اردوغان جمهوری ترکیه را به کجا می‌برد؟

کدخبر: ۳۶۹۶۸۳
رجب طیب اردوغان با چنان قاطعیتی امانوئل مکرون را به مراجعه به روانپزشک توصیه می‌کند که هر کس تحولات ترکیه را دنبال نکند گمان می‌برد که خودِ او عصارۀ تدبیر و خردورزی است!

در واقع پس از بروز خصومت بین دولت حاکم بر ترکیه با جنبش فتح‌الله گلن، به نظر می‌رسد اردوغان بدون هیچ نقشۀ راهی، داعیه‌های تاریخی و دینی مبهمی را در ذهن خود پرورش داده و عملاً جمهوری ترکیه را به سمت خطر پیش می‌برد.
اردوغان که نوعی ستیزه‌جویی سیاسی را برای پیشبرد اهداف مبهم خود در پیش گرفته است، خواسته یا ناخواسته در حال زمینه‌سازی برای تشکیل ائتلافی از فرانسه و آلمان و یونان و قبرس و مصر و اسرائیل و عربستان و امارات در مقابل ترکیه است. در عین حال، اصطکاک‌های دوره‌ای او با آمریکا و روسیه نیز سبب نگرانی این قدرت‌ها از آمال نهایی وی شده است.
با این حساب، اردوغان در سطح منطقه و جهان دیگر متحد قابل اتکایی ندارد. تنها متحدان او قطر و گروه‌های اخوان‌المسلمین در برخی کشورهای اسلامی است. طبعاً قطر به دلیل پیوندهای عمیقش با آمریکا، متحد وفاداری به حساب نمی‌آید و گروه‌های اخوانی نیز بعد از بخت‌یاریِ سیاسی مستعجل‌شان در بهار عربی، رو به ضعف و افول گذاشته‌اند و در شرایط بحرانی، نمی‌توانند کمک حالِ هیچ دولتی شوند.
ترکیه که تا همین چند سال پیش به عنوان الگویی موفق از تلفیق هویتی نو از میراث اسلامی با دستاوردهای تمدن غربی، معرفی می‌شد، تحت رهبری اردوغانِ بریده از یاران قدیمش، به نقطه‌ای رسیده است که بسیاری از محافل جهانی، نسبت به آن یا به دیدۀ تردید می‌نگرند و یا آن را مشکلی برای آینده می‌دانند.

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید