اقتصادنیوز بررسی کرد

آخرین خبر از دستمزد 1400/ مزد احتمالی کارگران در سال آینده

کدخبر: ۳۹۹۱۳۴
اقتصاد نیوز:جلسه تعیین دستمزد 1400 از ساعت 5 بعدازظهر امروز با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می‌شود. ظاهرا سه طرف بر افزایش 34.2 درصد حداقل تفاهم دارند. درصدی که حداقل حقوق را به بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان می رساند.
آخرین خبر از دستمزد 1400/ مزد احتمالی کارگران در سال آینده

به گزارش اقتصادنیوز ، امروز عصر جلسه شورای عالی کار  با محوریت تعیین دستمزد 1400 برگزار می‌شود. اظهارات نمایندگان کارگری و کارفرما نشان می‌دهد گره اصلی ماجرا روی تعیین دستمزد سایر سطوح است.اما در مزد پایه اختلاف‌نظر جدی وجود ندارد و اختلافات در این بخش حداقلی است.

سه دیدگاه برای افزایش حداقل حقوق سال آینده

نمایندگان دولت و کارفرمایی در خصوص تعیین حداقل دستمزد با نظر نماینده کارگری برافزایش بیش 30 درصد موافقت دارند. از دید این دو گروه در سال آینده افزایش 34 درصد به پایه حقوق مقدور است.

بر اساس گزارش‌ها آخرین پیشنهاد دولتی‌ها در شورای عالی کار ۳۴.۲٪ است. گروه کارفرمایان و کارگری عضو شورای عالی کار نیز با این پیشنهاد مخالفتی ندارند و ظاهراً حداقل دستمزد در همین محدوده افزایش می‌یابد.

بنابراین با توجه به رقم یک‌میلیون و 900 هزارتومانی حداقل حقوق می‌توان گفت اگر اتفاق خاصی در جلسه امروز رخ ندهد این رقم برای سال بعد در محدوده 2 میلیون و 563 هزار تومان خواهد بود. البته این رقم بدون در نظر گرفتن مزایا است با اضافه مزایا و سایر اقلام حقوق دریافتی کارگران بیش از این رقم خواهد شد.اما هر چه درباره حداقل حقوق دیدگاه نزدیک است درباره سایر سطوح سه طرف بحث دارند. برای اینکه گره ماجرا روشن شود ابتدا باید دید سایر سطوح چیست؟

در اکوایران ببینید: دستمزد خود را برای ۱۴۰۰ چگونه محاسبه کنیم؟

جلسه برای تعیین تکلیف حداقل دستمزد و سایر سطوح

در بخشنامه‌های مصوب شورای عالی کار حداقل مزد به دو صورت بیان می‌شود؛حداقل مزد سال،سایر سطوح مزدی

حداقل مزد به‌صورت عدد ثابت بیان می‌شود مثلاً برای سال 1399 این مبلغ برای کارگران ماهانه یک‌میلیون و 910 هزار تومان تعیین‌شده است.

اما منظور از سایر سطوح مزدی بخشنامه به کارگرانی اطلاق می‌شود که سال قبل حقوق آن‌ها از حداقل بیشتر بوده است. میزان افزایش مزد این اشخاص به‌صورت یک رابطه ریاضی بیان می‌شود.

برای سایر بخشی به‌صورت درصد اعمال می‌شود و مابقی به‌صورت افزایش روزانه ریالی.

سایر سطوح مزدی از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۹ به میزان روزانه ۱۵درصد آخرین مزد سال ۱۳۹۸ (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به‌اضافه روزانه 5 هزار و 533 تومان بود. به‌بیان‌دیگر اگر شخصی در سال ۹۸ حقوق پایه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت در سال 99 مشمول افزایش 15 درصدی حقوق و به‌اضافه یک رقم ثابت‌شده است.

درواقع در سایر سطوح یک جزء متغیر دیده‌شده که در قالب درصد اعمال می‌شود و یک جزء ثابت در نظر گرفته‌شده که به‌صورت ریالی تعیین می‌شود.علاوه بر 15 درصد برای 30 روز کاری 166 هزار و 20 تومان افزایش حقوق داشته‌اند.

برای سال آینده نیز قرار است بر همین الگو عمل شود اما درباره بخش متغیر که درصد افزایش حقوق است دیدگاه سه طرف متفاوت است.

سه دیدگاه درباره دستمزد سایر سطوح

پیشنهاد دولتی‌ها در شورای عالی کار برای بخش متغیر سایر سطوح 25 درصد است اما نظر نماینده کارفرمایان بر این است که جزء متغیر در حدود 10 درصد باشد و مابقی به‌صورت ثابت(ریالی) اضافه شود.

پیشنهاد گروه کارگری برافزایش یک‌میلیون و ۹۵۵ هزارتومانی درآمد کارگران متمرکز است که حداقل ۸۰۰ هزار تومان به پایه مزد افزوده شود.

اما اطلاعات اقتصاد نیوز نشان می‌دهد درمجموع حداقل دستمزد یا مزد پایه در حدود 34 درصد بالا می‌رود و سایر سطوح نیز در بخش متغیر با دو گزینه روبرو است 10 درصد کارفرما و 25 درصد دولت.

درواقع در بخش سایر سطوح احتمال افزایش بیش از این در دستور کار نیست و نماینده کارفرمایان حاضر به پذیرش درصدهای بالا به دلیل فشار هزینه‌ای زیاد نمی‌شود. حتی دولت نیز به دلیل آثار احتمالی افزایش شدید دستمزدها قائل به رشد بالا در این بخش نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید