پیش‌شرط‌های پیشرفت اقتصادی

کدخبر: ۳۷۲۲۱۲
عدم کارایی هر بازاری در اقتصاد (اعم از سرمایه، ارز، مسکن،...) متاثر از نارسایی های داخل بازار و نارسایی هایی است که از محیط اقتصاد کلان به بازار تحمیل می شوند.

از عمده ترین نارسایی های داخل بازار ، مشکلات مربوط به زیرساخت های بازار هستند.
نقش زیرساخت ها در توسعه اقتصادی در مطالعات بسیاری به اثبات رسیده است، توسعه و توجه به زیر ساخت های مالی، تثبیت قوانین،شفافیت اطلاعات و آموزش از عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی به خصوص در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌روند.
قدرت هر اقتصادی به توانایی زیرساخت های آن بستگی دارد.
کیفیت و کارایی این زیرساخت ها بر کیفیت زندگی و سلامت سیستم اجتماعی و تداوم فعالیت های تجاری و اقتصادی مردم موثر است.
این زیرساخت ها با افزایش کارائی، صرفه جویی در زمان و کاهش در هزینه ها می توانند بر روی رشد اقتصادی تاثیر مثبت گذاشته و به توسعه بخش های تولیدی و خصوصی جامعه منجر شود.
از عمده ترین دلایل عدم کارایی بازارهایی همچون مسکن، ارز، تولید را می توان به مشکلات مربوط به نهادهای مالی اشاره کرد.
نهادهای مالی باعث می شوند که سرمایه با سرعت بیشتر و ریسک کمتر در گردش باشند و در اکو سیستم اقتصادی نقش به سزایی اجرا نمایند و افسار اقتصاد را کنترل کند.
متاسفانه در ایران نهادهای مالی چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی توسعه لازم را متناسب با تحولات جهانی پیدا نکرده اند.
برای نمونه نهادهای مالی در بازار مسکن سبب می شوند تا وام های بلند مدت با بهره مناسب به خریداران تخصیص یابد و قدرت خرید قشر کم درآمد افزایش یابد و در بازار سرمایه باعث تسهیل در امر تجمیع سرمایه های خرد می شود تا بتوان توسط ان سرمایه کافی برای توسعه و یا ایجاد واحد تولیدی و یا خدماتی در مقیاس بهینه فراهم آید، که این امر خود منجر به منتفع شدن اقشار مختلف جامعه از سود ناشی از تولید، افزایش تولید و اشتغال زایی شود.
از سوی دیگر تغییرات دائم قوانین و مقررات حوزه تجارت و تولید سبب می شود تا اقتصاد بی ثبات و تصمیمات اقتصادی غیر قابل پیش بینی شوند و ریسک بالا رود. عدم اطمینان در سرمایه گذاری و تلاطم در بازار بوجود آید. سپس دولت برای ایجاد ثبات و تعادل ناچار به مداخله شده و این مداخلات خود عدم اطمینان بیشتر ، رانت و در نهایت عدم کارایی بازار را بوجود می آورد و این سیکل معیوب ادامه پیدا می کند.
شفافیت اطلاعات و ایجاد زیر ساخت های آموزشی هم نقش بسزایی در توسعه اقتصادی دارند.
امیدوارم در آینده با توسعه زیر ساخت ها، تصمیمات باثبات، مبارزه با فساد و آموزش ( که سبب افزایش دانش اجتماعی که از ارکان توسعه اقتصادیست) شاهد توسعه اقتصادی کشورمان متناسب با شان و منزلت ایران شویم.

*ترانه خسروی/ رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و بازرگانی نیرو رامشیر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید