میزان عیدی در سال 1402

کدخبر: ۶۳۴۱۴۰
یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارگران آخر سال مبلغ عیدی است. عیدی یکی از حقوقی است که در پایان سال به کارگران تعلق می‌گیرد.
میزان عیدی در سال 1402

رپرتاژ آگهی: در این مقاله چگونگی محاسبه فرمول عیدی، قوانین، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی شرح داده شده است.

  • میزان عیدی کارگران در سال 1402

مبلغ عیدی تابع میزان حقوق پایه و تعداد روزهای کارکرد است. بر اساس قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل حقوق دریافت کند، بنابراین عیدی به هیچ وجه از 2 برابر حداقل حقوق کمتر نخواهد بود. در سال 1402 مبلغ عیدی کارگران به میزان 20 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

حداکثر عیدی کارگران 15.924.852 تومان و حداقل آن 10.165.680 تومان است. البته مبلغ اعلام شده در مورد کارگرانی است که یک سال در کارگاه به کار اشتغال دارند. کسانی که کمتر از یک سال کار کرده‌اند به نسبت مدت کارکرد از عیدی برخوردار می‌شوند.

برای کارکنانی که سابقه کارشان در کارگاه کمتر از یک سال است، مبلغ پرداختی عیدی به نسبت ایام کارکرد در سال و با احتساب شصت روز مزد به عنوان مبنای محاسبه، تعیین می‌شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده قانون تجاوز نماید.

  • فرمول محاسبه عیدی در سال 1402

فرمول مبلغ عیدی در سال 1402 برای کارگران به تفکیک فعالیت کمتر از 12 ماه و بیشتر از 12 ماه، بدین صورت خواهد بود:

حداقل عیدی کارگرانی که کمتر از 12 ماه کار کرده‌اند = (حقوق ماهانه × تعداد ماه‌های کاری) ÷ 12

حداکثر عیدی کارگرانی که کمتر از 12 ماه کار کرده‌اند = (حقوق ماهانه × 2 × تعداد ماه‌های کاری) ÷ 12

حداقل عیدی کارگرانی که بیشتر از 12 ماه کار کرده‌اند = حداقل دستمزد روزانه (1.769.468) × 60

حداکثر عیدی کارگرانی که بیشتر از 12 ماه کار کرده‌اند = حداقل دستمزد روزانه (1.769.468) × 90

  • فرمول محاسبه عیدی در سال کبیسه

با توجه به اینکه یکی از توابع محاسبه عیدی، مدت روزهای کارکرد است بنابراین مبلغ عیدی در سال کبیسه قدری متفاوت‌تر از سال‌های دیگر خواهد بود.  برای سال کبیسه باید توجه داشت که تعداد روزهای سال 366 روز است. به همین خاطر در زمان محاسبه عیدی کامل سال کبیسه میانگین دریافتی روزانه فرد، بر 366 روز تقسیم می‌شود.

  • مالیات عیدی در سال 1402

سازمان امور مالیاتی هرساله میزان مالیات را در امور مختلف تعیین می‌کند. میزان مالیات عیدی در سال 1402 نیز توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. بر این اساس حداقل حقوق معاف از مالیات 100.000.000 ریال است. این قانون بدین معناست که مبلغ عیدی کارگر اگر تا سقف 10 میلیون تومان محاسبه شود، معاف از مالیات خواهد بود. و چنانچه عیدی کارگر بیش از 10 میلیون تومان شود، مشمول مالیات می‌شود.

  • نحوه محاسبه مالیات عیدی

  •  ابتدا 10 میلیون تومان از مبلغ عیدی کسر کنید

  •  مابقی را در 10٪ ضرب کنید

به طور مثال اگر کارگری 15 میلیون تومان عیدی دریافت کرده باشد میزان مالیات این مبلغ بدین صورت خواهد بود:

  • 10.000.000 تومان از این مبلغ معاف از مالیات است

  • 5.000.000 تومان (10.000.000 – 15.000.000) مشمول مالیات می‌شود

  •  مبلغ مالیات عیدی: 500.000 تومان (5.000.000 × 10٪)

  • نرم‌افزار پرسنلی و حقوق و دستمزد تدبیر بهترین راهکار برای مدیریت حقوق و فیش حقوقی کارکنان

نرم‌افزار پرسنلی و حقوق و دستمزد تدبیر، یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت منابع انسانی جهت محاسبه عیدی، سنوات و سایر مزایا در سازمان‌هاست. از جمله امکانات این نرم‌افزار می‌توان به مواردی همچون: محاسبات حقوق بدون کمترین خطای انسانی، گزارش‌گیری متنوع مورد نیاز مدیران سازمان، ارسال لیست بیمه و مالیات، محاسبه عیدی، پاداش و معافیت‌ها، انواع مرخصی­ها ، محاسبه کسورات و اضافات و ... اشاره کرد.

نرم‌افزار پرسنلی و حقوق و دستمزد تدبیر علاوه بر پوشش دادن این نیازها، با برنامه حسابداری مالی به عنوان هسته مرکزی مجموعه نرم‌افزارهای مالی و اداری تدبیر، ارتباط مستقیم و یکپارچه داشته و می‌تواند به عنوان بانک اطلاعاتی جامع از اطلاعات پرسنل اعم از اطلاعات شناسنامه‌ای، سوابق تحصیلی، دوره‌های آموزشی، اطلاعات مالی، وام‌ها، اقساط و حساب‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

صدور سند مالی حقوق به ‌صورت دلخواه و اتوماتیک و همینطور امکان ساخت و ارائه گزارشات به سازمان‌ها و موسسات با فرمت‌های مختلف از مزایای استفاده از این سیستم می‌باشد. سیستم حقوق و دستمزد تدبیر همراه با محصول جدید "اپلیکیشن تدبیر کارکنان" که روی سیستم تحت وب و اندروید قابل اجرا است،  امکانات و تسهیلات منحصربه ‌فردی در اختیار کارفرمایان و کارکنان این سیستم قرار می‌دهد. 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید