایستگاه، 27 کیلومتر طول دارند و روی نقشه متروی تهران با رنگ صورتی نشان داده می‌شوند. قطارهای خط 6 هر 15 دقیقه به ایستگاه وارد می‌شوند و روزانه 1.5 میلیون مسافر را از نفرآباد جنوب تهران تا شهرک دولت‌آباد جابه‌جا می‌کنند.

خط ۷ مترو تهران ۱۴۰۲: خط بسیج – میدان صنعت

خط 7 هم یکی از خطوط تازه‌تاسیس مترو تهران است که روی نقشه مترو تهران با رنگ بنفش مشخص شده. این خط از ورزشگاه تختی تا میدان کتاب در سعادت‌آباد ادامه داشته و دارای طول 27 کیلومتر است. این خط 20 ایستگاه فعال و 4 ایستگاه غیرفعال دارد.

چرا استفاده از مترو تهران بهترین روش برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری تهران است؟

اگر برای گذراندن تعطیلات به شهر تهران سفر کردید، بهتر است برای دوری از ترافیک و دسترسی راحت به جاذبه‌های گردشگری از مترو استفاده کنید. با استفاده از نقشه مترو تهران می‌توانید راه رسیدن به مکان‌های دیدنی را به کمک خطوط هفتگانه مترو به‌راحتی تشخیص دهید؛ مثلا اگر قصد بازدید از پارک آب و آتش و پل طبیعت را دارید، با استفاده از خط یک مترو و پیاده شدن در ایستگاه شهید حقانی، اوقات خوبی را سپری خواهید کرد..

کامل ترین نقشه مترو تهران در فلای تودی

برای آشنایی بیشتر با متروی تهران و دسترسی به کامل‌ترین نقشه مترو تهران در سال 1402، کافیست به سایت فلای تودی سری بزنید. سایت فلای تودی علاوه بر امکان بررسی نقشه و تمامی خطوط و ایستگاه‌های آن، امکان خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های شهر تهران را به شما می‌دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید