روند اوراق تسه در هفته دوم اسفند؛

قیمت وام مسکن قفل شد

کدخبر: ۳۹۷۰۰۷
هزینه وام مسکن در این هفته برای متقاضیان تغییری نکرده و در محدوه ثابتی قرار داشته است. این اتفاق نرخ سود خرید وام را نیز ثابت نگه داشت.
قیمت وام مسکن قفل شد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت اوراق برای دریافت وام مسکن در تمام این هفته در حد 55 هزار تومان قرار گرفت. در این هفته قیمت اوراق نوسانی را ثبت نکرده و در محور ثابتی قرار  گرفت.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان میدهد که هزینه وام برای متقاضیان دراین هفته تقریبا ثابت بوده و تغییری نداشته است. اما این تغییرات قیمت اوراق بر هزینه وام مسکن و نرخ سود آن چه تاثیراتی را گذاشته است؟ 

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 56 هزار و 900 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 55 هزار و 520 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در محور 15 میلیون و 500 هزار تومان تنوسان داشته است و این نوسانات نهایتا 200 هزار تومان بوده است. برای متاهلین نیز وضعیت به همین شکل بوده و حول محور 26 میلیون و 500 هزار تومان هزینه وام مسکن تغییر می کرده است.

این اتفاق در ادامه رفتار نزولی قیمتها در ده روز سپری شده از اسفند رقم خورد. به عبارت دیگر پس از آنکه با شروع این ماه قیمت وام مسکن روندی نزولی را به ثبت رساند قیمت ها با برخورد به هفته اخیر روندی ثابت را از خود بر جای گذاشته و گویی در رقمی خاص  قفل شدند.

اوراق تسه

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند.

با توجه به اینکه خریداران وام مسکن نیازمند پرداخت دو هزینه برای اخذ وام هستند، نرخ سود دیگر در میزان اسمی ثبت شده نخواهد بود . این میزان را بانک مسکن 17.5 درصد اعلام کرده اما در هفته اخیر برای مجردین و متاهلین در حد 20.5 درصد رقم خورده است.

یعنی تقریبا 3 واحد درصد از آنچه ثبت اسمی شده است بیشتر است.

اوراق تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته اخیر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در تمام این هفته 175میلیون و 500 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین نیز 326 میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شد.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید