مرغ تحریم می‌شود؟

کدخبر: ۱۱۱۸۷۴
این روزها پیامک‌هایی دست به دست می‌شوند که در آن از مردم دعوت شده در تحریم دست جمعی مرغ شرکت کنند. باید دید که آیا تحریم مرغ در آستانه نوروز 94 سرنوشتی به مانند تحریم پسته در آستانه نوروز سال 92 خواهد داشت یا نه؟
مرغ تحریم می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، در نزدیکی نوروز دو سال گذشته بود که ارسال پيامك‌ها و ايميل‌هايس با مضمون دعوت از ایرانی‌ها برای حذف تنقلات از خريدها و ديد و بازديدهای نوروزی مردم منتشر شد. در اين پيام‌ها، از این حرکت به نام «نهضت مردمی تحريم تنقلات در نوروز۹۲»، یاد شد و هدف آن نیز رعايت حال خانواده‌هايی که توان مالی لازم را برای خريد تنقلات ندارند، عنوان شده بود.

این حرکت در سطح وسیعی انجام شد، چنانچه در شبکه‌های اجتماعی چندین صفحه به منظور همراهی عموم مردم برای همراهی با این تحریم دسته جمعی فعال شد.

این تحریم دست جمعی در نهایت نیز جواب داد و تحریم آجیل و در صدر آن‌، پسته در سطحی انجام شد که «حاج‌جلیل تواضع»، مدیر یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع آجیل کشور  در گفت‌وگویی با روزنامه شرق از کاهش 60درصدی فروش پسته در آن زمان خبر داد.

در همان زمان نیز یکی از برنامه‌های صداوسیما، در یک نظرسنجی پیامکی از مردم خواست که در‌باره گرانی آجیل اظهار‌نظر کنند. بر اساس آنچه که مجری این برنامه اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در این نظرسنجی رای دادند و 87 درصد از این تعداد با تحریم خرید پسته در نوروز 92 موافق بودند.

تحریم پسته، موفق‌ترین مدل تبلیغ برای نخریدن یک کالا به دلیل گرانی‌های موجود در بازار بود. پیش از آن، موج‌های تحریمی دیگری برای تحریم شیر و نان و پس از آن مرغ شده بود ولی آن موارد چندان با استقبال مردم روبه‌رو نشده بود و در نهایت نیز به جایی نرسید ولی تحریم پسته، محصولی که ایران دومین تولید‌کننده اصلی آن در جهان است به نتیجه رسید.‌

تحریم مرغ در آستانه نوروز 94

این روزها نیز بازار مرغ با افزایش قابل توجه قیمت این کالای مصرفی روبه‌رو شده است. گشتی در مغازه‌های عرضه‌کننده‌ مرغ نشان می‌دهد که قیمت این کالا در یک ماه اخیر حدود 1800 تومان افزایش داشته که همین موضوع نیز واکنش مردم را بر انگیخته است، چنانچه در روزهای اخیر پیامک‌هایی با محتوای دعوت مردم به همبستگی برای نخریدن مرغ دست به دست می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد که گرانی قیمت مرغ ماندگار نیست، چرا که روز گذشته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، درباره گرانی قیمت مرغ توضیح داده بود: این وضعیت ماندگار نیست و ان‌شاالله از فردا شب بازار مرغ تهران یک روند کاهشی را طی می‌کند. دلیل این ارزان شدن نیز این است که جوجه‌های تولید کنندگان به سن فروش می‌رسند و وارد بازار می‌شوند و بی‌نظمی چند ماه گذشته بازار سامان می‌گیرد.

یوسف‌خانی درباره‌ علت گرانی مرغ گفته بود: در آذرماه وضعیت برای تولیدکنندگان وحشتناک بود چون قیمت مرغ به زیر چهار هزار تومان رسید، این در حالی است که قیمت یک مرغ برای تولید کنندگان چهار هزار تومان تمام می‌شود و چنین وضعیتی سبب شد که عده‌ای از تولیدکنندگان جوجه‌ریزی نکنند و به تبع آن مرغ در بازار کم شد و قیمت آن نیز از اول بهمن ماه، هر روز به مبلغ 100 تومان افزایش پیدا کرد.

حالا باید دید تحریم دست‌جمعی مرغ که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران ارزان شدن تدریجی آن را در اسفند ماه وعده داده است، تا کجا ادامه دارد و نتیجه‌بخش خواهد بود یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید