اقتصادنیوز بررسی کرد؛

آیا قیمت نفت بالا می‌رود؟

کدخبر: ۱۱۴۳۸۱
در حالی که روز گذشته بیاینه مشترکی میان ایران و 1+5 نهایی شد، برخی پیش‌بینی‌ها نشان از احتمال افزایش قیمت نفت دارد.
آیا قیمت نفت بالا می‌رود؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار نفت بازاری در انتظار است. نه توان این را دارد که شرکای جدیدی را به خود ببیند و نه در زمان فعلی، توان ایستادن روی نقطه فعلی را دارد.

سال گذشته پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد این بازار اعلام می‌شد اما شاید مهم‌ترین پیش‌شرط مرتبط با این پیش‌بینی‌ها، رسیدن به یک توافق هسته‌ای در ارتباط با ایران و کشورهای غربی بود.

هر چند که تفاهم حاصل شده میان ایران و1+5 هنوز بار حقوقی به خود نگرفته اما به نظر می‌رسد که بازار نفت بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر قرار گرفته است. هرچند که برخی کارشناسان، شرایط فعلی بازار نفت را شرایط انتظار میان دو وضعیت قبلی و پیش‌رو می‌دانند اما بیشترین پیش‌بینی که این روزها در مورد این بازار می‌شود، نوسانات افزایشی است.

آن طور که بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند، مذاکرات هسته‌ای تنها یکی از مواردی است که بازار نفت را در روزهای آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرا که آن طور که گلدمن ساکس پیش از این عنوان کرده بود، ناآرامی‌های یمن و مسائلی که در خصوص تنگه باب‌المندب مطرح می‌شود، دو عامل مهم دیگری است که بازار نفت را دستخوش تغییرات می‌کند.

در این میان، تنها کمی بعد از صحبت‌های وزرای خارجه ایران و آمریکا، قیمت نفت با کاهش 2.5 دلاری روبهرو شد. هر چند که بنا به اذعان صاحب‌نظران،‌ باید در روزهای آینده شاهد نوسانات هیجانی ناشی از مذاکرات بر قیمت نفت بود.

نکته مهم دیگر مربوط به زمان رسیدن به توافق قطعی و برداشته شدن کامل تحریم‌ها است که در تفاهم لوزان نیز به آن اشاره شده است. کارشناسان معتقدند که در چنین شرایطی، بازار نفت ایران سهم خود را در بازار جهانی به دست می‌آورد و در چنین شرایطی، قیمت نفت دوباره به قیمت‌های افزایشی قبل بازمی‌گردد.

پیش از این "ای ان زد بانک" اعلام کرده بود که "هرگونه کاهش تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند موجب افزایش صادرات این کشور شده و با اضافه کردن بر فزونی عرضه در بازار فشار بر قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش دهد."

بسیاری از فعالان بازار نفت بر این باورند که در صورت زیر سوال رفتن تفاهم فعلی، باید انتظار سقوط نسبی قیمت نفت را داشت. با این حال، روند فعلی بر اساس تفاهمی است که ایران و غرب برای برداشته شدن کامل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در پیش گرفته‌اند و در چنین شرایطی، نفت ایران مشتریان بالقوه خود را احیا می‌کند.

با این حال، تحلیل افزایش قیمت نفت تنها یکی از سناریوهایی است که ایران ممکن است در روزها و ماه‌های آینده با آن روبهرو باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید