نوسان قیمت دلار ادامه دارد؛

داستان تکراری در بازار ارز

کدخبر: ۳۷۶۶۷۵
ترور آبسرد و تصویب طرح مجلس در روز گذشته، دلار را فورا وارد کانال 26 هزار تومان کرد تا انتظارات راهبر اصلی بازار باشد.
داستان تکراری در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در روزهای اخیر بار دیگر ثابت کرد که فرمانش تماما در کنترل انتظارات است. چه آن زمانی که در نزدیکی انتخابات آمریکا و ماه های منتهی به آن، فعالان انتخاب مجدد ترامپ و سخت تر شدن شرایط تحریمی را پیش بینی می‌کردند، چه زمانی که جو بایدن به عنوان نامزد دموکرات فاتح انتخابات شد و پس از مشخص شدن تیم سیاست خارجی دولت جدید، امیدها به رفع تحریم های نفتی شدت گرفت. در مورد اول دلار در باره 2 ماهه کانال 20 را به 32 هزار تومان رساند.

در مورد دوم نیز قیمت دلار از 30 تا 24 هزار تومان دنده عقب گرفت. مهمترین عاملی که طی این نوسانات تغییر می‌کرد، انتظارات بازار بود.

پس لرزه دو اتفاق سیاسی در بازار ارز

این بار هم چرخش در انتظارات شرایط بازار را تغییر داد. ترور آبسرد و تصویب طرح مجلس در روز گذشته، بازار را فورا وارد کانال 26 هزار تومان کرد تا انتظارات راهبر اصلی بازار باشد.

قیمت دلار

در چنین شرایطی کار برای بازارساز سخت تر از گذشته است. وقتی موج تقاضای جدیدی شکل می‌گیرد، بازارساز باید برای تثبیت نرخ، موج عرضه جدیدی را شکل دهد که هزینه زیادی برای سیاستگذار ارزی خواهد داشت. راه بهینه این است که بازارساز در نقطه ای که پیش بینی می‌کند موج خرید فرود آید، به سمت بازار، عرضه جدید را روانه کند، تا هم در قیمت ماکزیمم عرضه انجام شود و هم یک نوسان ریزشی را سامان دهد.

اما اگر در این نقطه باز هم موج تقاضا بر پیش بینی بازارساز فائق آید، وابسته به سیاستگذار ارزی خواهد داشت که اجازه رشد نرخ تا چه سطحی را بدهد.

بانک مرکزی منتظر چه چرخشی است؟

در نوبت قبلی، بازارساز اجازه نوسان قیمت دلار تا 32 هزار تومان را داده بود، احتمالا بانک مرکزی آن زمان در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا بود و به همین دلیل رویکرد مدارا را با بازار پیش گرفته بود. اما این بار بانک مرکزی منتظر چه چرخشی می‌ماند؟

شاید آزادسازی دلارهای ایران در کره جنوبی بتواند خبری باشد که بار دیگر رنگ بازار را تغییر دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید