آسیا باز هم نفت ایران را می‌خرد

کدخبر: ۲۴۵۹۸۰
اقتصادنیوز: مشتریان آسیایی نفت ایران اطمینان دارند که می توانند موافقت آمریکا را برای ادامه واردات نفت ایران، حتی پس از اجرایی شدن دور جدید تحریم ها در ماه آینده میلادی جلب کنند.

اطمینان مشتریان آسیایی نفت ایران به کسب معافیت از آمریکا

عمده خریداران نفت ایران همچون هند، ژاپن، کره جنوبی و چین با پرداختن به اینکه به چه دلیل بخصوصی نیازمند به ادامه خرید نفت از ایران می باشند، با واشنگتن سرگرم گفت و گو برای معافیت از تحریم های پیش رو هستند.

آمریکا برای آنکه ایران را به مذاکرات جدید هسته ای وادار کند، تاکید دارد که تمامی مشتریان نفتی ایران خریدشان را به صفر برسانند.

حتی پیش از به اجرا درآمدن تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، بازارهای نفتی به آن واکنش نشان داده و بهای جهانی نفت خام به بالاترین میزان خود در چهار سال گذشته، یعنی به بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

چنانچه کره جنوبی، هند و ژاپن بتوانند این معافیت را به دست آورند، با تعهد به اینکه در طول زمان اقدام به کاهش خرید نفت از ایران بکنند، واردات نفت آنها از ایران کم تر از قبل خواهد بود.

صادرات نفت ایران در شش ماه گذشته با توجه به پرهیز مشتریان این کشور از اینکه با مجازات های آمریکا مواجه نشوند، ۳۰ درصد یعنی بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

در همین حال خریداران نفت ایران در حالی که بهای نفت خام افزایش می یابد به دنبال یافتن ذخایر جایگزین هستند، بطور مثال هند با اختلال در ارزش پول رایج خود و اعتراضات داخلی برسر افزایش تورم تا قبل از انتخابات در سال آتی میلادی مواجه است.

کره جنوبی نیز که قصد قطع خرید نفت خام از ایران را در ماه نوامبر دارد، نیازمند نفت 'فوق سبک' است که به نفت 'تغلیض' شده شناخته می شود و آن را از حوزه های نفتی پارس جنوبی درایران تهیه می کرد. این کشور از ماه جولای خرید نفت ایران را متوقف کرده و به دنبال جایگزینی این نفت از نروژ به عربستان است.

ژاپن نیز بارگیری نفت ایران را به دلیل در پیش بودن تحریم های تازه آمریکا در مورخ چهارم نوامبر بطور موقت متوقف ساخته، ولی سرسختانه سرگرم گفت و گو با آمریکا مبنی بر ادامه خرید از این کشور خلیج فارس است. 

اما دولت چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران که در جنگ تجاری با آمریکا است، می گوید که مخالف فشارهای یک جانبه آمریکا می باشد؛ چین در دور قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران در یک دهه اخیر، همچنان بزرگترین خریدار نفت این کشور خلیج فارس بود.

بلومبرگ فارسی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید