پرمصرف‌ترین تیرآهن‌های بازار در سال ۱۴۰۲ کدامند؟ لیست شده توسط فولادینو

کدخبر: ۶۲۷۰۰۳
تیرآهن، یک مقطع فولادی به دو شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولادی ساخته شده است. بدون استفاده از تیرآهن، ساختمان اسکلت‌های فلزی قابل ساخت نخواهند بود.
پرمصرف‌ترین تیرآهن‌های بازار در سال ۱۴۰۲ کدامند؟ لیست شده توسط فولادینو

رپرتاژ آگهی: این محصول در طراحی ستون، خرپا و تیرها به‌کار می‌رود. تیرآهن در ساخت ساختمان‌های مسکونی کوچک و چندین طبقه کاربرد دارد که بسته به سایز و اندازه آن در فضاهای مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله، پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها و پرکاربردترین سایزهای تیرآهن به‌همراه قیمت تیرآهن معرفی می‌شوند.

پرمصرف‌ترین تیر‌آهن‌ها

تیرآهن دو بخش کلی دارد؛ بخش بال و بخش جان. بخش اصلی و میانی تیرآهن جان نامیده می‌شود و لبه‌ها و کناره‌های این محصول را بال تیرآهن می‌گویند. پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها، تیرآهن‌های معمولی یا IPE و INP هستند و تقریبا تمامی کارخانجات تولید‌کننده تیرآهن حداقل دو سایز تیرآهن IPE را تولید می‌کنند.

این تیرآهن‌ها کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی دارند. در رده‌های بعدی، تیرآهن‌های نوع هاش (IPB) و لانه زنبوری (CNP) قرار می‌گیرند که تیرآهن هاش، بیشتر در پل‌سازی و ساخت سازه‌های بلند کاربرد دارد و از تیرآهن لانه زنبوری نیز در ساخت سقف پارکینگ استفاده می‌شود. قیمت تیرآهن بر اساس کاربری آنها نیز متفاوت است.

تیرآهن نوع IPE

تیرآهن نوع IPE

IPE یک نوع استاندارد اروپایی در تولید انواع آهن است که امروزه در تولید تیرآهن معمولی از آن بهره می‌برند. تیرآهن‌های استاندارد IPE در سایز 8 تا 60 سانتی‌متری برش داده می‌شوند. در این نوع برش، ضخامت بال از ابتدا تا انتهای تیرآهن ثابت است. شکل ظاهری این تیرآهن به حرف I انگلیسی شباهت دارد. سایزهای 14، 16 و 18 پرکاربردترین سایزهای تیرآهن معمولی هستند.

تیرآهن نوع INP

INP یک استاندارد چینی و روسی است که از آن در تولید این نوع تیرآهن استفاده می‌شود. این نوع تیرآهن نیز همچون تیرآهن IPE، در سایز 8 الی 60 سانتی‌متری تولید می‌شود که عمده کاربرد آن در ساخت برج، ساختمان، اسکله، پل و سد است. تیرآهن INP نیز شبیه به حرف I انگلیسی است، با این تفاوت که با فاصله گرفتن از جان، ضخامت بال آن کم می‌شود. برای دریافت قیمت تیرآهن از این نوع، با فروشگاه‌های معتبر در ارتباط باشید.

تیرآهن نوع IPB

برخلاف 2 تیرآهن IPE  و INP، تیرآهن نوع IPB یا هاش، در سایز 10 الی 100 سانتی‌متری تولید می‌شود که عمده استفاده از آن، در ساخت ستون است. سطح مقطع این نوع تیرآهن به حرف انگلیسی H شباهت دارد که اصطلاحا به آن تیرآهن هاش می‌گویند.

تیرآهن IPB دارای 3 نوع هاش سبک، هاش سنگین و هاش فوق سنگین است و مزایای زیادی دارد از جمله استحکام زیاد، سرعت نصب بالا و مقاومت بیشتر و تنش مکانیکی کمتر. سایزهای 16، 18 و 20 در تیرآهن هاش کاربرد بیشتری دارند. از تیرآهن هاش در مصارف صنعتی و پروژه‌‌های عمرانی بزرگ استفاده می‌شود. قیمت تیرآهن هاش نیز به‌دلیل کاربری زیادش، در مقایسه با دیگر مدل‌های تیرآهن متفاوت است.

تیرآهن لانه زنبوری یا CNP

تیرآهن نوع CNP حفره‌هایی به شکل لانه زنبور بر سطح جان دارد که به آن تیرآهن لانه زنبوری نیز گفته می‌شود. وزن تیرآهن لانه زنبوری از سایر تیرآهن‌ها به‌دلیل وجود حفره‌ها کمتر است، اما ارتفاع آن‌ها حدود 1.5 برابر بیشتر از دیگر تیرآهن‌ها است که افزایش ارتفاع به تحمل بیشتر نیروی خمشی کمک می‌کند.

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

انواع تیرآهن بر اساس سایز و کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. بسیاری از تیرآهن‌ها در سایزهای 8 الی 100 سانتی‌متر به تولید می‌رسند؛‌ اما پرمصرف‌ترین اندازه تیرآهن، سایز 14، 16 و 18 محسوب می‌شود که به‌طور معمول سایز 18 آن پرفروش‌تر است.

قیمت تیر‌آهن

قیمت تیرآهن در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد و براساس این عوامل قیمت این محصول تغییر می‌کند. برخی از این عوامل عبارتند از سایز و ابعاد تیرآهن، کارخانه تولیدکننده یا روش به‌کار رفته برای تولید تیرآهن. عوامل بیرونی مانند تغییرات نرخ ارز و انرژی نیز بر قیمت روز تیرآهن اثر می‌گذارند.

به‌منظور ساخت تیرآهن، عمدتا دو تکنیک نورد به‌کار گرفته می‌شود و صنایع فولادی برای تولید تیرآهن از شمش آهن استفاده می‌‌کنند. تیرآهن ۱۴، تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ را می‌توان پرمصرف‌ترین سایزهای این مقطع دانست که هر کدام از کارخانجات ایران این مقاطع را در وزن‌های مختلفی تولید می‌کنند.

استفاده بسیار زیاد از تیرآهن در ساخت‌و ساز و کاربردهای این محصول، اهمیت اطلاع از قیمت روز تیرآهن را دو چندان می‌کند. در این قسمت، لیست قیمت‌ تیرآهن کارخانه‌های مختلف به همراه سایز‌های تولیدی آن‌ها ذکر شده است:

تیرآهن 14

  • قیمت تیرآهن 14 فایکو، شاخه ۱۲ متری با وزن 135 حدود 3,302,753 ثبت شده است.

  • وزن تیرآهن 14 ذوب‌آهن حدود 150 کیلوگرم و قیمت آن 3,944,954 خواهد بود.

  • تیرآهن 14 بناب با شاخه ۱۲ متری و وزن 125 کیلوگرم 3,119,266 تومان است.

  • تیر آهن 14 اطلس اشتهارد با شاخه 12 متری و وزن 120 کیلوگرم 2,889,909 تومان محسوب می‌شود.

  • تیرآهن 14 جهان فولاد غرب با وزن 120 کیلوگرم 2,935,779 است.

تیرآهن 16          

  • تیرآهن 16 فایکو با وزن 170 و شاخه 12 متری 4,220,183 تومان قیمت زده شده است.

  • تیرآهن 16 یزد با وزن 170 و شاخه 12 متری 4,128,440 تومان خواهد بود.

  • تیرآهن 16 بناب با وزن 170 و شاخه 12 متری 3,944,954 تومان است.

  • تیرآهن 16 ذوب‌آهن با وزن 190 و شاخه 12 متری 4,862,385 تومان محسوب می‌شود.

تیرآهن 18

  • قیمت تیرآهن 18 فایکو با وزن 210 و شاخه ۱۲ متری حدودا 5,137,614 تومان است.

  • تیرآهن 18 ذوب‌آهن با وزن 230 و شاخه 12 متری 5,779,816 تومان خواهد بود.

  • تیرآهن 18 ماهان شاخه 12 متری و وزن 195 حدودا 4,679,841 تومان است.

  • تیرآهن ۱۸ یزد با وزن 205 کیلوگرم 5,045,871 تومان محسوب می‌شود.

لیست قیمت تیرآهن ۱۴ یا قیمت تیرآهن ۱۶ و ۱۸ روزانه به‌روزرسانی خواهد شد.

فولادینو

جمع‌بندی

تیرآهن یک مقطع فولادی است که نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان دارد. از تیرآهن برای جلوگیری از تنش‌های نیروی برشی و لنگر خمشی استفاده می‌شود. وزن تیرآهن به ابعاد و سایز تولیدی این محصول و ماده اولیه مصرفی بستگی دارد که تمامی این عوامل به‌نوبه خود بر قیمت تیرآهن اثر می‌گذارند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید