حماس مرزهای 1967 را به رسمیت شناخت

کدخبر: ۱۶۷۰۴۸
رئیس دفتر سیاسی حماس از موافقت با سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد و تاکید کرد که موافقت حماس با سند سیاسی نشان دهنده تحول فکری و عملکرد سیاسی آن است. به گزارش فارس به نقل از الجزیره ، خالد مشعل گفت: در سند سیاسی جدید حماس آمده است که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 یک توافق ملی است.
حماس مرزهای 1967 را به رسمیت شناخت
همچنین تابناک نوشت: چندی قبل خالد مشعل یکی از کادرهای عالی رتبه حماس و مسئول دفتر سیاسی جنبش در کنفرانسی که توسط دانشگاه زیتونه تونس منعقد شده بود، وعده داده بود به زودی میثاقی از سوی این جنبش منتشر خواهد شد.
 
در همین راستا، دیروز (دوشنبه) خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس از اعلام رسمی سند سیاسی جدید این جنبش خبر داد که برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به عنوان یک توافق ملی مورد تاکید قرار گرفته است.
 این سند در ۴۲ بند و ذیل ۱۱ عنوان منتشر شده است. در سند سیاسی جدید حماس آمده است که «برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ یک توافق ملی است».

درهمین ارتباط خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی در دوحه قطر با هدف ابلاغ سند سیاسی جدید موسوم به اصول و سیاست های کلی حماس  گفت : که تهیه این سند نزدیک به دو سال طول کشیده و نشان دهنده اجماع و رضایت عمومی رهبران این جنبش و سازمان های آن در داخل و خارج است.

 

بنابراین، حماس در سند خود، با برپایی کشور موقت فلسطین در مرزهای 1967 موافقت کرده است اما در عین حال، حق موجودیتی برای اسرائیل به رسمیت نشناخته است.

 مشعل ضمن درخواست برای ادامه فشارها به اسرائیل به منظور آزادی اسرای فلسطینی گفت: ما برای جنگ تلاش نمی کنیم، بلکه در صدد آزادی اراضی اشغالی فلسطین و رهایی از اشغالگری هستیم. 

سازمان ملل متحد، برپایی کشور فلسطین در مرزهای پس از جنگ 1967 را به رسمیت شناخته که شامل کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس شرقی می‌شود.

سند جدید سیاسی حماس همچنین فراخوان صریح برای نابودی اسرائیل را حذف کرده است. در این سند، حماس به طور علنی، ارتباط خود را با گروه اخوان المسلمین نفی می‌کند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد برای حفظ ارتباط با مصر باشد.

 یکی از تغییرات مهم اساسنامه جدید این است که بین اسرائیل و یهودیان فرق گذاشته است.

در این متن نوشته شده که این گروه با یهودیان سر ستیز ندارند و نزاعشان با کسانی است که صهیونیست های اشغالگر می خواند.

با این حال، اسرائیل ضمن رد این رویکرد می گوید که با این کار حماس می خواهد دنیا را «فریب» دهد.

دیوید کیز، یکی از سخنگویان نخست وزیر اسرائیل می گوید:«روشن است که هدف حماس کاستن از فشارهای بین المللی است».

کیز می گوید که حماس در تلویزیون عربی زبانش و در مسجد و مدرسه، هر روز تبلیغ می کند که «اسرائیل را از بین ببرید. و نسل یهودیان را باید از بین برد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید