گزارش اقتصادنیوز از بحران جدید خط تولید یک خودرو

بحران در تولید ال 90 / تولید خودرو ال90 در 2 شرکت بزرگ خودروساز به صفر رسید

کدخبر: ۱۱۱۵۲۰
تولید خودرو ال90 در دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به نقطه بحران رسید.
بحران در تولید ال 90 / تولید خودرو ال90 در 2 شرکت بزرگ خودروساز به صفر رسید

فریبا رسولی: بررسی‌ها نشان می‌دهد، تولید تندر 90 به دلیل مشکلات تحویل قطعه و نقل و انتقال پولی از شرکت رنو پارس در دو خودروساز داخلی کاهش یافته است. با توجه به اینکه تعداد تولید این خودرو به مرز صفر دستگاه رسیده، مشتریانی که برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند همچنان در صف انتظار ایستاده‌اند و نتوانسته‌اند خودرو مورد نظرشان را در موعد مقرر تحویل بگیرند.

این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که در پارس‌خودرو و ایران خودرو تنها تولید روزانه پنج دستگاه ال‌90 اتومات امکانپذیر است و با وجود اینکه تندر 90 یکی از خودروهای پرفروش بازار است، تولید این خودرو در دو شرکت خودروساز داخلی به حداقل ممکن رسیده و به نوعی متوقف شده است.

هر چند خودروسازان داخلی معتقدند شرکت رنو منتظر نتایج مذاکرات ایران با گروه 1+5 است و پس از آن مشکلات پارس خودرو با رنو بر سر نقل و انتقال پولی حل خواهد شد، اما در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد چندی پیش رنو از تمدید قرارداد تولید خودروی تندر 90 با وجود اتمام مهلت این قرارداد، خودداری کرده و قطعی شدن ادامه قرارداد را پس از نتیجه مذاکرات اعلام کرده است. در صورتی که فعالان این عرصه می‌گویند در مذاکرات آذر ماه توافق اولیه با شرکت رنو برای افزایش تولید تندر 90 تا حدودی جریان گرفته بود.

با وجود این در حالی که پیش‌بینی می‌شد تولید ال90 در کارخانه‌های داخلی افزایش یابد، اما هنوز به دلیل مشکلات نقل و انتقال پولی با این کمپانی فرانسوی خودروسازان داخلی نتوانستند تیراژ خود را ارتقا دهند و در ایران خودرو زیر 10 دستگاه تندر90 تولید می‌شود. اما اینکه ال90 نور چشمی بازار خودروی ایرانی‌ها شده شاید علت این استقبال به کارگیری قطعات اصل فرانسه در تولید این خودرو باشد و از آنجایی که برخی خریداران معتقدند عرضه قطعات چینی در خودروهای ساخت داخل رو به افزایش است، به نظر می‌رسد به غیر از ال 90 خودرو مناسب دیگری را نمی‌توان از میان محصولات داخلی برگزید.

در نقل و انتقالات پول مشکل داریم
با وجود این، به نظر می‌رسد اگر مشکلات خودروسازان داخلی با خودروساز فرانسوی در زمینه نقل و انتقالات پولی مرتفع نشود، کاهش تولید این خودرو در ایران شدت می‌گیرد.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان بر این عقیده است. او در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: تولیدکنندگان داخلی آمادگی افزایش تولید ال‌90 را دارند و انجمن قطعه‌سازان پیگیری‌های بسیاری در این زمینه با رنو داشته اما در حال حاضر به دلیل مشکلات جابه‌جایی پول نمی‌توانیم هزینه قطعات وارداتی را به این خودروساز فرانسوی بپردازیم و خودروسازان داخلی ناچارند با تعداد پایین به ادامه تولید این خودرو بپردازند.

نجفی‌منش با بیان اینکه امیدوار هستیم مشکلات نقل و انتقالات پول به فرانسه برطرف شود، گفت: در حال حاضر نزدیک به 140 تا 150 دستگاه ال90 در کارخانه‌های خودروسازی داخلی روزانه به تولید می‌رسد که از میان آنها حدود پنج دستگاه ال 90 اتومات است.

او افزود: اگر مشکل خودروسازان داخلی حل شود تولید سالانه در این کارخانه‌ها به 300 تا 400 هزار دستگاه خواهد رسید.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان بر این عقیده است که مشکل اصلی کاهش تولید ال90 بدهی‌هایی است که خودروسازان ایران باید بابت قطعه‌های خریداری شده بپردازند اما حال که تاکنون برای حفظ تعادل در بازار خودروی ایران جایگزین مناسبی برای این خودرو پر متقاضی نشده و همچنان منتظر نتایج مذاکرات در سال‌ آینده هستیم.

نجفی‌منش با بیان اینکه کمپانی رنو قصد دارد در قرارداد خود با ایران به تعهدات خود عمل کند، گفت: با توجه به فروش مناسب این خودرو در بازار ایران، خودروسازی رنو نمی‌تواند از این بازار غافل شود و بیشتر ایرانی‌ها هم از کیفیت این خودرو رضایت دارند.

او افزود: انتظار می‌رود با توجه به تمایل دو طرف، ایران و فرانسه در جریان مذاکرات سال آینده مشکلات بدهی خودروسازان داخلی حل شود و خطوط تولید خودروسازان داخلی ‌ال90 بیشتری را به تولید برسانند. حتی قرار است پس از توافق محصولات دیگر کمپانی رنو هم در کارخانه‌های داخلی تولید شوند.

احتمال قطع همکاری رنو با ایران

در همین رابطه، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و مشکلات نقل و انتقالات پولی حل نشود، احتمال قطع همکاری دو طرف وجود دارد، گفت: کاهش تولید ال90 از زمانی شدت گرفت که به دلیل کاهش ارزش پول ملی در ایران، شرکت رنو فرانسه در زمینه نقل و انتقال پول خود به کشور فرانسه دچار مشکل و زیان شد.

او افزود: البته صنعت خودرو علاوه بر این مشکلات دست به گریبان خودتحریمی در داخل کشور است و در شرایطی که بانک‌ها در پرداخت وام به خودروسازان تعلل می‌کنند چنین بدهکاری‌هایی به وجود خواهد آمد.

نعمت‌بخش با بیان اینکه رنو پس از خروج پژو تلاش کرد سهم بیشتری از بازار خودروی ایران را در اختیار خود قرار دهد، بیان کرد: افزایش فشارهای بین‌المللی مبادلات ارزی را سخت کرده و کمبود نقدینگی خودروسازان باعث شده داخلی‌ها در پرداخت مطالبات‌شان به این شرکت با بحران مواجه شوند.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: ایران و فرانسه علاقه‌مند همکاری با هم هستند اما اگر مسائل مالی بین هم ادامه پیدا کند تولید ال90 در ایران متوقف خواهد شد.

ال90 خودروی پرتقاضای بازار است
اما در این زمینه حسین اردوخانی، رئیس اسبق اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است: اخیرا با وجود متقاضیان بسیار برای خودرو ال90 اما تولید این خودرو به نوعی به صفر رسیده و کارخانه‌های داخلی نمی‌توانند تمامی تقاضاهای بازار را پاسخگو باشند.

اردوخانی افزود: بسیاری از مشتریان برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند و پول خود را پرداخت کرده‌‌اند اما همچنان برای دریافت خودرو موردنظرشان در صف انتظار هستند و مبلغ پرداختی‌شان در دست شرکت‌های خودروساز مانده است.

او با بیان اینکه گره این مشکل زمانی باز خواهد شد که توافقات به نتیجه برسد و مبادلات ارزی با سهولت صورت بگیرد، گفت: اگر مشکل بدهی خودروسازان داخلی به رنو حل شود شاید بتوان با افزایش تولید تندر90 تمامی تقاضاهای بازار را تامین کرد.

رئیس اسبق اتحادیه فروشندگان خودرو بیان کرد: بسیاری از قطعاتی که اخیرا در ساخت ال90 استفاده می‌شود به دلیل تقاضای بسیار برای این خودرو از طریق قاچاق تامین می‌شود و خودروسازان به سختی قطعات مورد نیاز تولید خودرو را فراهم می‌کنند بنابراین بحران در ساخت ال90 تولید داخلی را سخت کرده است.

او افزود: مشتریان بازار خودرو که به خرید ال90 تمایل دارند و بابت خرید خود به خودروسازان داخلی مبغلی پرداخت کرده‌اند، تولیدکنندگان نمی‌‌توانند به آنها ال90 تحویل دهند و مشتریان مجبورند پژو 206 یا 405 در ازای پول خود بگیرند.

با وجود این ، آیا کمیابی تندر 90 در بازار و کاهش تولید آن در خودروسازی‌های داخلی از آخرین سناریو همکاری ایران و رنو حکایت می‌کند یا اینکه سال آینده نتایج مثبت مذاکرات قرار است کام صنعت خودرو را با قطعات فرانسوی شیرین کند؟ تکلیف مشتریانی که از بازار خودرو داخلی خود توقع وجود جنین خودرویی را دارند چه خواهد شد؟ آیا افت تولید ال90 به معنای خداحافظی بازار با این سوغات فرانسوی است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید