اقتصادنیوز در گفت‌وگو با فعالان بازار بررسی کرد:

مالیات در نرخ نهایی فلزات چه تاثیری ‌می‌گذارد؟

کدخبر: ۱۲۳۰۱۱
فعالان بازار فلزات از میزان مالیات دریافتی از صنف خود ناراضی هستند، اما مالیات چقدر در نرخ تمام شده فلزات تاثیر دارد؟
مجتبی دیدگر:

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار فلزات از پرداختن مبلغ زیاد مالیات ناراضی هستند.

در همین راستا، محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در مورد پرداخت مالیات به اقتصادنیوز گفت: مشکل اصلی این است که بازار فلزات در رکود هستند و فلزات به دلیل وزن سنگین قیمت‌شان زیاد ولی سود آنها بسیار کم است.

او ادامه داد: فروختن فلزات سود مختلفی دارد و بعضی وقت‌ها سود فروش فلزات به یک درصد نیز می‌رسد و فعالان معتقد هستند که بر اساس سودشان مالیات پرداخت کنند.

آزاد ادامه داد: در قانون ایران مبلغ مالیات ارزش بر افزود 9 درصد نیز است که این مبلغ به حساب دولت واریز می‌شود. به نظر من باید وزارت دارایی دقیقاً بنشیند و منطقی برخورد کند تا مشکل حل شود. دولت از این 9 درصد مالیات، سه درصد آن را به شهرداری پرداخت می‌کند و بقیه را خود در اختیار می‌گیرد.

همچنین بهادر احرامیان، مدیر عامل فولاد یزد، در مورد مالیات و تاثیر آن روی قیمت فلزات به اقتصادنیوز گفت: مشکلی که فعالان بخش فلزات با مالیات دارند پرداختن مبلغ زیاد مالیات است.

او ادامه داد: نامتقارن بودن مالیات یکی دیگر از مشکلات فعالان بازار فلزات است. نامتقارن بودن به این معناست که بعضی از شرکت‌ها زیر رادار مالیات از همه نظر هستند و به قول معروف درگیر با مالیات‌اند و عده‌ای هم هستند که هنوز خارج از چتر مالیاتی کار می‌کنند.

احرامیان افزود: مشکل اینجا درست می‌شود که آنهایی که زیر چتر مالیاتی هستند بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند و از سوی دیگر برخی فرار مالیاتی دارند.

رضا شهرستانی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت کلاش هم در مورد مالیات و تاثیر آن در نرخ فلزات به اقتصادنیوز گفت: مبلغ پرداخت مالیات ارزش افزوده 9 درصد است که بسیار وحشتناک و مبلغ سنگین است.

او تصریح کرد: بعضی از شرکت‌ها هستند که برای پرداخت مالیات به اصطلاح زیر آبی رد می‌شوند و با بعضی از شرکت‌ها قرارداد سوری می‌بندند و به علت اینکه مالیات زیاد پرداخت نکنند محصول خود را با کاهش قیمت می‌فروشند و شرکت‌هایی که می‌خواهند سالم کار کنند دچار زیان می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید