معامله اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

کدخبر: ۶۳۱۳۴۴
معامله اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ هر چیزی که لازم است درباره معاملات مارجین بدانید را در این مقاله پیدا خواهید کرد. همراه ما باشید تا به‌صورت کامل درباره آن صحبت کنیم.
معامله اهرم در ارز دیجیتال چیست؟
رپرتاژ آگهی: در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل معامله اهرم در دنیای رمزارزها بپردازیم. معاملات اهرمی مدتی‌است که در ایران هم روی کار آمده و می‌توان آن را در صرافی‌های مختلف دید. امروز قصد داریم که زوایای مختلف این سبک از معاملات را بررسی کنیم و ببینیم که چه مزیت‌ها و معایبی دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

به چه معامله ‌ای، معامله اهرمی گفته می ‌شود؟

معامله اهرم مفهومی نیست که مختص به دنیای رمزارز‌ها باشد. این سبک از معاملات را می‌توان در بازار‌های مالی دیگری مثل فارکس نیز پیدا کرد. نام این معاملات از روی ابزاری به‌نام اهرم یا لوریج برداشته شده که به تریدر‌ها این امکان را می‌دهد تا با سرمایه‌ای بیش‌از سرمایه اصلی خود به معامله بپردازند. نام دیگر این سبک از معاملات، معامله تعهدی و معامله مارجین است.

در این شیوه شما به‌عنوان تریدر مبلغ را به ضمانت صرافی خواهید گذاشت و در ازای آن مبلغ، می‌توانید بخش زیادی از سرمایه معامله خود را از صرافی قرض بگیرید. سپس قادر هستید با کل آن مبلغ به معامله بپردازید. چنین وضعیتی برای شما یک مزیت بزرگ خواهد داشت. آن هم اینکه سودی که به‌دست می‌آورید، به‌اندازه کل پوزیشنی است که باز کرده‌اید.

یعنی شما می‌توانید با سرمایه‌ای اندک، پوزیشن‌های بزرگ باز کنید و از آن سود‌های کلان ببرید. البته که این روش ریسک‌های متخص به خود را هم دارد. همان‌‌قدر که شما در این روش سود زیادی کسب می‌کنید، همان‌قدر هم احتمال ضرر وجود دارد. به‌طور کلی ریسک انجام معاملات مارجین نسبت به معاملات اسپات بیشتر است و به دانش و آگاهی مضاعفی هم نیاز دارد.

صرافی سرمایه قرضی معاملات اهرمی را از کجا تامین می‌ کند؟

در بازار‌های سنتی این سرمایه توسط خود کارگزاری تامین می‌شود. اما ظرفیت‌های ارز دیجیتال به صرافی‌های این حوزه اجازه می‌دهد تا با مشارکت دیگر کاربران بتوانند این نقدینگی را تامین کنند. برای نمونه یکی از راه‌حل‌های متداول برای تامین نقدینگی این موضوع، ایجاد استخر‌های سرمایه‌گذاری است.

افرادی که قصد دارند سرمایه خود را در صرافی هولد کنند، با مراجعه به چنین استخرهایی با قفل سرمایه خود سود به‌دست خواهند آورد و به این صورت، از سرمایه‌شان برای تامین سرمایه مورد نیاز تریدر‌های تعهدی استفاده خواهد شد.

آن‌ها ریسک ازدست‌رفتن سرمایه‌شان را ندارند، چون در معاملات اهرمی صرافی اجازه نخواهد داد تا ضرر به میزان سرمایه قرض‌داده‌شده برسد. اگر این موضوع را درک نکردید، اصلا مشکلی نیست. در بخش‌های بعدی این موضوع را بیشتر برای شما باز خواهیم کرد تا به‌طور کامل با آن آشنا شوید.

ابزار اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

معامله اهرم تمام ماهیتش را به ابزار اهرم وابسته است. Leverage مفهومی است که شما باید پیش‌از ورود به بازار به‌خوبی آن را فرا بگیرید. اهرم ابزاری‌است که شما به‌واسطه آن مشخص می‌کنید قصد دارید چقدر از صرافی قرض بگیرید.

هر چقدر که اهرم قدرتمند‌تری استفاده کنید، ریسک معامله شما بالاتر خواهد رفت و درصورت موفقیت پوزیشن، سود بیشتری هم نصیب شما خواهد شد. با استفاده از اهرم سود شما در معامله چند برابر می‌شود. به‌طور کلی در بازار رمزارز‌ها از اهرم‌های زیر استفاده می‌شود:

  • اهرم 2:1= 50 درصد مارجین

  • اهرم 5:1= 20 درصد مارجین

  • اهرم 10:1= 10 درصد مارجین

  • اهرم 30:1= 3.3333 درصد مارجین

  • اهرم 50:1= 2 درصد مارجین

  • اهرم 100:1= یک درصد مارجین

در هر بازاری ممکن است نسبت خاصی از اهرم متداول باشد. برای مثال در بازار سهام اغلب از اهرم 2 به یک استفاده می‌شود. اگر بخواهیم مثالی از دنیای رمزارز بزنیم، می‌توانیم بگوییم که در قرارداد‌های فیوچرز اغلب از نسبت اهرم 50 به یک استفاده خواهد شد.

اهرم در معاملات مارجین چه معنایی دارد؟

اهرم در معاملات مارجین چه معنایی دارد؟

در این بخش، به‌صورت تخصصی‌تری به اهرم خواهیم پرداخت و آموزش کاربردی آن را ارائه خواهیم کرد. در این سبک از معاملات شما باید درصد مشخصی از ارزش کل سفارش را به‌عنوان ضمانت وارد صرافی کنید. اهرم می‌تواند این درصد را مشخص کند. برای نمونه زمانی که از اهرم 2 به یک استفاده می‌کنید، شما باید 50درصد کل ارزش سفارش خود را به‌عنوان ضمانت نزد صرافی بگذارید.

این مبلغ در اصطلاح معامله اهرم، مارجین اولیه یاInitial Margin نام دارد. بیایید با مثالی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. فرض کنید شما قصد دارید در صرافی معامله، اهرمی را آغاز کنید و اهرمی که برای این موضوع انتخاب کرده‌اید، 5 به یک است. اگر شما بخواهید معامله‌ای 1000 دلاری باز کنید، باید برای این اهرم 200 دلار مارجین اولیه در صرافی داشته باشید.

دقت داشته باشید که مارجین اولیه از شما طلب می‌شود، تا آسیبی به سرمایه سپرده‌گذاران وارد نشود. این سرمایه به‌عنوان قرض در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما شما تنها می‌توانید تا جایی ضرر کنید که مارجین اولیه اجازه می‌دهد. در قیمت وضعیت لیکوییدی این شرایط را دقیق توضیح خواهیم داد.

مارجین نگهداری در معاملات اهرمی چیست؟

در این سبک از معاملات ما 3 نوع مارجین داریم که یکی از آن‌ها را در قسمت قبل توضیح دادیم. اکنون به توضیح مارجین دوم خواهیم پرداخت. مارجین نگه‌داری یا Maintenance Margin حداقل مبلغی است که شما باید پس‌از بازکردن پوزیشن در حساب خود داشته باشید. مارجین نگه‌داری معمولا نسبت به مارجین اولیه کمتر است. مقدار آن به‌صورت درصدی از مارجین اولیه مشخص خواهد شد.

این مارجین در واقع سیستمی است که نمی‌گذارد هیچ‌کدام از طرفین معامله، ضرر‌های سنگین و جبران‌ناپذیر متحمل شوند. درصورتی‌که بازار خلاف آنچه شما پیش‌بینی کرده‌اید پیش برود، این مارجین فعال خواهد شد و تلاش می‌کند تا ضرر شما را در وضعیت جبران‌پذیر نگه دارد.

بررسی مارجین لول در معاملات اهرمی

آخرین مارجینی که قصد بررسی‌اش را داریم، مارجین لول نام دارد. برای فهم بهتر Margin Level ابتدا باید مفهوم Equity را درک کنید. اصطلاحا به ارزش کل دارایی‌های وثیقه‌ای ایکوئیتی گفته می‌شود. مقدار ایکوئیتی را می‌توان با بررسی سود و زیان در پوزیشن‌های باز به‌دست آورد.

با این تعریف مارجین لول نسبت درصدی اکوئیتی (Equity) به مارجینی است که مورد استفاده قرار گرفته است. شاید حالا از خود بپرسید که مارجین لول چه کاربردی دارد و برای چه استفاده می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که با کمک‌گرفتن از آن می‌توان مشخص کرد که چقدر نقدینگی برای معامله جدید وجود دارد.

مارجین لولِ معاملات اهرمی، بررسی کاربردی

مارجین لولِ معاملات اهرمی، بررسی کاربردی

هر قدر که شما مارجین لول بیشتری داشته باشید، یعنی نقدینگی شما برای باز‌کردن پوزیشن‌های جدید بیشتر است. با استفاده از فرمول زیر می‌توان مارجین لول را محاسبه کرد:

100 × (مارجین استفاده‌شده ÷ اکوئیتی)= سطح مارجین

برای درک بهتر مثالی ذکر می‌کنیم. اگر شما در معامله‌ای 4هزار دلار از مارجین خود مصرف کرده باشید و ایکوئیتی برابر 10هزار دلار باشد، مارجین لول شما برابر 250درصد خواهد بود. زمانی که این عدد به زیر 100درصد می‌رسد، یعنی در بخش اسپات نمی‌توانید معامله جدیدی را آغاز کنید. اگر بین 80 تا 40 باشد یعنی احتمال لیکوییدشدن شما بسیار بالاست. اگر این شاخص به زیر 40درصد سقوط کند لیکوییدی شما قطعی خواهد بود.

تریدر‌های حرفه‌ای زمانی که می‌بینند مارجین لول‌شان درحال افت است، برای جلوگیری از لیکوییدی با واریز جدید، جلوی این اتفاق ناگوار را خواهند گرفت.

در معامله اهرم چگونه لیکویید می ‌شویم؟

وضعیت لیکوییدی یکی از وضعیت‌های مهم و قابل توجه در معاملات مارجین است که هر تریدری باید پیش‌از ورود به این سبک از معاملات با این شرایط آشنا باشد. صرافی‌های زیادی هستند که شرایط حساب دمو در اختیار تریدر‌ها قرار می‌دهند. در این حساب‌های دمو تریدر‌ها چند بار لیکوییدی را تجربه می‌کنند تا خوب این وضعیت را درک کنند و در معاملات واقعی، این اتفاق برای‌شان نیفتد.

لیکوییدیشن پوزیشن، در واقع کاری است که صرافی انجام می‌دهد تا سرمایه قرض‌داده‌شده به خطر نیفتد. صرافی با فروش اجباری وثیقه‌های شما، ضرر‌های ناشی از معامله را جبران خواهد کرد و به‌نوعی ضرر‌های معامله را پوشش خواهد داد.

محل فروش صرافی نیز مارجین اولیه شما خواهد بود. صرافی برای فروش دارایی‌های شما به هیچ اجازه‌ای نیاز نخواهد داشت. لیکوییدی شرایطی بحرانی است و شما به‌عنوان تریدر باید تا جایی که امکان دارد از آن دوری کنید.

مارجین کال در معاملات مارجین چه معنایی دارد؟

در کنار بحث لیکوئیدی باید به یک بحث دیگر هم اشاره کرد که مارجین کال نام دارد. مارجین کال همان‌طور که تا حدودی از نامش هم برداشت می‌شود، یک هشدار است. این هشدار زمانی به تریدر داده می‌شود که 2 حالت همزمان پیش آمده باشد.

اول اینکه بازار خلاف آنچه تریدر پیش‌بینی کرده درحال حرکت باشد و دوم هم اینکه سرمایه تریدر کفاف پوشش ضرر‌های پوزیشن را ندهد. در چنین شرایطی صرافی به شما مارجین کال می‌کند و 3 اقدام اساسی نیز وجود دارد که می‌توانید در این موقعیت برای جلوگیری از لیکوییدشدن انجام دهید:

  • اندازه پوزیشن را کاهش دهید.

  • برای جبران ضرر‌های معامله وثیقه بیشتری واریز کنید.

  • اهرم را کاهش دهید تا میزان ضرر کمتر شود.

در واقع این شرایط یعنی اکوئیتی آنقدر کاهش پیدا کرده که دیگر نمی‌توان از سرمایه قرض‌گرفته‌شده پشتیبانی کرد. با تقسیم عدد اهرم بر 100 می‌توان قیمت لیکوئیدیشن را محاسبه کرد. برای نمونه اگر در یک معامله اهرم 10 را در اختیار داشته باشید، 10درصد حرکت خلاف جهت آنچه پیش‌بینی کرده‌اید کافی‌است تا شرایط لیکوییدی برای شما رقم بخورد.

ازطرفی دنیای رمزارز‌ها نیز دنیای سریعی است و وقایع در آن به‌سرعت اتفاق خواهد افتاد. برای همین تغییر 10درصدی چند ساعت تا چند دقیقه کافی‌ است. پس همیشه باید ریسک چنین معاملاتی را در نظر داشته باشید. در معاملات اهرمی رمزارز از آن‌جایی که سرعت نوسان‌ها بسیار بالاست، صرافی‌ها حتی ملزم به مارجین کال نیستند و می‌توانند بدون چنین اعلام مستقیم پوزیشن شما را در موقعیت لیکوییدی ببندند.

به همین دلیل در هر منبعی ذکر شده که معاملات مارجین یا معامله اهرم همان‌طور که می‌تواند سود زیادی نصیب شما کند، همان‌قدر هم می‌تواند ضرر بسیار زیادتری نسبت به معاملات اسپات روی دست شما بگذارد. به همین جهت به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان بدون آموزش و آگاهی کافی وارد این بازار شد.

معامله اهرم چه سودی برای صرافی دارد؟

معامله اهرم چه سودی برای صرافی دارد؟

امکان ندارد که یک قابلیت برای صرافی هیچ سودی نداشته باشد و او همچنان آن را فعال نگه دارد. واقعیت این است که در کنار تریدر و سپرده‌گذار در معامله اهرم صرافی هم سود زیادی خواهد کرد.

بسیاری فکر می‌کنند که این سود از لیکوییدی تریدر‌ها تامین می‌شود. درحالی‌که این‌طور نیست. اگر شما در پوزیشن خود سودی به‌دست بیاورید، بخشی از آن را به‌عنوان کارمزد به‌صرافی خواهید داد. صرافی نیز از این طریق معاملات اهرمی را زنده نگه می‌دارد.

مزایا و معایب معامله اهرم

شما در مارجین تریدینگ قدرت بسیار بیشتری دارید. می‌توانید پوزیشن‌های بزرگ‌تر و ارزشمند‌تری باز کنید و سود بیشتری هم از مارکت به جیب بزنید. ازطرفی به‌‌دلیل داشتن سرمایه بیشتر دست شما هم برای سرمایه‌گذاری بازتر است. می‌توانید سبد منعطف‌تری برای خود بچینید و چند برابر حالت عادی سود ببرید.

اما خب معایبی هم وجود دارد. این نوع از معاملات برای بلند‌مدت خوب نیست. احتمال مارجین کال و لیکوییدی همواره در آن وجود دارد. به همین دلیل هم باید با آگاهی بیشتر وارد آن شد. ازاین‌رو سبک معاملات مارجین تنها به تریدر‌هایی توصیه می‌کنیم که در این مسیر تجربه کسب کرده‌اند و اطلاعات نسبتا خوبی درباره بازار دارند.

چگونه در ایران به معامله اهرم مشغول شویم؟

در ایران نیز صرافی‌هایی وجود دارند که شما بتوانید در آن‌ها معامله اهرم داشته باشید. یکی از بهترین مثال‌ها برای آن صرافی نوبیتکس است که خدمات معامله تعهدی را ارائه می‌دهد. این نوع معامله در حقیقت درست همانند معاملات اهرمی عمل می‌کند و تنها تفاوت‌هایی در نوع قرض وجود دارد.

برای نمونه در این روش، سرمایه به شما قرض داده نمی‌شود، اما وکالت سرمایه سپرده‌گذاران استخر به شما داده خواهد شد که می‌تواند از طریق همان‌ها به معامله با اهرم بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافی‌است سری به وبسایت نوبیتکس بزنید.

معامله اهرم

جمع‌بندی

معامله اهرم یک فرصت عالی برای تریدر‌هایی است که قصد دارند با سرمایه اندک خود سود‌های کلان به‌دست بیاورند و سرمایه خود را دوچندان کنند. این معاملات کاملا در چارچوب قوانین پیش خواهند رفت و هیچ‌گونه منع قانونی ندارند. شما می‌توانید با ورود به صرافی نوبیتکس این سبک از معاملات را آغاز کنید.

به شما توصیه می‌کنیم که پیش‌از ورود درباره این سبک از معاملات آموزش‌های لازم را ببینید و به‌طور کامل زوایای مختلفی را بشناسید. این نوع از معامله مختص تریدر‌هایی است که آشنایی نسبتا خوبی با بازار دارند و حداقل در بازار اسپات تجربه‌هایی کسب کرده‌اند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی