شوک رئیسی به انتخابات

کدخبر: ۱۶۴۶۸۸
روزنامه شرق نوشت : «جمنایی‌»ها بالاخره به رئیسی رسیدند، اگرچه نامزد منتخب اصرار دارد که خودش مستقلا وارد انتخابات شده نه به واسطه حمایت‌های این و آن جریان. این البته شگرد انتخاباتی احمدی‌نژاد هم بود. درحالی‌که از مرحله دوم انتخابات ٨٤ حمایت شش‌دانگ اصولگرایان را با خود داشت، بعد از گذشت ١٢ سال همچنان اصرار دارد که مستقل بوده است.
شوک رئیسی به انتخابات

حالا هم ابراهیم رئیسی، هم‌زمان هم حمایت جمع زیادی از اصولگرایان را با خود دارد و هم حمایت مصباح یزدی و جبهه پایداری را، اما باز هم اصرار دارد که نامزد مستقل است. البته جبهه پایداری هم اصرار دارد که حمایتش از رئیسی ربطی به جمنا ندارد. کنگره جمنا از سوی صداوسیما هم پوشش خوبی داده شد درحالی‌که نشست خبری روز قبل احمدی‌نژاد تقریبا نادیده گرفته شد تا جایی که این تبعیض اصولگرایانه صدای حامیان احمدی‌نژاد را هم در آورد.

زمزمه بدل‌شدن رئیسی به نامزد نهایی جماعت اصولگرا با همین حمایت‌های غیرمستقیم رسانه‌های اصولگرا از او، اواخر سال گذشته و از اوایل سال جاری بود که شدت گرفت.

تا پیش از این شانس مهرداد بذرپاش بیش از او بود. زمزمه انتخاب رئیسی به عنوان گزینه نهایی زمانی جدی‌تر شد که او تحرکات شبه‌انتخاباتی‌اش را هم آغاز کرد. یکی، دو سفر کرد و هم‌زمان کمپین‌ها یا پویش‌هایی در حمایت از او در فضای مجازی تشکیل شد. تغییراتی را که در نحوه مدیریت آستان قدس به‌ویژه در توزیع غذای امام رضا برای زائران و ساکنان مشهد قابل‌لمس بود هم بسیاری در همین راستا توصیف می‌کردند. حتی متن بیانیه رئیسی در کنگره جمنا را هم بسیاری تبلیغاتی خواندند.

او در متنی که صولت مرتضوی شهردار مشهد در کنگره جمنا خواند، بهانه ‌نیامدنش را بودن در کنار مردم زلزله‌زده عنوان کرده درحالی که شهردار مشهد را به عنوان مسئول مدیریت بحران به تهران فرستاده بود! همین اتفاق انتقاداتی هم در فضای رسانه‌ای شهر مشهد برانگیخته بود. مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد اعلام کرده بود که شهردار مشهد بعد از اینکه اطمینان حاصل کرد که خطری شهر مشهد را تهدید نمی‌کند، با اخذ مرخصی از شورای شهر، ساعت شش صبح مشهد را به مقصد تهران ترک کرد تا به عنوان معتمد سیاسی در جلسه جمنا حضور یابد و عصر همان روز به مشهد بازگشت.

کنش سیاسی رئیسی تا این لحظه پیچیده و در لفافه بوده است. رئیسی تا این لحظه اهل شفاف عمل‌کردن نبوده است. یکی به نعل و یکی به میخ زده است. درحالی‌که گفته می‌شود برای حضور در جمنا اعلام آمادگی نکرده و حتی میثاق‌نامه جمنا را هم امضا نکرده اما واجد بیشترین رأی در کنگره شده است. او تا همین چند هفته پیش اعلام کرده بود که نمی‌آید و حتی اعضای جبهه پایداری هم تأیید می‌کردند که تیر تلاش‌هایشان برای قانع‌کردن او به سنگ خورده اما کنش غیررسمی‌اش چیز دیگری می‌گفت تا اینکه سه روز پیش با استعفا از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، رسما وارد عرصه شد. درحالی‌که خودش به کنگره جمنا نیامد و صولت مرتضوی شهردار مشهد و معاون سیاسی وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد به نیابت از او متنی را در کنگره خواند اما فارس به نقل از یک منبع آگاه در دفتر رئیسی نوشت: «حجت‌الاسلام رئیسی سخنگویی برای اعلام نامزدی انتخاباتی در همایش نداشته و صرفا در پیامی شفاهی به چندین نفر از اعضای حاضر در همایش امروز از حسن ظن برادران انقلابی تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرده که به‌زودی توفیق زیارت آنان میسر شود». رئیسی در حالی بیشترین رأی جمنا را به دست آورده است که مرضیه وحید‌دستجردی سخنگوی جمنا گفته است رئیسی حتی برای حضور در میان کاندیداها هم اعلام ‌آمادگی نکرده بوده. آن منبع آگاه دفتر رئیسی هم تلویحا اعلام کرده رئیسی سازوکار جمنا را قبول نکرده و وارد آن نشده بلکه این تصمیمی مستقل از سوی او بوده است.

تکلیف بقیه

آنها به رئیسی رسیده‌اند درحالی‌که مشخص نیست وضعیت سعید جلیلی چه می‌شود؛ کسی که تا همین چند ماه قبل گزینه بالقوه و تا چهار سال قبل گزینه اصلح جبهه پایداری بود، او هم مانند رئیسی به جمنا نپیوسته است. او پیش از این نیز گفته بود بنده کاندیدا می‌شوم و کاری به جبهه مردمی ندارم اما سعید جلیلی بدون حمایت جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح احتمالا از سال ٩٢ هم رأی کمتری خواهد آورد.

حاجی‌دلیگانی، عضو جبهه پایداری در پاسخ به اینکه اگر جلیلی برای حضور مستقل در انتخابات اقدام کند، آیا جبهه پایداری از وی حمایت خواهد کرد، گفته است: «بعید می‌دانم چراکه با توجه به شرایطی که پیش آمده است و عموم نیروهای انقلاب دور هم جمع شده‌اند و به آقای رئیسی رأی موافق داده‌اند، به طور قطع اعضای جبهه پایداری نیز از دیدگاه جمعی نیروهای انقلاب حمایت کرده و شرایطی را برای موفقیت کاندیدای واحد اصولگرایان فراهم می‌کنند؛ ضمن ‌اینکه در جلسه‌ای هم که با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشته‌اند، بر این مهم تأکید شده بود که جبهه پایداری از آقای رئیسی حمایت کند».

ایسنا هم به نقل از یکی از نزدیکان سعید جلیلی درباره تمکین جلیلی به تصمیم جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفته است: «جلیلی اصلا از اول وارد مکانیسم جمنا نشد و اگر هم تصمیم به حضور یا عدم حضور در انتخابات بگیرد، آن تصمیم مستقل خواهد بود».

به جز سعید جلیلی، مصطفی میرسلیم هم حاضر به کوتاه‌آمدن نیست. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفته است: «طبیعی است که اگر آقای میرسلیم در رأی‌گیری شورای مرکزی جمنا رأی نیاورد، به‌طور مستقل در عرصه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند». او گفته «طبق توافق قبلی که با هیئت امنای جمنا داشتیم، قرار بر این شده که میرسلیم تا پایان مناظرات انتخاباتی در صحنه حضور داشته باشد.

اگر جمنا درباره انتخاب کاندیدای نهایی، این برنامه خود را تغییر دهد، حزب برای موضع‌گیری نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد کرد». اسدالله بادامچیان هم به ایلنا گفته است که مؤتلفه روی کاندیدای خود اصرار دارد. در یک کانال تلگرامی اصولگرا هم متنی به نقل از رسول عاصمی که گفته شده مشاور فتاح است منتشر شده که نشان می‌دهد فتاح هم از سازوکار جمنا دلخور است. رسول عاصمی نوشته است: «علی‌رغم پیگیری زیاد جبهه مردمی، فتاح شرکت نکرد، پیام هم نفرستاد، نماینده هم نفرستاد؛ اما از طرفش پیام همراهی قرائت کردند».

محسن رضایی، پنجمین نفر برگزیده‌شده از سوی جمنا هم خودش در کنگره جمنا شرکت نکرد؛ اما پیامش را عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده او در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرائت کرد.

در پیام رضایی آمده است: «از اینکه از بنده برای کاندیداتوری دعوت کردید تشکر می‌‌کنم؛ اما همان‌‌طور که بارها گفتم، تصمیمی در این ‌زمینه ندارم، حتی اگر من ‌را در بین پنج نفر انتخاب کنید». رضایی در ادامه این پیام گفته است: «اگر دیروز و امروز من و آقای رئیسی و دیگر نیروهای انقلاب را تخریب می‌کنند، حق دارند چراکه تروریست‌های آن زمان را سرکوب کردیم؛ ما از کارهایی که کردیم نه‌تنها پشیمان نیستیم، بلکه افتخار هم می‌کنیم».

محمدباقر قالیباف هم در کنگره جمنا شرکت نکرد و با انتشار بیانیه‌ای رسما از عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشید. به گزارش انتخاب در گزیده بیانیه قالیباف آمده است: «بنده هیچ درخواستی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته و ندارم. ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست‌جمهوری به کار خواهم گرفت». قالیباف در بیانیه خود، مانند سخنان چند روز قبل، به دولت تاخته و از لزوم تغییر آن سخن گفته. او نوشته است: «وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است».

گفته می‌شود در صورت رسیدن رئیسی به سمت ریاست‌جمهوری، قالیباف گزینه اصلی تصدی سمت معاونت ریاست‌جمهوری است.

حمله به دولت در دستور کار جمنا

این فقط احمدی‌نژاد نبود که در نشست خبری خود بدون اشاره به آنچه اصولگرایان در دولت دهم با او کردند و امروز هم او را به کل کنار زده و نادیده می‌گیرند، فقط به دولت تاخت، تخریب دولت هدف اصلی اصولگرایان عضو جمنا هم هست.

جریان احمدی‌نژاد و اصولگرایان اگر در ظاهر باهم اختلاف دارند؛ اما در یک هدف مشترک هستند: کنارزدن دولت روحانی. پیوندی نانوشته میان این دو جریان برقرار است. به گزارش ایسنا، محمدباقر ذوالقدر در سخنانی در دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با طرح این پرسش که جبهه مردمی برای چه تشکیل شده است؟ گفته جبهه مردمی براساس یک الزام تاریخی تشکیل شده و این ضرورت به‌دلیل حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلابی برای دفاع از دستاوردها و اهداف انقلاب است که امروز در معرض آسیب قرار گرفته و نیز برای پیشگیری از ناامیدی مردمی که در جای‌جای ایران چشم امید به این انقلاب دوخته‌اند.

مشکلات اقتصادی به گفته رهبری اساسی‌ترین مشکل ماست و به‌همین‌دلیل دو سال را به‌صورت پیاپی، اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری کردند که رشد افسارگسیخته فقر، بی‌کاری و تأمین معیشت عمده‌ترین مسائل ماست که می‌تواند ‌به بحران‌های امنیتی منجر شود و دشمن از این بستر سوءاستفاده کند». او گفته است: «امروز شاهد کم‌رنگ‌شدن روحیه انقلابی در اداره امور هستیم که روزگاری افتخار ما بود، امروز یک جریان گسترده تلاش مستمری را برای تهی‌کردن کشور از انقلابی‌گری آغاز کرده و متأسفانه در درون دستگاه‌های امنیتی نیز نفوذ کرده است.

برجام برنامه‌ای برای دست‌کشیدن از آرمان انقلاب است که اگر هوشمندی رهبری نبود، ما با برجام دیگری هم مواجه شده بودیم». ذوالقدر با تأکید بر اینکه «ما باید حداقل ۲۰ میلیون رأی داشته باشیم تا پیروز انتخابات شویم»، گفته است: «امروز مشخص شده که در محلات و استان‌ها باید تا چه اندازه رأی داشته باشیم تا پیروز شویم و این میزان حداقل باید ۲۰ میلیون رأی باشد که تصور دور از ذهنی هم نیست و در سال ٨٨ هم این میزان را تجربه کرده بودیم و باید این عدد را تبدیل به واقع کنیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید