تورم نقطه به نقطه چند درصد است؟

کدخبر: ۲۴۲۱۴۹
اقتصاد نیوز: حسین زاده گفت:سهم ارزشی اجاره مسکن در سبد خانوار به طور میانگین در شهر و روستا 32درصد است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسین‌زاده معاون اقتصادی مرکز آمار کشور در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: در مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه کشور از بین 475 قلم کالای مصرفی ( شهریور سال 96 تا شهریور سال 97 ) در چند گروه محاسبه و نرخ تورم بیان می شود.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار درباره مفهوم تورم نقطه به نقطه تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه، با مقایسه قیمت های کالا و خدمات نسبت به ماه مشابه سال گذشته محاسبه می شود.

وی گفت: یعنی اگر کالایی در انتهای فروردین سال 95 ، صد هزار تومان باشد و قیمت آن کالا در انتهای فروردین سال 96 ، 120 هزار تومان قیمت شود این افزایش قیمت از نقطه اول ( فروردین 95 ) تا نقطه دوم ( فروردین 96 ) به میزان 20 درصد بوده است.

حسین‌زاده  افزود: برای محاسبه تورم، باید یک کالای مشخصی را با همان نشان تجاری و همان وزن، تغییرات قیمتی آن مقایسه شود.به طور مثل در گروه خوارکی ها: نان، غلات، گوشت، شیر، پنیر، سبزیجات و ... نرخ تورم آن مورد محاسبه قرار گرفته است.

وی افزود: تغییر سال پایه به طور معمول بین پنج تا هفت سال اتفاق می‌افتد. فاصله کم بین سال پایه‌ها اتفاق خوشایندی نیست و هر چقدر سال پایه نزدیک‌تر شود، به این معنی که در قیمت‌ها تغییرات بزرگتری رخ داده و این خود باعث تغییر الگوی مصرف خانوارها و سهم مصرف شده است.

حسین زاده تصریح کرد: درمفهوم سال پایه اقلامی که در یک بازده زمانی در نظر گرفته می شود باید ثابت باشد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار افزود: برای بدست آوردن نرخ تورم نقطه به نقطه به 75 هزار منبع اطلاعاتی مراجعه می شود همچنین قیمت کالاها از واحد های خرده فروشی سراسر کشور گرفته می شود.سپس تغییرات قیمتی محصولات توسط کارشناسان بررسی می شود.

وی تشریح کرد: سهم ارزشی اجاره مسکن در سبد خانوار به طور میانگین در شهر و روستا 32درصد است.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار گفت: طرح هزینه درآمد خانوار در یک فصل با دیتیل های استاندارد و مشخص کاملا مورد محاسبه قرار می گیرد و اگر تغییرات قیمتی در کشور افزایش یابد می توانیم سال پایه را محاسبه کنیم.

 بر اساس این گزارش احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی درباره محاسبه نرخ تورم نقطه به نقطه گفت: اتفاقات و تغییرات قیمتی در اقتصاد کشور می تواند تاثیرگذار در تعیین نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور باشد.

وی افزود: نرخ تورم هر ساله توسط بانک مرکزی و گزارش مرکز آمار ایران اعلام می شود و این گزارشات نشان می دهد که تغییر سال پایه در کشور صورت گرفته است.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: نرخ محاسبه شده تورم نقطه به نقطه در مرکز آمار ایران درباره اجاره سهم مسکن با واقعیت نزدیک نیست.

وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه شهریورماه در کشور40درصد است که در مهر ماه 50درصد می توانیم درنظر بگیرم.

سلطانی افزود: مرکز آمار ایران قیمت های نزدیک به تغییرات قیمتی را مورد محاسبه قرار می دهد، درصورتیکه در خرده فروشی ها تفاوت قیمتی زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی قیمت اقلام در فروشگاه ها دلبخواهی است و خرده فروش‌ها با هر قیمتی که دلشان بخواهد محصولات را می‌فروشند.

این کارشناس مسایل اقتصادی افزود: لوازم خانگی نسبت به مشابه سال گذشته تقریبا بیش از 2 برابر شده است و چطور انتظار می رود ما نرخ تورم نقطه به نقطه را 25.7 باور کنیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید