قیمت اوراق تسه رکورد افزایشی زد

هزینه خانه دار شدن مردم، یک هفته به پایان سال

کدخبر: ۳۹۹۴۴۵
هزینه وام مسکن برای متاهلین به 28 میلیون و 700 هزار تومان رسیده و به رکورد خود در بیست روز اخیر رسید. این رکورد در زمینه نرخ سود نیز رقم خورده و بیشترین فاصله را با میزان اسمی خود در این مدت ثبت کرد.
هزینه خانه دار شدن مردم، یک هفته به پایان سال

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن در روز بیست و سوم اسفند ماه به رکورد خود در بیست روز اخیر رسید. مجردین در این روز 16 میلیون و 800 هزار تومان در قبال اخذ وام پرداخت کردند. موازی با این رکورد نرخ سود وام مسکن نیز به رکورد خود دراین مدت رسیده و سبب شد تا گران ترین حالت خود را داشته باشد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز 24 اسفند قیمتی معادل با 59 هزار و 330  تومان داشت و نسبت به روز قبل خود نزدیک به هزار و 300 تومان افزایش پیدا کرد. در روز 20 اسفند ماه قیمت این اوراق در حد 58 هزار تومان ثبت شده بود.

بنابراین در بیست و چهارم اسفند ماه مجردها برای اخذ وام مسکن باید 16 میلیون و 200 هزار تومان و متاهلین 27 میلیون و 900 هزار تومان اوراق تهیه می کردند.

بیست و سوم اسفند ماه نیز مجردین برای اخذ وام مسکن 16 میلیون و 800 هزار تومان و متاهلین 28 میلیون و 700 هزار تومان هزینه پرداخت کرده اند.

مقایسه آمار نشان می دهد که هزینه اخذ وام مسکن برای مجردین و متاهلین در روز بیست و سوم افزایش یافته و در سه روز بیستم ، بیست و سوم و بیست و چهارم بالاتر از 16 میلیون تومان قرار گرفته است. این هزینه برای متاهلین در روز بیست و سوم و بیست و چهارم فراتر از حد 28 میلیون تومان بوده است.

مرور هزینه ها در روز های قبل بیانگر آن است که این رقم ها در بیست روز اخیر بی سابقه بوده است.

اما با توجه به اینکه متقاضیان دو هزینه را برای وام مسکن می پردازند دیگر نرخ سود واقعی با رقم اسمی نرخ سود مغایر خواهد بود.

کرونا

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بر همین اساس نرخ سود کشف شده در روز شنبه 24 اسفند ماه 20.81 درصد بوده و بالاترین حد این نرخ را در 20 روز اخیر به ثبت رساند.

این رقم از حد اسمی تعیین شده (17.5 درصد)، 3.3 واحد درصد بالاتر بوده است.

کرونا

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که 24 اسفند ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 176 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 328 میلیون و 400 هزار تومان برآورد شد.

این هزینه برای متقاضیان وام مسکن در روز 23 اسفند ماه، مانند نرخ سود رکورد بیست روزه خود را ثبت کرده و برای مجردین 176 میلیون و 900 هزار تومان و برای متاهلین 328 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید