آخرین تحولات امروز بازار سهام پایتخت

تنفس مصنوعی به بورس + نمودار

کدخبر: ۳۸۸۴۳۸
اقتصادنیوز: امروز 6 بهمن ماه 1399 در روزی که اغلب شرکت‌های بازار سرمایه با افت قیمت مواجه بودند، بزرگان شاخص‌ساز به کمک تقاضای حقوقی‌ها توانستند رشد قیمت پیدا کنند و از نزول شاخص جلوگیری کنند.
 تنفس مصنوعی به بورس + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس اندکی رشد کرد اما شاخص هم‌وزن کاهش یافت. در نتیجه اغلب نمادهای بازار سهام با افت قیمت مواجه شدند.

سقوط در دقایق ابتدایی

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی پیدا کرد به طوری که در 15 دقیقه ابتدایی 23 هزار واحد افت کرد. از آن پس شاخص رو به بالا تغییر جهت داد ولی نتوانست رشد چندانی را رقم بزند و تنها توانست افت یک ربع ابتدایی روز را جبران کند.

رشد اندک شاخص کل به مدد حقوقی ها 

در پایان معاملات امروز شاخص کل به سطح یک میلیون و 235 هزار واحد رسید تا رشد اندک هزار و 240 واحدی را ثبت کند. اما شاخص کل هم‌وزن 5 هزار و 145  واحد افت کرد و در رقم 432 هزار و 427 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 95 واحد نزول کرد و به رقم 18 هزار و 202 واحد رسید.  

در روزی که اغلب شرکت‌های بازار سرمایه با افت قیمت مواجه بودند، بزرگان شاخص‌ساز به کمک تقاضای حقوقی‌ها توانستند رشد قیمت پیدا کنند و از نزول شاخص جلوگیری کنند. در معاملات امروز سه نماد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، فولاد (فولاد مبارکه) و وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در معاملات این سه نماد، نسبت خرید معامله‌گران حقوقی‌ بیش از فروش آن‌ها بود. به طوری که در معاملات شستا که به تنهایی شاخص کل را هزار و 400 واحد بالا کشید، حقوقی‌ها 6 درصد کل خریدها و 5 درصد فروش‌ها را به خود اختصاص دادند. این نسبت برای فولاد 17 درصد و 16.3 درصد بود. در معاملات وغدیر نیز 19 درصد خریدها و 11 درصد فروش‌ها به حقوقی‌ها تعلق داشت.

در معاملات دیگر بزرگان بازار همچون فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نیز سهم حقوقی‌ها از خریدهای سهام این شرکت 17 درصد و سهم آن‌ها از فروش‌ها 7 درصد بود. این نسبت برای شپنا (پالایش نفت اصفهان) 7.5 درصد و 6.9 درصد بود. در معاملات سهام بانک ملت (وبملت) نیز 15 درصد خریدها و 9 درصد فروش‌ها به حقوقی‌ها اختصاص داشت. همچنین امروز در سمت تقاضا، 86 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 92 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 8 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نتیجه امروز شاخص به کمک حقوقی‌ها توانست سبزپوش بماند.

آمار معاملات 6 بهمن

تداوم خروج پول حقیقی از بورس

امروز برای دومین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 602 میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت ایران خودرو (خودرو) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 80 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، وپاسار (بانک پاسارگاد) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

افت قیمت 69 درصد شرکت ها

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 134 نماد رشد قیمت داشتند که 95 نماد بورسی و 39 نماد فرابورسی بودند. همچنین 342 نماد کاهش قیمت داشتند که 242 نماد بورسی و 100 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات روز دو‌شنبه شستا، فولاد و وغدیر نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و در مقابل نمادهای نوری، فخوز و تاپیکو بزرگانی بودند که با افت ارزش مواجه شدند و بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

گروه قرمزپوش بازار 

امروز قیمت سهام تمامی شرکت‌های گروه مخابرات کاهش یافتند. نمادهای اخابر (مخابرات ایران)، های وب (داده گستر عصر نوین-های وب)، اپرداز (آتیه داده پرداز)، همراه (ارتباطات سیار ایران) و اوان (مبین وان کیش) همگی با افت ارزش روبه‌رو شدند. 

آمار معاملات 6 بهمن

کاهش نقدشوندگی بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 446 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌یکشنبه 9 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 36 درصد کاهش یافت و به رقم 11 هزار و 461 میلیارد تومان رسید.

رشد تقاضا

در پایان معاملات دوشنبه 210 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 71 بود. همچنین امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته  81 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 38 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 18 درصد کاهش یافت و هزار و 242 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 254 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و رافزا (رایان هم افزا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 75 میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، وتوصا (شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند. 

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز دوشنبه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 635 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا (پالایش نفت اصفهان) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

برترین‌های جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، شرکت سایپا با تعداد یک میلیارد و 188 میلیون و 287 هزار و 734 سهم در صدر قرار گرفته است. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک صادرات تعلق داشت. بانک پارسیان و ذوب آهن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

گزارش اکوایران/ پایان مثبت شاخص کل

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید