پاسخ «رند پال» به ادعاهای وزیر خارجه دولت ترامپ علیه ایران؛

فیلم| پمپئو میخکوب شد/ دفاع جانانه سناتور مشهور از برجام در حضور پمپئو

کدخبر: ۲۷۸۸۴۵
اقتصادنیوز: هفته گذشته «مایک پمپئو» در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شد. «رند پاول» سناتور ایالت کنتاکی و از چهره‌های سیاسی شناخته شده در آمریکا با دفاع مستدل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام)، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ رند پاول، سناتور جمهوری‌خواه که به‌خاطر مواضع متفاوتش چهره‌ای شناخته شده در صحنه سیاسی آمریکاست، با اشاره به استاندارد دوگانه دولت ترامپ در قبال ایران و عربستان سعودی گفت: «باید بپذیرید که خاورمیانه سه قدرت بزرگ (ایران، عربستان و اسرائیل) دارد. شما نمی‌توانید چیزهایی را از ایران بخواهید که از عربستان و اسرائیل هرگز مطالبه نمی‌کنید.».

وی با اشاره به واردات گسترده تسلیحات از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک را بازدارنده و به عنوان واکنشی در قبال گسترش تسلیحات کشورهای همسایه دانست. وی سپس حمایت دولت ترامپ از اقدامات نظامی عربستان در یمن را تقبیح کرد.

رند پاول که به همراه «برنی سندرز» سناتور چپگرای ایالت ورمانت، از معدود مخالفان طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در سال ۲۰۱۷ بود در ادامه شروط ۱۲ گانه پمپئو برای توافق با ایران را به باد انتقاد گرفت.

این سناتور شناخته‌شده در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه آمریکا که ایران را با القاعده مرتبط دانست، با اشاره به شیعه‌مذهب بودن کشور ایران و اختلافات عقیدتی با گروه‌هایی چون القاعده، چنین ادعایی را رد کرد. وی ریشه گروه‌های تروریستی و جهادی را عربستان سعودی دانست و با اشاره به یکی از ایمیل‌های لو رفته هیلاری کلینتون، عربستان را به تامین مالی و تسلیحاتی داعش و گروه‌های افراطی در سوریه متهم کرد.

سناتور پاول همچنین در ادامه از اینکه پمپئو احتمال جنگ با ایران با تکیه بر مجوز سال ۲۰۰۱ کنگره را رد نکرده است، ابراز نگرانی و تصریح کرد: «باید بگویم که شما هیچ قدرت یا اختیاری از سوی کنگره برای اعلام جنگ با ایران ندارید. من نمی خواهم درباره این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست است یا خیر بحث کنم، حرف من این است که شما هیچ اختیاری از سوی کنگره برای ایجاد یک جنگ علیه ایران ندارید. اگر می خواهید با ایران جنگ کنید، مجبورید که از ما اجازه بگیرید. این مسیری تاریخی است که قانون اساسی مشخص کرده است. این بسیار روشن است که تنها کنگره است که می تواند اعلام جنگ کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید